REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwolnić pracownika? Zwalniać też trzeba umieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Kolińska
psycholog, mediator, negocjator
jak zwolnić pracownika zwolnienie rozwiązanie umowy o pracę wypowiedzenie
Jak zwolnić pracownika? Zasady komunikacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak zwolnić pracownika? Okazuje się, że zwalniać też trzeba umieć. Zwolnienie pracownika to jedno z najtrudniejszych zadań, przed którymi stają menedżerowie i specjaliści ds. HR. Oprócz aspektów prawnych, proces ten wymaga delikatności, empatii i umiejętności komunikacyjnych. W niniejszym artykule omówimy kroki, jakie należy podjąć, aby poinformować pracownika o zwolnieniu w sposób profesjonalny i po prostu ludzki.

Jak zwolnić pracownika?

Na potrzeby niniejszego artykułu zwalnianie pracownika podzielimy na 3 etapy:

REKLAMA

REKLAMA

  1. przygotowanie do rozmowy ze zwalnianym pracownikiem
  2. przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem
  3. wręczenie dokumentów, omówienie procedur związanych z odprawą, referencjami

Przygotowanie do rozmowy ze zwalnianym pracownikiem

Przed przystąpieniem do rozmowy należy dokładnie przeanalizować przyczyny zwolnienia. Powinny one być jasno udokumentowane i zgodne z polityką firmy oraz przepisami prawa pracy. Pracodawca powinien być przygotowany na pytania pracownika dotyczące powodów zwolnienia.

W przypadku bardziej skomplikowanych przypadków zwolnień, wskazane jest skonsultowanie się z działem prawnym firmy. Pozwoli to uniknąć ewentualnych roszczeń pracownika oraz zagwarantuje, że proces zostanie przeprowadzony zgodnie z przepisami prawa.

Przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem

Rozmowa o zwolnieniu powinna odbyć się w dyskretnym i spokojnym miejscu, z dala od ciekawskich oczu współpracowników. Należy również wybrać odpowiedni czas – najlepiej na początku lub pod koniec dnia pracy, aby zminimalizować zakłócenia w pracy zespołu.

REKLAMA

Rozmowę należy rozpocząć od jasnego i bezpośredniego przekazania informacji o zwolnieniu. Przykładowa formuła mogłaby brzmieć: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Mam trudną wiadomość, którą muszę Ci przekazać. Jesteśmy zmuszeni zakończyć Twoje zatrudnienie w naszej firmie."

 

Zwolnienie pracownika - rozmowa

ShutterStock

Po przekazaniu informacji o zwolnieniu, należy krótko i konkretnie przedstawić powody tej decyzji. Warto unikać nadmiernego uzasadniania, aby nie wprowadzać pracownika w zakłopotanie.

Przykład

„Decyzja ta wynika z redukcji etatów / restrukturyzacji firmy / nieosiągnięcia oczekiwanych wyników / innego powodu. Przeanalizowaliśmy różne opcje, ale niestety nie mamy innego wyjścia."

Bardzo ważne jest, aby w trakcie rozmowy okazać pracownikowi empatię. Należy wysłuchać jego reakcji, odpowiedzieć na pytania i okazać wsparcie np.: 

Rozumiem, że ta informacja może być dla Ciebie trudna do przyjęcia. Jestem tutaj, aby odpowiedzieć na wszelkie Twoje pytania i pomóc w miarę możliwości. Zdaję sobie sprawę, że możesz teraz potrzebować chwili, żeby przetrawić tę informację”.

Co po rozmowie?

Po zakończeniu rozmowy należy wręczyć pracownikowi przygotowane dokumenty oraz omówić dalsze kroki, takie jak procedury związane z odprawą, świadczeniami po zakończeniu zatrudnienia, czy ewentualnymi referencjami.

Ważne jest, aby pracownik miał możliwość godnego opuszczenia firmy. Należy ustalić, czy pracownik będzie miał czas na spakowanie swoich rzeczy i pożegnanie się ze współpracownikami, czy też firma preferuje natychmiastowe zakończenie pracy.

W miarę możliwości firma powinna zaoferować wsparcie po zwolnieniu, takie jak pomoc w znalezieniu nowej pracy, doradztwo zawodowe, czy sesje coachingowe. Może to pomóc w zachowaniu pozytywnych relacji z byłym pracownikiem i poprawić wizerunek firmy.

Zwalniać trzeba umieć

Proces zwalniania pracownika jest trudnym i wymagającym zadaniem, które wymaga odpowiedniego przygotowania i empatii. Jasna komunikacja, przestrzeganie przepisów prawa oraz okazanie wsparcia mogą znacznie złagodzić negatywne skutki zwolnienia zarówno dla pracownika, jak i dla firmy. 

Pamiętając o tych krokach, można przeprowadzić ten proces w sposób profesjonalny i empatyczny, minimalizując stres i nieporozumienia. Warto pamiętać , że każdy przypadek zwolnienia jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Ważne jest, aby rozmowa była przeprowadzona w sposób profesjonalny, z szacunkiem dla pracownika, niezależnie od przyczyn zwolnienia.

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Chcesz sobie zrobić długi weekend i bierzesz urlop na żądanie? Uważaj na pułapki w przepisach - pomylisz się i wylatujesz z roboty!

Czasami pracownik musi być ostrożny jak saper - przepisy prawa pracy niby oczywiście chronią pracowników, ale można też natrafić na minę. Szczególnie ostrożnie trzeba korzystać z urlopu na żądanie - to wcale nie działa jak automat i trzeba się pilnować, żeby nie popełnić błędu.

Nie da się cały czas kwitnąć [Wywiad]

Rozmowa z dr Anną Kieszkowską-Grudny, pomysłodawczynią i współredaktorką książki „Formuła wygrywania”, o pułapce nieustannej efektywności i o tym, dlaczego autentyczność i samoświadomość stają się strategicznymi kompetencjami liderów

Pielęgnacyjne świadczenie: kiedy zrozumieją, że warunkiem przyznania świadczenia nie powinno być wyłącznie posiadanie przez współmałżonka OzN orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności? NSA wciąż milczy

W ostatnich latach polski system zabezpieczenia społecznego stoi przed wyzwaniami związanymi z ochroną praw osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Jednym z najbardziej istotnych i ważnych tematów jest świadczenie pielęgnacyjne – forma wsparcia finansowego dla tych, którzy rezygnują z pracy, aby opiekować się bliskimi wymagającymi stałej pomocy. Jednak rygorystyczne przepisy często stają na drodze do uzyskania tej pomocy, nawet gdy opieka jest sprawowana na co dzień. Przykładem jest sprawa, która trafiła przed Naczelny Sąd Administracyjny (NSA). Szczegółowy zakres faktyczny i prawny sprawy poniżej.

Umowa zlecenia z własnym pracownikiem – czy takie rozwiązanie jest możliwe?

Końcówka roku to dla wielu firm czas szczególnie intensywny – realizacja planów sprzedażowych, zamykanie projektów, przygotowanie raportów i inwentaryzacje powodują, że zakres obowiązków rośnie. Pracodawcy często szukają wtedy sposobów na szybkie zwiększenie dostępnych zasobów kadrowych bez konieczności przeprowadzania żmudnego procesu rekrutacyjnego. Jednym z pomysłów, który pojawia się w praktyce, jest zawarcie umowy zlecenia z własnym pracownikiem.

REKLAMA

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów. Czy już w listopadzie czeka nas niespodzianka? Trwają prace w ministerstwie

Waloryzacja wynagrodzeń i zmiana mechanizmów - stanie się faktem, bo jeszcze w październiku ruszyły prace w Ministerstwie. Zapadły kluczowe propozycje zmian w ustawie dotyczącej zasad ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego ogromnej grupy pracowników w Polsce.

AI nie zastąpi empatii. Joanna Sidor: Przyszłość pracy to człowiek, nie algorytm

Sztuczna inteligencja na zawsze zmieniła sposób pracy, ale nie zastąpi relacji międzyludzkich. W nowoczesnych organizacjach kluczowe znaczenie mają kompetencje miękkie – empatia, zdolności komunikacyjne i myślenie strategiczne. Liderzy HR coraz częściej poszukują talentów, które łączą biegłość technologiczną z umiejętnością budowania zaufania. Również kandydaci do pracy coraz częściej pytają o takie kwestie jak kultura organizacyjna, styl komunikacji w firmie i przestrzeń na rozwój.

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

Od 7 listopada 2025 r. te zmiany dotkną miliony Polaków. Rozporządzenie opublikowane 29 października 2025 r. w mocy od 7 listopada. Czas pokaże, czy nowe obostrzenia przyniosą oczekiwane efekty, czy też wymagać będą dalszych modyfikacji - ale już teraz jest pewne, że obywatele nie będą mieli tak łatwego dostępu do świadczeń jak kiedyś. Szczegóły poniżej.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce. Przewodnik po zmianach od 1 stycznia i 1 maja 2026 r.

Co się liczy a co nie? Nowa definicja stażu pracy w Polsce już niebawem, ale okazuje się, że z tym zaliczaniem stażu pracy wcale nie jest tak kolorowo. Jest wiele wyłączeń czy "dublowania się okresów pracy". Przedstawiamy przewodnik po zmianach od 2026 r.

REKLAMA

Transparentność zamiast tajemnicy. Jak dyrektywa płacowa "uzdrowi" rynek pracy

Wynagrodzenie przestaje być tematem tabu. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy o transparentności płac firmy staną przed obowiązkiem ujawniania stawek w ofertach pracy. Zdaniem Mirosława Białobrzewskiego, Prezesa Golden Serwis, to nie tylko rewolucja legislacyjna, ale przede wszystkim szansa na oczyszczenie rynku i przywrócenie zaufania w relacjach pracodawca–pracownik.

Wyższe emerytury i renty, nawet o 20% i koniec drakońskich potrąceń? Pismo już na biurku Nawrockiego

Nie od dzisiaj wiadomo, że potrącenia alimentacyjne z emerytur i rent stanowią jeden z najdelikatniejszych i najczęściej dyskutowanych aspektów polskiego systemu zabezpieczenia społecznego. Chodzi o mechanizm prawny, który pozwala na obciążanie świadczeń emerytalno-rentowych długami alimentacyjnymi, co ma służyć ochronie interesów wierzycieli (najczęściej byłych partnerów lub dzieci). Jednak w praktyce, rygorystyczne i nieelastyczne limity tych potrąceń mogą prowadzić do sytuacji, w których emeryci i renciści są pozbawiani środków niezbędnych do godnego życia, szczególnie w obliczu rosnących kosztów utrzymania, problemów zdrowotnych oraz starości. Sprawą zajmie się Prezydent RP wraz ze swoim biurem ekspertów i zdecyduje co do emerytur i rent w kontekście granic potrąceń.

REKLAMA