REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pokolenie Z a kompetencje cyfrowe

Pokolenie Z a kompetencje cyfrowe i przyszłość zawodowa
Pokolenie Z a kompetencje cyfrowe i przyszłość zawodowa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pokolenie Z (czyli osoby, które wchodzą na rynek pracy w wieku 18-24 lat) dorastało w dobie szybkiego postępu technologicznego. Jak oceniają swoje kompetencje cyfrowe i ich znaczenie w przyszłości zawodowej?

Przyszłość zawodowa studentów

Rozwój technologii rodzi nowe zawody, oparte na kompetencjach cyfrowych i kreatywności. Według badań Pracuj.pl Generacja Z najczęściej ze wszystkich pokoleń korzysta w pracy z rozwiązań cyfrowych – 91% sięga po smartfony, 85% po aplikacje mobilne, a 71% - po oprogramowanie w chmurze. Jednocześnie to ona najczęściej jest niepewna swoich kompetencji technologicznych – blisko połowa badanych z tej grupy uważa, że w oczach rekruterów mogą być one za słabe. W obliczu startu roku akademickiego i zbliżającego się Festiwalu Pracy JOBICON Online sprawdzamy, jakie perspektywy zawodowe rysują się przed dzisiejszymi studentami i absolwentami.

REKLAMA

Autopromocja

Z materiału dowiesz się, że:

  • Przez dekadę liczba studentów w Polsce spadła o ponad jedną trzecią.
  • Według badanych dziś studentom łatwiej o pracę niż 10 lat temu.
  • Cyfryzacja stwarza szanse, ale też zagrożenia dla Generacji Z.
  • Badani w wieku 18-24 uważają, że mają za słabe kompetencje cyfrowe.
  • Na nowym rynku pracy zyskuje na znaczeniu łączenie cyfryzacji i umiejętności miękkich.

Coraz mniej studentów

1 października w Polsce rozpocznie się nowy rok akademicki. Nasz kraj ma już dawno za sobą największy boom edukacyjny w szkołach wyższych. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w ciągu nieco ponad dekady liczba studentów na polskich uczelniach spadła aż o 34% - z 1,84 mln w roku akademickim 2010/2011 do 1,22 mln w 2020/2021. Jeszcze większą różnicę widać było w przypadku absolwentów – w ostatnich 10 latach ich liczba spadła o 41%.

studenci praca

Pracuj.pl

Wykształcenie wyższe ważny punktem w CV

Mimo obserwowanych spadków, studenci stanowią wciąż bardzo ważną grupę osób wchodzących na rynek pracy. Wykształcenie wyższe jest także ważnym punktem w CV dla części pracodawców, szczególnie w branżach wymagających specjalistycznych umiejętności lub zaawansowanej wiedzy teoretycznej. Co więcej, ponad połowa studentów i absolwentów uczestniczących w badaniach Pracuj.pl twierdzi, że młode osoby mają dziś więcej możliwości rozwoju kariery, niż ludzie będący na tym samym etapie życia 10 lat temu.

Jednocześnie trudno dyskutować z opinią, że obecni studenci i absolwenci coraz częściej dostrzegają potrzebę bardziej praktycznej edukacji, dopasowanej do nowych okoliczności. Na rynku pojawiają się nowe zawody, wymagające kompetencji cyfrowych i miękkich, w których młode talenty mają szansę stać się pionierami. Jakim perspektywom będą musieli stawić czoła studenci? Czy czują się na to gotowi? Sprawdzamy to w najnowszym materiale ekspertów Festiwalu Pracy JOBICON Online.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokolenie Z a technologia

Studenci to w zdecydowanej większości przedstawiciele Generacji Z, która dorasta wraz z rozwojem technologii. Wydaje się naturalne, że świetnie odnajduje się w pracy w stopniowo cyfryzującym się otoczeniu zawodowym. I rzeczywiście, według badania Pracuj.pl „Cyfrowa ewolucja kariery” to pokolenie, które zdecydowanie najczęściej sięga w pracy po technologie. Polacy w wieku 18-24 lat najchętniej ze wszystkich używają w czasie wykonywania obowiązków smartfonów (91%), social media (88%), aplikacji mobilnych (85%) laptopów (80%) i oprogramowania w chmurze (71%).

technologie

Pracuj.pl

Jednocześnie jednak okazuje się, że w obliczu postępu technologicznego Generacja Z wykazuje… szczególnie duże obawy. 47% reprezentantów Generacji Z badanych przez Pracuj.pl obawia się, że zbyt słabe kompetencje cyfrowe będą się odbijać na dalszym przebiegu ich karier. Z kolei według raportu The Network „Decoding Global Talent” szybszej automatyzacji miejsc pracy w wyniku COVID-19 spodziewa się aż 50% badanych Polaków poniżej 20. roku życia.

kompetencje cyfrowe

Pracuj.pl

- Powodem obaw przed technologiami ze strony młodych, rozpoczynających kariery Polaków może być z jednej strony większa wrażliwość i niepewność siebie, a z drugiej większa świadomość zawrotnego tempa zmian. Pokolenie Z dorasta razem z nowinkami technicznymi, jest świadome skali cyfryzacji i jej wpływu na rozwój nowych zawodów, co w zetknięciu z młodym wiekiem oraz wchodzeniem w dorosłe życie może powodować obawy. To grupa, która swoje naturalne techniczne możliwości powinna traktować jako cenny potencjał, jest przyzwyczajona do testowania własnych umiejętności i chłonięcia nowych rozwiązań. Rolą menedżerów, specjalistów HR i pracodawców jest, by zamiast obaw podsycać u młodych pracowników świadomość tego potencjału - komentuje Agnieszka Bieniak, Dyrektor HR w Grupie Pracuj.

Brak doświadczenia zawodowego największą barierą

W niedawnym badaniu Pracuj.pl ankietowani studenci i absolwenci przyznali, że brak doświadczenia zawodowego jest dla wielu z nich barierą trudną do przeskoczenia na początku kariery. Dlatego zdecydowana większość z nich widzi sens w podejmowaniu pracy już na studiach, co ma ułatwić wejście w życie zawodowe w późniejszych latach.

Powodem decyzji o szybkim podjęciu pracy bywa często niewiara w realne przekładanie się wiedzy z uczelni na możliwości zawodowe. Według raportu „First steps into the labour market” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, 47% studentów i absolwentów z Europy Środkowej uważa, że uczelnie wyższe przygotowały ich dobrze lub bardzo dobrze do wykonywania zawodu. Dla porównania, w Polsce twierdziło tak 36%, natomiast co czwarty oceniał przygotowanie źle lub bardzo źle (24%).

praca

Pracuj.pl

Rynek pracy ewoluuje, m.in. pod wpływem automatyzacji, co rodzi potrzebę nowych kompetencji. Co ważne, nie zawsze chodzi wyłącznie o umiejętności czysto technologiczne, a raczej umiejętność łączenia ich z innymi kompetencjami. Kluczowego znaczenia nabierają umiejętności, które odróżniają pracę człowieka od systemów informatycznych, robotów czy sztucznej inteligencji. Eksperci DELab UW wśród najważniejszych cech pracownika przyszłości identyfikują łączenie zaawansowanych kompetencji poznawczych, społecznych i technicznych. W ich raporcie zwraca się uwagę na fakt, że większość ankietowanych chce, by studia w Polsce uczyły kreatywności i krytycznego myślenia, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. Znaczącym faktem jest, że listy tego typu kompetencji jako priorytetowych w swoich opracowaniach przedstawiają także m.in. McKinsey Institute i eksperci Światowego Forum Ekonomicznego.

Nowe zawody to szansa dla studentów

Połączenie naturalnych dla siebie kompetencji cyfrowych, świadomości wyzwań cyfrowej gospodarki, a także uzupełnianie ich o kompetencje miękkie może czynić z przedstawicieli Generacji Z pionierów nowo powstających sektorów, zawodów lub profesji, których wzrost przyspieszył w ostatnich latach. To obszary, które „rosną” razem z młodymi specjalistami – obecnymi studentami i absolwentami - często dołączającymi do nowych dziedzin, w których za kilka lat mogą stać się cennymi mentorami dla coraz szerszego strumienia specjalistów.

Przykładem takiego obszaru może być choćby kognitywistyka - stosunkowo nowa na polskich uczelniach dziedzina interdyscyplinarna, związana m. in. ze sztuczną inteligencją. Szybki wzrost odnotowują obszary związane z analizą big data, bezpieczeństwem sieci, internetem rzeczy. Wzrasta znaczenie m.in. designerów, specjalistów od interfejsów użytkownika, prawnicy specjalizujący się w nowych regulacjach cyfrowych.

REKLAMA

Światowe Forum Ekonomiczne szacuje w raporcie opublikowanym w 2020 r., że z powodu automatyzacji może przestać istnieć w ciągu pięciu lat 85 mln miejsc pracy, ale jednocześnie może powstać do 97 mln nowych stanowisk. Najmocniej zagrożone likwidacją są stanowiska asystentów w administracji, kadrach i księgowości, natomiast rośnie zapotrzebowanie na pracowników w szeroko pojętym sektorze technologicznym, w marketingu, sprzedaży czy produkcji treści oraz mających umiejętności pracy z ludźmi z różnych środowisk. Dużą wagę na rynku pracy będzie miała także umiejętność krytycznego myślenia.

Kompetencjom cyfrowym i rozwojowi w branżach, które stymulują ich rozwój poświęcona będzie część z wystąpień, warsztatów i spotkań z pracodawcami podczas najnowszej edycji Festiwalu Pracy JOBICON Online, organizowanego przez Pracuj.pl 20 i 21 października. Poprzednią, marcową edycję imprezy odwiedziło 75 000 użytkowników, z których ponad 1/3 stanowili reprezentanci Generacji Z.

- Wśród kategorii ofert pracy, którymi byli najczęściej zainteresowani kandydaci uczestniczący w poprzednich edycjach JOBICON, znalazły się m.in. IT/programowanie, internet/e-commerce oraz marketing/reklama. To obszary szczególnie związane z kompetencjami cyfrowymi. Dla studentów i absolwentów w pierwszych latach kariery bezpośrednie spotkania z pracodawcami czy też wystąpienia praktyków i influencerów z różnych branż są często skutecznym bodźcem do wybrania odpowiedniej ścieżki, związanej z trendami przyszłości. Podobne pozytywne impulsy chcemy przekazywać w ramach dziesiątek spotkań i wydarzeń podczas najnowszej edycji JOBICON - komentuje Katarzyna Kociuba, Marketing Manager Pracuj.pl.

Nauka przez całe życie

Ostatnie kilkanaście miesięcy przyspieszyło na świecie część procesów technologicznych, co w dłuższej perspektywie nie pozostanie bez wpływu na charakter rynku pracy, poszukiwane grupy talentów, trendy w edukacji. Studenci rozpoczynający właśnie rok akademicki będą wśród grup, które tych zmian doświadczać będą w największym stopniu. Nie wszyscy z nich będą specjalistami od technologii - ale każde doświadczenie zawodowe, które zdobędą już na początku dorosłego życia, będzie cenną lekcją na przyszłość kariery.

"Im więcej wiesz, tym więcej pozostaje do poznania i wciąż tego przybywa" - ten cytat Francisa Scotta Fitzgeralda dobrze oddaje charakter dzisiejszych czasów na rynku pracy. Dlatego lifelong learning – kształcenie przez całe życie to obowiązek dla ludzi chcących rozwijać swoje życie zawodowe w trzeciej dekadzie XXI wieku. Otwarta wydaje się dyskusja na temat zmian, które powinny zajść na uczelniach w celu dopasowania systemu nauczania do nowych wyzwań dla studentów i absolwentów. Kluczem powinno być zachęcanie ich do rozwoju kreatywności w pracy i dostosowywania swoich umiejętności do oczekiwań, które niosą ze sobą nowe czasy.

Źródło: Pracuj.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownicy pokolenia Z są postrachem pracodawców, a czego boją się zetki?

Pracownicy pokolenia Z są postrachem pracodawców, HR-owców i rekruterów. A czego boją się zetki? Czy pokolenie Z jest przygotowane do wejścia na rynek pracy?

Świadczenia dla osób niepełnosprawnych 2024 i 2025 r. Jak wystąpić, wysokość, terminy

Poniżej znajduje się zbiór świadczeń dla osób niepełnosprawnych wraz z informacjami o tym, jakie warunki należy spełniać by ubiegać się o konkretne świadczenia, jak o nie wystąpić, a także o ich wysokości.

MRPiPS: Rząd poprze projekt ustawy dotyczącej renty wdowiej. W czwartek będzie drugie czytanie w Sejmie. Jakie zmiany zaproponował rząd?

Rząd poprze obywatelski projekt ustawy w sprawie renty wdowiej - poinformowała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej. W czwartek, 25 lipca, Sejm przeprowadzi drugie czytanie projektu.

Czy można zwolnić pracownika w wieku przedemerytalnym? Oczywiście, że można!

Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę pracownikowi w wieku przedemerytalnym. Prawo pracy przewiduje jednak przypadki, gdy taka ochrona nie przysługuje pracownikowi i możliwe jest zwolnienie go z pracy. Co to za przypadki?

REKLAMA

Świadczenie rehabilitacyjne 2024 i 2025 r. Dla kogo, jak wystąpić, wysokość

Przy przedłużającej się chorobie warto pamiętać, że po wyczerpaniu limitu zasiłku chorobowego, można wystąpić o dodatkowe świadczenie, dzięki któremu będzie można dalej dochodzić do siebie. Sprawdź, czym jest świadczenie rehabilitacyjne, komu przysługuje, jak o nie wystąpić, a także jaka jest wysokość tego świadczenia.

Pracodawcy chcą wiedzieć o dorabianiu i dodatkowych umowach pracownika. Dlaczego?

Dlaczego pracodawcy chcą wiedzieć o dodatkowych umowach pracownika? Okazuje się, że widzą w nich zagrożenie. Czy pracownik musi informować głównego pracodawcę o podejmowanych dodatkowych zleceniach i dorabianiu do podstawowego wynagrodzenia?

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Jakie są założenia tej ustawy? Co z minimalnym wynagrodzeniem w 2025 r.?

Rząd pracuje nad projektem nowej ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Nowa ustawa wdraża dyrektywę dotyczącą minimalnych wynagrodzeń w Unii Europejskiej. Kiedy minimalne wynagrodzenie zostanie ustalone według nowych przepisów?

Zaległy urlop do 30 września 2024

Zbliża się ważny termin, którego pracownicy i pracodawcy nie powinni przegapić. Z dniem 30 września 2024 r. przedawnią się niewykorzystane urlopy, które przysługiwały za rok 2020 r. a które powinny być udzielone najpóźniej do 30 września 2021 r. 

REKLAMA

Mężczyźni do 55 roku życia i kobiety do 50 roku życia muszą zdecydować do końca lipca 2024 r. - ZUS czy OFE?

Mężczyźni do 55 roku życia i kobiety do 50 roku muszą zdecydować do końca lipca 2024 r. - gdzie będzie trafiać składka emerytalna? Na subkonto w ZUS czy do OFE? Kolejne okno transferowe będzie otwarte dopiero w 2028 roku.

Skrócone lekcje w roku szkolnym 2024/25. We wrześniu zmienić się mają kolejne przepisy

Kiedy słupek rtęci rośnie, a temperatury w Polsce są z roku na rok coraz wyższe, wydajność pracowników może spadać ale i wydajność uczniów podczas lekcji również może być niższa. Planowane są więc zmiany w edukacji. Mają być skrócone lekcje w roku szkolnym 2024/25, ponieważ we wrześniu mają zmienić się kolejne przepisy w zakresie pracy i nauki w upały.

REKLAMA