REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwolnić pracownika? Zwalniać też trzeba umieć

Aleksandra Kolińska
psycholog, mediator, negocjator
jak zwolnić pracownika zwolnienie rozwiązanie umowy o pracę wypowiedzenie
Jak zwolnić pracownika? Zasady komunikacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak zwolnić pracownika? Okazuje się, że zwalniać też trzeba umieć. Zwolnienie pracownika to jedno z najtrudniejszych zadań, przed którymi stają menedżerowie i specjaliści ds. HR. Oprócz aspektów prawnych, proces ten wymaga delikatności, empatii i umiejętności komunikacyjnych. W niniejszym artykule omówimy kroki, jakie należy podjąć, aby poinformować pracownika o zwolnieniu w sposób profesjonalny i po prostu ludzki.

Jak zwolnić pracownika?

Na potrzeby niniejszego artykułu zwalnianie pracownika podzielimy na 3 etapy:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. przygotowanie do rozmowy ze zwalnianym pracownikiem
  2. przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem
  3. wręczenie dokumentów, omówienie procedur związanych z odprawą, referencjami

Przygotowanie do rozmowy ze zwalnianym pracownikiem

Przed przystąpieniem do rozmowy należy dokładnie przeanalizować przyczyny zwolnienia. Powinny one być jasno udokumentowane i zgodne z polityką firmy oraz przepisami prawa pracy. Pracodawca powinien być przygotowany na pytania pracownika dotyczące powodów zwolnienia.

W przypadku bardziej skomplikowanych przypadków zwolnień, wskazane jest skonsultowanie się z działem prawnym firmy. Pozwoli to uniknąć ewentualnych roszczeń pracownika oraz zagwarantuje, że proces zostanie przeprowadzony zgodnie z przepisami prawa.

Przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem

Rozmowa o zwolnieniu powinna odbyć się w dyskretnym i spokojnym miejscu, z dala od ciekawskich oczu współpracowników. Należy również wybrać odpowiedni czas – najlepiej na początku lub pod koniec dnia pracy, aby zminimalizować zakłócenia w pracy zespołu.

REKLAMA

Rozmowę należy rozpocząć od jasnego i bezpośredniego przekazania informacji o zwolnieniu. Przykładowa formuła mogłaby brzmieć: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Mam trudną wiadomość, którą muszę Ci przekazać. Jesteśmy zmuszeni zakończyć Twoje zatrudnienie w naszej firmie."

 

Zwolnienie pracownika - rozmowa

ShutterStock

Po przekazaniu informacji o zwolnieniu, należy krótko i konkretnie przedstawić powody tej decyzji. Warto unikać nadmiernego uzasadniania, aby nie wprowadzać pracownika w zakłopotanie.

Przykład

„Decyzja ta wynika z redukcji etatów / restrukturyzacji firmy / nieosiągnięcia oczekiwanych wyników / innego powodu. Przeanalizowaliśmy różne opcje, ale niestety nie mamy innego wyjścia."

Bardzo ważne jest, aby w trakcie rozmowy okazać pracownikowi empatię. Należy wysłuchać jego reakcji, odpowiedzieć na pytania i okazać wsparcie np.: 

Rozumiem, że ta informacja może być dla Ciebie trudna do przyjęcia. Jestem tutaj, aby odpowiedzieć na wszelkie Twoje pytania i pomóc w miarę możliwości. Zdaję sobie sprawę, że możesz teraz potrzebować chwili, żeby przetrawić tę informację”.

Co po rozmowie?

Po zakończeniu rozmowy należy wręczyć pracownikowi przygotowane dokumenty oraz omówić dalsze kroki, takie jak procedury związane z odprawą, świadczeniami po zakończeniu zatrudnienia, czy ewentualnymi referencjami.

Ważne jest, aby pracownik miał możliwość godnego opuszczenia firmy. Należy ustalić, czy pracownik będzie miał czas na spakowanie swoich rzeczy i pożegnanie się ze współpracownikami, czy też firma preferuje natychmiastowe zakończenie pracy.

W miarę możliwości firma powinna zaoferować wsparcie po zwolnieniu, takie jak pomoc w znalezieniu nowej pracy, doradztwo zawodowe, czy sesje coachingowe. Może to pomóc w zachowaniu pozytywnych relacji z byłym pracownikiem i poprawić wizerunek firmy.

Zwalniać trzeba umieć

Proces zwalniania pracownika jest trudnym i wymagającym zadaniem, które wymaga odpowiedniego przygotowania i empatii. Jasna komunikacja, przestrzeganie przepisów prawa oraz okazanie wsparcia mogą znacznie złagodzić negatywne skutki zwolnienia zarówno dla pracownika, jak i dla firmy. 

Pamiętając o tych krokach, można przeprowadzić ten proces w sposób profesjonalny i empatyczny, minimalizując stres i nieporozumienia. Warto pamiętać , że każdy przypadek zwolnienia jest inny i wymaga indywidualnego podejścia. Ważne jest, aby rozmowa była przeprowadzona w sposób profesjonalny, z szacunkiem dla pracownika, niezależnie od przyczyn zwolnienia.

oprac. Emilia Panufnik
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 2 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

REKLAMA

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie. Dlaczego?

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

REKLAMA

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA