REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Program Kafeteryjny – krok po kroku

Janina Szajkowska
Program Kafeteryjny –  krok po kroku. /Fot. Fotolia
Program Kafeteryjny – krok po kroku. /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe dla pracowników przestają być formą finansowego wsparcia, a stają się przemyślanym elementem systemu motywacyjnego. Elastyczny Program Kafeteryjny skonstruowany jest w taki sposób, by służył zawodowemu oraz osobistemu rozwojowi pracowników, a zarazem odpowiadał na potrzeby związane z rytmem ich życia i sezonowością.

Świadczenia zgodne ze współczesnymi trendami

Program Kafeteryjny oferuje świadczenia zgodnie ze współczesnymi trendami w motywowaniu pracowników, czyli zapewnia indywidualizację wyboru oraz nowoczesną komunikację zarówno ze sponsorem świadczeń pozapłacowych, jak i ich beneficjentami. To pierwszy program zakładający, że najlepszym pakietem socjalnym od firmy jest ten, który wybiera dla siebie sam pracownik (w ramach limitu przyznanego przez pracodawcę). Oferta Programu Kafeteryjnego wpasowuje się również w światową modę na slow-life i work-life balance. Jest też bardzo elastyczna – pozwala zmieniać ofertę w zależności od potrzeb i upodobań użytkowników, poszerzać jej zakres, udostępniać atrakcyjne propozycje sezonowe.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy wciąż jeszcze obawiają się, że wprowadzenie systemu kafeteryjnego wymagać będzie od nich dodatkowych środków finansowych i większych nakładów pracy. Nic bardziej błędnego. Wprowadzenie Programu Kafetreyjengo nie wiąże się z dodatkowym budżetem socjalnym - wystarczy przeznaczyć obecny budżet, a w przypadku wyboru firmy Benefit Systems, to ona odpowiada za całościową realizację programu od początku do końca w Programie MultiKafeteria. Dzięki temu wszystkie formalności ograniczone są do minimum. Jak to działa? Oto przewodnik „krok po kroku”.

Krok pierwszy – wybór menu

Pracodawca, który zdecyduje się na wprowadzenie u siebie w firmie Programu Kafeteryjnego sam ustala zakres wybranych świadczeń, czyli określa:

  • jakie świadczenia chce sprezentować swoim pracownikom,
  • w jakim terminie będą one dla pracowników dostępne,
  • jaką kwotę chce i może na ten cel przeznaczyć,
  • ilu i których pracowników wyróżni taką nagrodą.

Mając do dyspozycji pełną ofertę Programu Kafeteryjnego, każdy pracodawca sam wybiera świadczenia, całkowicie indywidualnych dla jego firmy, skrojonych pod jego potrzeby i cele.
Ważne! Zakres świadczeń Klient może zmieniać w całym okresie trwania umowy, w zależności od swoich zmieniających się potrzeb.

REKLAMA

Formalności są bardzo proste. Po podpisaniu umowy z dostawcą, klient przesyła do niego dane pracowników oraz informację o wysokości budżetu przyznanego każdemu pracownikowi. I w tym momencie pałeczkę przejmuje dostawca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyróżnienie:
Każdy Klient, korzystający z Programu MultiKafeteria (Benefit Systems) po podpisaniu umowy, kontaktuje się z przeznaczonym specjalnie dla niego indywidualnym opiekunem. Ponadto ma do dyspozycji infolinię działającą 7 dni w tygodniu.

Krok drugi – pracownik na platformie

Każdy z pracowników umieszczonych na liście przysłanej przez klienta/pracodawcę, otrzymuje indywidualne konto z loginem i hasłem dostępu. Pracownik po zalogowaniu się na platformie widzi ofertę przeznaczoną dla siebie. Sam wybiera spośród świadczeń danych mu do dyspozycji dla niego przez pracodawcę i składa swoje indywidualne zamówienie. Ma więc możliwość samodzielnego sprawdzenia oferty benefitów, porównania różnych propozycji i wybrania najodpowiedniejszej dla siebie. Po złożeniu zamówienia, pracownik otrzymuje zamówione świadczenie (bilet, voucher, kupon itp.) w kopercie podpisanej jego imieniem i nazwiskiem.

WAŻNE!

Ten intuicyjny, wygodny i łatwy w użyciu internetowy system składania zamówień, nie wymaga dodatkowej obsługi działów HR

Krok trzeci – realizacja zamówień

Już wiadomo, jakie świadczenia zamówili pracownicy. Na tej podstawie składane jest zamówienie u partnerów, dostawców usług i produktów. Otrzymane od partnerów vouchery, kupony, bony, bilety (lub inne potwierdzenia) są pakowane w imienne koperty i wysyłane do klienta.

Krok czwarty – płatność

Czas na płatność – na podstawie odpowiednich dokumentów sprzedażowych – przychodzi zawsze dopiero po otrzymaniu świadczenia. Przy okazji rozliczenia świadczeń dużą oszczędność czasu działom HR daje możliwość zamówienia zestawień zbiorczych na arkuszach kompatybilnych z systemem kadrowo-placowym klienta.

WAŻNE!

W przypadku Programu Kafeteryjnego MultiKafeteria klient płaci tylko za faktycznie zrealizowane zamówienia. Dzięki specjalnemu systemowi raportowemu Benefit Systems, klient ma stały dostęp on-line do platformy, na której może obserwować aktywność swoich pracowników, monitorować wykorzystanie przyznanych świadczeń, zarówno pod względem ilościowym jak i kwotowym. Jest to niezwykle wartościowa wiedza o bodźcach, które najskuteczniej motywują pracowników danego klienta i sezonowej popularności konkretnych świadczeń. Dane te są archiwizowane i w każdej chwili klient może mieć do nich dostęp.

Dodatkowo: Świadczenia z Programu Kafeteryjnego mogą być atrakcyjną propozycją upominków dla partnerów biznesowych, klientów, czy też w akcjach promocyjnych.

Ramka:
Przyznanie benefitów niesie skutki podatkowe

Świadczenie pozapłacowe, ufundowane przez firmę, jest przychodem pracownika, podlega więc opodatkowaniu i może podlegać oskładkowaniu ZUS. Jeśli jest ono współfinansowane przez pracownika, to kwota, którą pracownik opłaci sam, nie jest dla niego ani pracodawcy opodatkowana.

Benefity można finansować zarówno ze środków obrotowych firmy, jak i w ramach ZFŚS.

Finansowanie ze środków ZFŚS. Jest możliwe tylko przy zachowaniu kryterium socjalnego zgodnego z ustawą o ZFŚS i z regulaminem pracodawcy do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł wszystkich przyznanych świadczeń z ZFŚS (art. 21 ust. 1 pkt 67 updof1) sfinansowane świadczenia pozapłacowe stanowią przychód zwolniony pracownika i pracodawca nie musi pobierać zaliczki jako płatnik. Świadczenie takie również nie podlega oskładkowaniu.

Finansowanie ze środków obrotowych firmy. Świadczenie finansowane ze środków obrotowych jest opodatkowane i oskładkowane jak stosunek pracy i na pracodawcy ciążą wówczas odpowiednie obowiązki.

Ramka:
Masz pytania? Skontaktuj się z ekspertami Programu MultiKafeteria:
Napisz multikafeteria@benefitsystems.pl lub zadzwoń: (22) 34 99 500
Dodatkowe informacje: www.multikafeteria.pl oraz www.benefitsystems.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

REKLAMA

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

REKLAMA

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA