REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Kafeteryjny – krok po kroku

Janina Szajkowska
Program Kafeteryjny –  krok po kroku. /Fot. Fotolia
Program Kafeteryjny – krok po kroku. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe dla pracowników przestają być formą finansowego wsparcia, a stają się przemyślanym elementem systemu motywacyjnego. Elastyczny Program Kafeteryjny skonstruowany jest w taki sposób, by służył zawodowemu oraz osobistemu rozwojowi pracowników, a zarazem odpowiadał na potrzeby związane z rytmem ich życia i sezonowością.

Świadczenia zgodne ze współczesnymi trendami

Program Kafeteryjny oferuje świadczenia zgodnie ze współczesnymi trendami w motywowaniu pracowników, czyli zapewnia indywidualizację wyboru oraz nowoczesną komunikację zarówno ze sponsorem świadczeń pozapłacowych, jak i ich beneficjentami. To pierwszy program zakładający, że najlepszym pakietem socjalnym od firmy jest ten, który wybiera dla siebie sam pracownik (w ramach limitu przyznanego przez pracodawcę). Oferta Programu Kafeteryjnego wpasowuje się również w światową modę na slow-life i work-life balance. Jest też bardzo elastyczna – pozwala zmieniać ofertę w zależności od potrzeb i upodobań użytkowników, poszerzać jej zakres, udostępniać atrakcyjne propozycje sezonowe.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy wciąż jeszcze obawiają się, że wprowadzenie systemu kafeteryjnego wymagać będzie od nich dodatkowych środków finansowych i większych nakładów pracy. Nic bardziej błędnego. Wprowadzenie Programu Kafetreyjengo nie wiąże się z dodatkowym budżetem socjalnym - wystarczy przeznaczyć obecny budżet, a w przypadku wyboru firmy Benefit Systems, to ona odpowiada za całościową realizację programu od początku do końca w Programie MultiKafeteria. Dzięki temu wszystkie formalności ograniczone są do minimum. Jak to działa? Oto przewodnik „krok po kroku”.

Krok pierwszy – wybór menu

Pracodawca, który zdecyduje się na wprowadzenie u siebie w firmie Programu Kafeteryjnego sam ustala zakres wybranych świadczeń, czyli określa:

  • jakie świadczenia chce sprezentować swoim pracownikom,
  • w jakim terminie będą one dla pracowników dostępne,
  • jaką kwotę chce i może na ten cel przeznaczyć,
  • ilu i których pracowników wyróżni taką nagrodą.

Mając do dyspozycji pełną ofertę Programu Kafeteryjnego, każdy pracodawca sam wybiera świadczenia, całkowicie indywidualnych dla jego firmy, skrojonych pod jego potrzeby i cele.
Ważne! Zakres świadczeń Klient może zmieniać w całym okresie trwania umowy, w zależności od swoich zmieniających się potrzeb.

REKLAMA

Formalności są bardzo proste. Po podpisaniu umowy z dostawcą, klient przesyła do niego dane pracowników oraz informację o wysokości budżetu przyznanego każdemu pracownikowi. I w tym momencie pałeczkę przejmuje dostawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyróżnienie:
Każdy Klient, korzystający z Programu MultiKafeteria (Benefit Systems) po podpisaniu umowy, kontaktuje się z przeznaczonym specjalnie dla niego indywidualnym opiekunem. Ponadto ma do dyspozycji infolinię działającą 7 dni w tygodniu.

Krok drugi – pracownik na platformie

Każdy z pracowników umieszczonych na liście przysłanej przez klienta/pracodawcę, otrzymuje indywidualne konto z loginem i hasłem dostępu. Pracownik po zalogowaniu się na platformie widzi ofertę przeznaczoną dla siebie. Sam wybiera spośród świadczeń danych mu do dyspozycji dla niego przez pracodawcę i składa swoje indywidualne zamówienie. Ma więc możliwość samodzielnego sprawdzenia oferty benefitów, porównania różnych propozycji i wybrania najodpowiedniejszej dla siebie. Po złożeniu zamówienia, pracownik otrzymuje zamówione świadczenie (bilet, voucher, kupon itp.) w kopercie podpisanej jego imieniem i nazwiskiem.

WAŻNE!

Ten intuicyjny, wygodny i łatwy w użyciu internetowy system składania zamówień, nie wymaga dodatkowej obsługi działów HR

Krok trzeci – realizacja zamówień

Już wiadomo, jakie świadczenia zamówili pracownicy. Na tej podstawie składane jest zamówienie u partnerów, dostawców usług i produktów. Otrzymane od partnerów vouchery, kupony, bony, bilety (lub inne potwierdzenia) są pakowane w imienne koperty i wysyłane do klienta.

Krok czwarty – płatność

Czas na płatność – na podstawie odpowiednich dokumentów sprzedażowych – przychodzi zawsze dopiero po otrzymaniu świadczenia. Przy okazji rozliczenia świadczeń dużą oszczędność czasu działom HR daje możliwość zamówienia zestawień zbiorczych na arkuszach kompatybilnych z systemem kadrowo-placowym klienta.

WAŻNE!

W przypadku Programu Kafeteryjnego MultiKafeteria klient płaci tylko za faktycznie zrealizowane zamówienia. Dzięki specjalnemu systemowi raportowemu Benefit Systems, klient ma stały dostęp on-line do platformy, na której może obserwować aktywność swoich pracowników, monitorować wykorzystanie przyznanych świadczeń, zarówno pod względem ilościowym jak i kwotowym. Jest to niezwykle wartościowa wiedza o bodźcach, które najskuteczniej motywują pracowników danego klienta i sezonowej popularności konkretnych świadczeń. Dane te są archiwizowane i w każdej chwili klient może mieć do nich dostęp.

Dodatkowo: Świadczenia z Programu Kafeteryjnego mogą być atrakcyjną propozycją upominków dla partnerów biznesowych, klientów, czy też w akcjach promocyjnych.

Ramka:
Przyznanie benefitów niesie skutki podatkowe

Świadczenie pozapłacowe, ufundowane przez firmę, jest przychodem pracownika, podlega więc opodatkowaniu i może podlegać oskładkowaniu ZUS. Jeśli jest ono współfinansowane przez pracownika, to kwota, którą pracownik opłaci sam, nie jest dla niego ani pracodawcy opodatkowana.

Benefity można finansować zarówno ze środków obrotowych firmy, jak i w ramach ZFŚS.

Finansowanie ze środków ZFŚS. Jest możliwe tylko przy zachowaniu kryterium socjalnego zgodnego z ustawą o ZFŚS i z regulaminem pracodawcy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł wszystkich przyznanych świadczeń z ZFŚS (art. 21 ust. 1 pkt 67 updof1) sfinansowane świadczenia pozapłacowe stanowią przychód zwolniony pracownika i pracodawca nie musi pobierać zaliczki jako płatnik. Świadczenie takie również nie podlega oskładkowaniu.

Finansowanie ze środków obrotowych firmy. Świadczenie finansowane ze środków obrotowych jest opodatkowane i oskładkowane jak stosunek pracy i na pracodawcy ciążą wówczas odpowiednie obowiązki.

Ramka:
Masz pytania? Skontaktuj się z ekspertami Programu MultiKafeteria:
Napisz multikafeteria@benefitsystems.pl lub zadzwoń: (22) 34 99 500
Dodatkowe informacje: www.multikafeteria.pl oraz www.benefitsystems.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

REKLAMA

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

REKLAMA

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA