Pokolenie „140 znaków” na rynku pracy - badanie Hay Group

REKLAMA
REKLAMA
Pokolenie "140 znaków" na rynku pracy
Z najnowszych badań Hay Group wynika, że kompetencje społeczne i emocjonalne mają kluczowe znaczenie dla sukcesu w biznesie. Współczesnym absolwentom może ich jednak brakować.
REKLAMA
- 92% dyrektorów HR na świecie i 91% w Polsce jest zdania, że kompetencje emocjonalne i społeczne odgrywają coraz większą rolę w miarę, jak tempo globalizacji rośnie a struktury organizacyjne ulegają zmianom.
- 91% dyrektorów HR na świecie i 90% w Polsce zgadza się, że osoby o wysoko rozwiniętych kompetencjach społecznych i emocjonalnych, osiągają więcej w biznesie i szybciej awansują.
- Współcześnie absolwenci mają ogromny potencjał – dorównują menedżerom wyższego szczebla w zakresie samoświadomości, samokontroli i umiejętności pracy zespołowej, a pod względem empatii nawet ich przewyższają.
Wiele powiedziano na temat wkroczenia młodego pokolenia na rynek pracy a także tego, że motywy działania, postawy, zachowania i oczekiwania tych osób, różnią się od pozostałych pracowników. Liderzy i dyrektorzy HR coraz częściej podkreślają jednak, że młodym pracownikom brakuje często kompetencji „miękkich”, czyli istotnych umiejętności interpersonalnych, które pozwalają odnaleźć się w miejscu pracy, zrozumieć strukturę organizacyjną firmy i realizować ambicje zawodowe. Tymczasem właśnie kompetencje emocjonalne i społeczne są na wagę złota. Mogą być nawet ważniejsze od tego, co określamy mianem „umiejętności twardych”, czyli technicznych umiejętności potrzebnych.
Redakcja poleca: Personel i Zarządzanie
Badania Hay Group pokazują, że na wielu wymagających stanowiskach osoby uzyskujące najlepsze wyniki są o 127% bardziej efektywne niż osoby uzyskujące przeciętne rezultaty. Przy czym tylko jedna trzecia tej różnicy wynika z poziomu umiejętności technicznych i zdolności poznawczych. Reszta jest zasługą kompetencji emocjonalnych i społecznych.
Wyniki ostatniego badania Hay Group, skierowanego do absolwentów i liderów biznesu, wskazują, że aż 92% zarządzających i dyrektorów HR na świecie (91% w Polsce) uważa, iż wraz ze wzrostem tempa globalizacji oraz zmianami struktur organizacyjnych, będzie rosło znaczenie umiejętności interpersonalnych u absolwentów. Aż 90% liderów na świecie (95% w Polsce) jest zdania, że pracownicy o wysokich kompetencjach społecznych wnoszą większy wkład w organizację, zaś 88% (67% w Polsce) sądzi, że pracownicy o szczególnych umiejętnościach społecznych są „na wagę złota”.
Zapraszamy na FORUM
Jednocześnie analizy danych zebranych od 40.000 pracowników na całym świecie przez należącą do Hay Group, wyspecjalizowaną w ocenach psychometrycznych spółkę Talent Q International, wykazały, że absolwenci dorównują menedżerom wyższego szczebla potencjałem samoświadomości, samokontroli i umiejętności pracy zespołowej (a pod względem empatii nawet ich przewyższają). Pomimo istotnych różnic pomiędzy systemami oświaty, absolwenci z całego świata wykazują niezwykłe podobieństwo zarówno w zakresie inteligencji ogólnej, jak i potencjału dla kompetencji emocjonalnych i społecznych.
Pomimo to, aż 75% liderów biznesu i dyrektorów HR badanych przez Hay Group odniosło wrażenie, że absolwenci wkraczający na rynek nie są przygotowani do pracy. Około 80% pracodawców przyznało, że ma duże trudności ze znalezieniem absolwentów dysponujących poszukiwanymi przez nich umiejętnościami miękkimi a 86% ankietowanych wyraziło obawę, czy uda im się utrzymać absolwentów posiadających takie umiejętności w swojej organizacji.
– Niezależnie od tego, co myśli wielu pracodawców, badanie Hay Group dowodzi, że współcześni absolwenci mają taki sam potencjał do odniesienia sukcesu, jak pozostałe pokolenia – zarówno pod względem umiejętności poznawczych, jak i kompetencji społecznych. Rolą organizacji pozostaje urzeczywistnić ten potencjał poprzez odpowiednią rekrutację i rozwój. Oznacza to konieczność skoncentrowania się na pomiarze zarówno kompetencji twardych, jak i miękkich – interpersonalnych, a także na poszukiwaniu raczej potencjału niż doświadczenia. Postępując w ten sposób, organizacje mogą znaleźć absolwentów o cechach zapowiadających przyszłe sukcesy, oraz szybko i niewielkim kosztem rozwinąć ich w zakresie umiejętności emocjonalnych i społecznych już po zatrudnieniu – komentuje Mirosława Kowalczuk, dyrektor działu Productized Services w Hay Group Polska.
Znaczenie rozwoju umiejętności miękkich u absolwentów
REKLAMA
Organizacje muszą obiektywnie patrzeć na absolwentów w poszukiwaniu tych kandydatów, którzy dysponują najwyższym potencjałem. Po ich zatrudnieniu firmy powinny wspierać w szybkim rozwoju wymaganych kompetencji emocjonalnych i społecznych, w tym samoświadomości, samokontroli, wywierania wpływu, empatii i pracy zespołowej. Zagwarantuje to przygotowanie absolwentów do sprawnego funkcjonowania w środowisku pracy, co z kolei sprawi, że prędzej uwidoczni się wkład z ich strony. Pozwoli też uniknąć problemów tym osobom, które w przeciwnym wypadku mogliby mieć trudności z przystosowaniem. A jak wynika z badania Hay Group, ponad połowa absolwentów badanych na świecie i niemal 30% w Polsce, rozważa porzucenie swojej pracy z powodu poczucia niedopasowania.
– To niezwykle ważne, aby organizacje potrafiły rozpoznać odpowiednich absolwentów. Jednakże, gdy już zatrudnią, muszą ich wspierać – zmieniając młodych pracowników w graczy zespołowych i dbając o to, aby wnosili pozytywny wkład w organizację – podsumowuje Agnieszka Dubielecka, ekspert Hay Group. – Za pomocą takich narzędzi, jak aplikacje dla biznesu, ocena osobowości czy planowanie priorytetów, organizacje są w stanie z większym prawdopodobieństwem zatrzymać absolwentów. Ci zaś będą bardziej zdolni do realizacji bądź przekroczenia oczekiwań, jakie mają w stosunku do nich liderzy – dodaje.
ZOBACZ: INFOGRAFIKA
O badaniu
Uwaga: autorem badania jest „globalna firma doradcza Hay Group”, nie zaś „Hay” ani „Hays”, będące odrębnymi i niepowiązanymi organizacjami.
W styczniu 2015 r. Talent Q International przeprowadziło analizę danych dotyczących ocen umiejętności, zgromadzonych w okresie poprzednich pięciu lat. Porównano 26.542 absolwentów oraz 16.212 menedżerów wyższego szczebla. Dane dotyczące absolwentów oraz menedżerów pochodziły z całego świata oraz rozmaitych branż, w tym: usług finansowych, inżynieryjnej, handlu detalicznego, IT i telekomunikacyjnej oraz sprzedaży.
W globalnym badaniu Hay Group uczestniczyło 450 liderów i dyrektorów działów HR oraz 450 absolwentów z Chin, Indii i USA. W Polskiej edycji udział wzięło 40 liderów i niemal 100 absolwentów.
REKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA