Dobry kontrakt to podstawa współpracy

Kontrakt między wspólnikami
Ta współpraca zapadła mi w pamięć na długo. Dzisiaj znając koncepcję Analizy Transakcyjnej, inaczej bym się do niej przygotowała, ale wtedy…
Projekt rozwojowy dla Klienta. Po naszej stronie 2 konsultantów: ja i moja wspólniczka, po drugiej stronie Klient z określonymi potrzebami, oczekiwaniami i sporą grupą menadżerów do przeszkolenia. Już na samym początku coś poszło nie tak…między nami. Ja oczekiwałam, że zrobi coś ona. Ona myślała, że jej zadania już się skończyły. Obie czułyśmy frustrację, choć z zupełnie innych powodów: ja z braku jej zaangażowania, ona z przeciążenia projektem. Wynik: opóźnienie, nerwy, niezadowolony Klient, trudna z nim rozmowa i jeszcze trudniejsza między nami.
Dziś wiem, że w tamtej sytuacji tylko dzięki naszej długoletniej współpracy oraz znajomości charakterów udało się nam szybko i konstruktywnie dogadać i zażegnać pożar. Dziś wiem, że współpracę z Klientem rozpoczęłabym od dobrego kontraktu… między nami.
Czym jest kontrakt?
Powszechnie myślimy o kontrakcie w kontekście biznesowym, jako o umowie pomiędzy pracownikiem a firmą lub pomiędzy firmami; raczej formalnej, najczęściej zapisanej, zawierającej wiele paragrafów. W rozumieniu Analizy Transakcyjnej – koncepcji psychologicznej dalej zwanej AT, kontrakt jest dużo szerszym pojęciem, wychodzącym poza kontekst biznesowy i zawodowy.
„Jasno sprecyzowane obustronne zobowiązanie, do podjęcia działań zmierzających w określonym kierunku”[1] - tak o kontrakcie pisał Eric Berne twórca Analizy Transakcyjnej. AT jako nurt kontraktowy zakłada, że każda zmiana i działanie powinny być objęte kontraktem. Oznacza to, że jakakolwiek forma pracy z klientem, wspólnikiem, coachem, partnerem biznesowym powinna zaczynać się od dobrze zdefiniowanego kontraktu między stronami. Według analityków transakcyjnych, kontrakty wspierają autonomię każdej ze stron rozumianej jako otwartość na siebie i budowanie pełnej zaufania relacji „ja jestem OK - ty jesteś OK”. Kierują również uwagę z problemu na rozwiązanie, przechodząc z teorii na działanie.
Temat wydaje się istotny również ze względu na częstotliwość zawierania kontraktów oraz fakt, że kontraktujemy się absolutnie wszyscy. Dziennie wchodzimy w kilka różnych interakcji społecznych. Jeśli założymy, że choćby 1 z nich ma konkretny cel to wówczas oznaczałoby to, że kontraktujemy się ze sobą każdego dnia. Zawodowo i prywatnie. Z klientem na poprowadzenie szkolenia lub projektu, z fryzjerem na obcięcie włosów, z przyjaciółką, która pożycza od nas książkę, z lekarzem, nawet z dziećmi na dyżur wynoszenia śmieci lub wypłacanie kieszonkowego. Każda z tych sytuacji ma kilka wspólnych cech: występują strony kontraktu, zobowiązanie każdej ze stron dotyczące jakiegoś celu oraz kompetencje, umiejętności każdej ze stron, by cel zrealizować.
Zasady dobrego kontraktu
Klient jest ważny zróbmy to…, już tyle czasu nad tym pracujemy…, dla niego musimy to zrobić…, małe pieniądze, ale projekt ważny…, zróbmy to dla dobrych stosunków…, już się zgodziłam…, nie ma kto tego zrobić… , masz to zrobić i już!…, kiedyś mi podziękujesz, że to robisz…, zrób to, bo będzie źle…w sumie to mogę to zrobić… Myślę, że część z nas osobiście doświadczyła lub zna podobne sytuacje z życia prywatnego i zawodowego. Kto nie próbował zakontraktować się z dzieckiem na sprzątanie pokoju 😊.
Pozostawiając jednak na boku domowe historie, skupmy się na środowisku biznesowym, w którym, z mojego doświadczenia w pracy i dla organizacji jest wiele niedopowiedzeń, niejasności pomiędzy stronami i z tego powodu nieporozumień.
Jak wyeliminować te niejasności? Przede wszystkim dobrze się zakontraktować, zgodnie z zasadami dobrego kontraktu opisanymi przez Claude’a Steiner’a[2].
- Skuteczny kontrakt według Steinera to taki, który zawiera następujące cztery elementy:
- Współodpowiedzialność za realizację działania, czyli obopólna zgoda (bez poczucia wymuszenia ) na cel, metodę i wynik pracy oraz zaangażowanie obu stron
- Równość stron i sprawiedliwa wymiana, która polega na tym, że obie strony wynoszą korzyści z tej wymiany, np. pracownik stosowne wynagrodzenie, a organizacja profesjonalnie wykonane zadanie, zrealizowany projekt
- Kompetencje stron kontraktu (kwalifikacje i uprawnienia), czyli pracownik ma odpowiednie doświadczenie i umiejętności do realizacji zadania, a organizacja jest gotowa na wdrożenie proponowanych rozwiązań lub narzędzi
- Jasność i transparentność, czyli przedmiot umowy jest etyczny, zgodny z prawem i dobrem społeczeństwa (nie robi innym krzywdy)
Taki kontrakt:
- tworzy jasną strukturę, a dodatkowo w sytuacji zmiany i nieprzewidywalności daje poczucie choć odrobiny stałości i pewności. Ustaliliśmy i znamy zasady postępowania, znamy cel i wiemy jakie jest zadanie i rola każdej ze stron
- jest związany z ustalaniem granic pomiędzy stronami, np., coach – coachee, trener – grupa, menedżer – pracownik, np. jak chcę pracować, a jak na pewno nie chcę? Na co się zgodzę a na co zupełnie nie, itp…
- niweluje napięcia, wyciągając na powierzchnię to, co ukryte, np. w sytuacji, gdy jest jakieś niewypowiedziane oczekiwanie menadżera, że dowie się od trenera jak pracowali poszczególni członkowie jego / jej zespołu na szkoleniu to wyciągnięcie tego oczekiwania na światło dzienne i jego wcześniejsze zakontraktowanie ułatwi dalszą współpracę.
3 poziomy kontraktu
Dodatkowo AT uszczegóławia pojęcie kontraktu, opisując 3 jego poziomy: proceduralny, profesjonalny i psychologiczny, które precyzyjniej dookreślają to, co może się wydarzyć między stronami.
Góra lodowa wydaj się być najlepszą metaforą ilustrującą 3 poziomy kontraktu, czyli tego, z czym się mierzymy umawiając się ze sobą. Poziom proceduralny to część góry lodowej wystająca ponad horyzont, widoczna dla obu stron, najczęściej uwzględniania, uzgadniana i spisywana pomiędzy stronami. Elementy kontraktu, które reguluje poziom profesjonalny znajdują się na granicy linii wody, co oznacza, że niektóre z nich są widoczne dla obu storn, a niektóre zupełnie nie, ukryte pod powierzchnią wody. Umawiając się ze sobą strony jedne kwestie określają bardzo precyzyjnie przy jednoczesnym pomijaniu pozostałych. Poziom psychologiczny znajduje się najgłębiej pod wodą i rzadko kiedy strony obejmują go uwagą, analizują i uzgadniają.
Korzystając z metafory góry lodowej, zanurkujmy w głąb każdego poziomu.
Poziom proceduralny (administracyjny)
Poziom proceduralny stanowi swego rodzaju ramę umowy, o której, z mojego doświadczenia, zazwyczaj nie zapominamy. Na tym poziomie określamy czas i miejsce wykonania usługi, przedmiot i strony umowy, wynagrodzenie za usługę, kary umowne, poufność, udział osób trzecich, prawa autorskie. Zazwyczaj większość tych kwestii jest jasno opisana w umowie. Nierzadko z prawnego punktu widzenia, kontrakt bez doprecyzowanych tych właśnie elementów jest nieważny.
Poziom profesjonalny
Poziom ten reguluje elementy często domyślne dla dwóch stron umowy i dlatego niejednokrotnie pomijane w jej zapisach. Na tym poziomie definiuje się cel i sposoby jego realizacji, podział zadań, decyzyjność, zakres odpowiedzialności oraz rezultaty. Z perspektywy mojej pracy z organizacjami jako konsultantki czy trenerki obserwuję, że organizacje rzadko umawiają się ze mną na konkretne metody pracy, techniki edukacyjne lub sposoby przekazywania wiedzy. Często rozmawiam z Klientem o tym, co ma być przedmiotem umowy (najczęściej warsztat), ale pytanie „jak ma zostać zrealizowany” jest często pomijane w rozmowie.
Poziom psychologiczny
Poziom psychologiczny, znajdujący się najgłębiej, jest jednocześnie najtrudniejszy do uchwycenia i skonkretyzowania. Dotyczy zwykle nieświadomych lub przedświadomych motywacji, oczekiwań, potrzeb, nadziei, wątpliwości, frustracji obu stron. Dotyka również obszaru dotychczasowych doświadczeń każdej ze stron oraz intencji, z jakimi strony wchodzą do tego kontraktu. Rzadko te kwestie kontraktujemy, często je zupełnie pomijamy. A przecież rozpoczynając współpracę wnosimy do niej nie tylko własny profesjonalizm i wiedzę, ale również pokaźny bagaż oczekiwań, co do jakości wykonania usługi, obaw, czy sobie poradzimy i nadziei, na dobrą współpracę,.
Po stronie pracownika może to być nadzieja na pracę w firmie zgodnie z jej lub jego wartościami lub pragnienie posiadania „ludzkiego” szefa. Po stronie menadżera mogą to być niewypowiedziane oczekiwania wobec nowego pracownika, że błyskawicznie się wdroży i poprowadzi trudny projekt. Po stronie organizacji oczekiwanie, że menadżerowie będą sami rozwiązywać trudne sytuacje, a zatrudniony trener rozwiąże długotrwały konflikt pomiędzy skłóconymi członkami zespołu, przeprowadzając szkolenie na temat efektywnej współpracy i komunikacji.
Poziom psychologiczny jest najistotniejszym poziomem, ponieważ często decyduje o skuteczności współpracy. Nieuwzględnianie poziomu psychologicznego kontraktu i nieobejmowanie go uwagą może spowodować, że ujawni się on pod postacią gier psychologicznych, zacznie wpływać na jakość pracy zespołu, a w najgorszym przypadku na niezrealizowanie celu.
Jak przygotować się do zawarcia kontraktu?
Warto na wszystkie kontrakty, które zawieramy, szczególnie w obszarze zawodowym, spojrzeć z perspektywy 3 poziomów góry lodowej. Analizując i odpowiadając na pytania z każdego poziomu, sprawdzimy, czy poszczególne elementy, regulowane przez dany poziom, zostały jasno przez nas określone.
Analizując poziomy kontraktu, warto zadać sobie następujące pytania:
Poziom proceduralny
- Kto jest stroną umowy?
- Co jest przedmiotem mowy?
- Jakie jest cel?
- Do kiedy umowa ma być zrealizowana?
- Za ile?
- Co w tej umowie jest poufne a co nie?
Poziom profesjonalny
- Jakimi metodami będziesz pracować?
- Jak masz to zrobić?
- Jak chcesz pracować a jak nie chcesz pracować?
- Jaki ma być efekt?
- Kto z kim będzie pracował?
- Jakie są relacje między uczestnikami?
- Jak obie strony włączają się w realizację celu?
- Czy masz dostępne narzędzia i kompetencje do realizacji celu?
- Czego potrzebujesz do wykonania zadania?
- Za co będziesz odpowiedzialny a za co nie?
- Czy ma świadomość ryzyk związanych z realizacją umowy?
- Kto może ci pomóc w realizacji celu?
- Co będzie twoim zadaniem?
Poziom psychologiczny
- Dlaczego chcesz działać w tym kontrakcie?
- Z jakimi potrzebami na poziomie relacji wchodzą strony umowy?
- Czego oczekujesz ty, czego oczekuję ja?
- Jak sobie wyobrażasz tą współpracę?
- Co w naszej relacji może Ci przeszkadzać?
- Jak lubisz pracować, a jak nie?
- Jakie są twoje obawy związane z realizacją tej umowy?
- Jakie jest twoje nastawienie do tej współpracy?
- Na czym ci naprawdę zależy? Na czym zależy drugiej stronie?
- Dlaczego właśnie tą osobę zaprosiłeś do współpracy?
- Jak podsumujesz ustalenia?
Kontrakty trójstronne i wielostronne
Powszechnie myślimy o kontrakcie jako umowie dwustronnej, zakładając, że istnieją tylko dwie strony umowy: pracownik - pracodawca; zleceniobiorca – zleceniodawca. Życie i praca w organizacjach pokazują jednak, że sytuacja jest o wiele bardziej skomplikowana, bo stron w umowie może być dużo więcej. Analiza Transakcyjna przyglądając się kontraktom wyróżnia kontrakty trójstronne i wielostronne.
Fanita English[3] wprowadziła koncepcję kontraktu trójstronnego, w którym umawiają się ze sobą 3 zainteresowane strony. Przykładem kontraktu trójstronnego jest umowa pomiędzy pracownikiem, organizacją i menadżerem. Pracownik jest formalnie zatrudniony przez organizację na podstawie umowy o pracę, która określa jego zakres odpowiedzialności, zadania, wynagrodzenie itp., natomiast operacyjnie podlega pod menadżera, z którym rozlicza wykonanie zadać czy rocznych celów. Jednocześnie więc pozostaje w kontrakcie trójstronnym z organizacją i swoim menadżerem. Podobnie jest z trenerem lub konsultantem zatrudnionym przez organizację, a wykonującym usługi na rzecz konkretnego zespołu czy projektu.

Biorąc pod uwagę organizacje oraz sieć relacji i powiązań, jaka w nich istnieje pomiędzy pracownikami, menadżerami, centralą, zarządem itd., kontrakt trójstronny wydaje się być niewystarczający do ich opisu. I tu z pomocą przychodzi koncepcja kontraktu wielostronnego Julie Hay[4].
Przykładem takiego kontraktu jest poniższy rysunek.

Trener jest zatrudniany przez organizację na realizację konkretnego szkolenia zarówno dla pracowników jak i menadżerów. Dodatkowo organizacja oczekuje, że na szkoleniu pojawią się nawiązania do wartości i kultury firmy, które musi zaraportować centrali. Każda ze stron zaangażowana jest w kontrakt z 2 lub 3 innymi stronami, a jednocześnie wszystkie strony są ze sobą ściśle powiązane.
Sieć powiązań i relacji w kontraktach wielostronnych są skomplikowane, natomiast moim zdaniem bardzo trafnie oddają rzeczywistość w jakiej żyjemy i pracujemy każdego dnia. AT pozwala te powiązania zauważyć i z atencją się im przyjrzeć i przeanalizować.
Podsumowanie
Powracając do moich osobistych doświadczeń ….
Dziś wiem jak nie rozpoczynać współpracy, dziś wiem jak się kontraktować i z kim. Dziś widzę, że tak bardzo ze wspólniczką objęłyśmy uwagą naszego Klienta, że zapomniałyśmy zakontraktować się ze sobą (kontrakt trójstronny). Zabrakło doprecyzowania naszych ról w projekcie oraz zakresu odpowiedzialności (poziom profesjonalny) w kontekście psychologicznym zabrakło zwerbalizowania oczekiwań względem siebie i projektu (poziom psychologiczny). Jedna oczekiwała realnego wsparcia, a druga miała cichą nadzieję, że jej zaangażowanie będzie minimalne ze względu na sytuację prywatną.
A jaki był efekt? Na szczęście dobry - projekt wypalił, menadżerowie zostali przeszkoleni, oczekiwania Klienta spełnione, a my jeszcze długo rozmawiałyśmy o tym, co się stało.
Dziś wiem, że dobry kontrakt to podstawa dobrej współpracy, udanego projektu i każdego działania.
Literatura:
Berne, E. (1966), Principles of Group Treatment, New York: Grove Press
Hay, J. (2010) Analiza Transakcyjna dla trenerów. Kraków, Transmisja – Grupa doradczo-szkoleniowa.
English, F. (1975). The Three-Cornered Contract. Transactional Analysis Journal 5:4 383-4
[1] Berne, E. (1966), Principles of Group Treatment, New York:, Grove Press
[2] 3 Steiner, C. (1974) Scripts people Jive: Transactional analysis of life scripts. New York: Grove Press.
[3] English, F. (1975). The Three-Cornered Contract. Transactional Analysis Journal 5:4 383-4
[4] Hay, J. (2010) Analiza Transakcyjna dla trenerów. Kraków, Transmisja – Grupa doradczo-szkoleniowa.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
7 czerwca 2023 r. w Hucie Stalowa Wola odbyła się uroczystość, podczas której doszło do podpisania porozumienia rząd – NSZZ "Solidarność". W ramach tego porozumienia ustalono m.in. zmiany w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu, zapewnienie ochrony działaczy związkowych w kodeksie postępowania cywilnego, wypłatę dodatku w kwocie 600 zł miesięcznie dla pracowników domów pomocy społecznej (za okres od 1 kwietnia do końca 2023 roku) i zaprzestanie procesu wygaszania emerytur pomostowych.
Boże Ciało to dzień, który w Polsce jest ustawowo wolny od pracy. Wyjaśniamy, czy takie same reguły dotyczą piątku 9 czerwca.
Większość pracodawców deklaruje, że chętnie zatrudniłoby (np. na wakacje) pracownika młodocianego. W krajach zachodnich pracujący nastolatek nikogo nie dziwi. W Polsce ten widok nie jest jeszcze powszechny – z danych CBOS wynika, że co piąty uczeń szkoły ponadpodstawowej podejmował w wakacje etat. Większość nadal nie robi tego, mimo że prawo im na to pozwala. Przepisów dot. zatrudniania nieletnich nie znają również rodzice. Warto jednak wiedzieć, na jaką ochronę prawną mogą liczyć małoletni.
„Naturalną ścieżką rozwoju programisty jest obcowanie z technologią i komputerami od małego. Liceum o profilu informatyczno-matematycznym, a następnie studia informatyczne. Wszystko to daje bardzo mocne podstawy teoretyczne. Kolejny etap to praktyka. Im wcześniej się zacznie tym lepiej” – mówi Piotr Cichosz.
Czterdzieści pięć procent Polaków chciałoby pracować w IT, a aż siedemdziesiąt pięć procent doradziłoby swoim dzieciom kształcenie w kierunku związanym z programowaniem. Jednak tylko 30 proc. badanych zastanawia się nad podjęciem nauki w celu przejścia do IT. Główną motywacją są pieniądze, jakie zarabiają specjaliści IT.
Część licealistów planuje swoją przyszłość od lat, inni dopiero po egzaminach maturalnych podejmą kluczowe decyzje. Aż 60% z nich połączy studia z pracą, a co piąty absolwent poświęci się wyłącznie nauce. Choć większość z nich obawia się wejścia na rynek pracy (57%), głównie z powodu braku doświadczenia i odpowiednich umiejętności, to ma wobec pierwszego zajęcia konkretne oczekiwania finansowe. 38% zapytanych chciałoby na początku zarabiać od 5 tys. do 7 tys. zł miesięcznie. Najbardziej perspektywiczną branżą w opinii co drugiego licealisty jest IT.
Stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła w maju 5,1 proc., 0,1 pkt. proc. mniej niż w kwietniu – wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Najniższe bezrobocie w maju zanotowano w Wielkopolsce (3 proc.).
Piątek po Bożym Ciele przypada w czasie, kiedy wiele osób korzysta z czterodniowego długiego weekendu. Gdzie i w jakich godzinach będziemy mogli zrobić tego dnia zakupy? Sprawdziliśmy, jak w piątek po Bożym Ciele są otwarte sklepy.
Zezwolenie na pracę, oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi i powiadomienie o powierzeniu wykonywania pracy obywatelowi Ukrainy legalizują pracę cudzoziemców, którzy legalnie przebywają w RP. Jakie są różnice między tymi formami? Odpowiadamy.
Do zespołu WeNet Group S.A. spółki specjalizującej się w doradztwie internetowym, od czerwca dołączyła Iwona Wencel, obejmując stanowisko VP HR. Iwona Wencel będzie ściśle współpracować z zarządem oraz dyrektor personalną Dorotą Malarską, aby rozwinąć i wzmocnić funkcję HR.
Zmniejszenie lub zawieszenie emerytur lub rent od 1 czerwca 2023 r. - jak będzie to wyglądało? Ile wynosiło przeciętne wynagrodzenie w pierwszym kwartale 2023 r.? Jak ustalić czy doszło do przekroczenia rocznej kwoty podstawy wymiaru składek? Jakie świadczenia mogą być zmniejszone czy zawieszone?
Gra badająca kompetencje miękkie kandydatów, narzędzie sprawdzające umiejętności programistów bez długotrwałych testów kodowania czy platforma do neuronauki, dzięki której pracownicy poświęcając 5 minut dziennie zwiększają swoje kwalifikacje. Polski rynek branży HR Tech liczący ponad 300 firm, z roku na rok rozwija się i pomaga zmienić to, w jaki sposób przebiegają m.in. procesy rekrutacyjne w firmach, szkolenia czy kadry i płace. Polskie Forum HR, zrzeszające największe firmy z branży usług HR, wyłoniło w konkursie trzy podmioty: Rankode, ReQiu i SeeWidely, które prezentowały najbardziej innowacyjne rozwiązania.
Za nami egzaminy maturalne, koniec roku akademickiego tuż za pasem. Dla jednych wakacje to pora odpoczynku, dla innych najlepszy czas na pracę dorywczą i zasilenie budżetu. Eksperci Tikrow, aplikacji z ofertami pracy natychmiastowej, przygotowali zestawienie najlepiej płatnych zajęć tego lata.
Zezwolenie na pracę legalizuje pracę cudzoziemca z kraju trzeciego. Jedną z informacji widniejącą na dokumencie jest rodzaj umowy, którą pracodawca powinien zawrzeć z cudzoziemcem. Co na ten temat czytamy w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy?
Aż 93% pracodawców jest zaniepokojonych możliwym odejściem pracowników – takie dane podaje portal LinkedIn. Oprócz odpowiednio wysokiego wynagrodzenia sposobem na ich zatrzymanie mogą być atrakcyjne świadczenia pozapłacowe.
Monitorowanie oczu kierowcy było do niedawna podstawą technologii stosowanych do wykrywania zasypiania za kierownicą. Japońscy naukowcy odkryli, że kluczowe znaczenie ma monitorowanie nie tylko oczu, ale także całego ciała kierowcy.
Dział Doradztwa Podatkowego firmy doradczej Deloitte został objęty rocznym programem pilotażowym w zakresie optymalizacji czasu pracy. Ma on sprawdzić gotowość firmy na wprowadzenie optymalizacji czasu pracy. Pracownicy testują m.in. skompresowany tydzień pracy.
Praca w porze nocnej ma specjalną regulację w Kodeksie pracy. Przepisy określają warunki wykonywania pracy w tej porze oraz świadczenia przysługujące z tego tyłu pracownikowi. Kiedy przypada pora nocna? Co należy się za pracę w nocy?
Dni wolne od pracy odgrywają istotną rolę we włoskim systemie pracy, zapewniając pracownikom odpowiednią równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Włochy mają bogatą tradycję świąt i dni wolnych, które są hołdem dla kultury, historii i religii tego kraju. W tym artykule przyjrzymy się dniom wolnym od pracy we Włoszech, ich znaczeniu i wpływowi na pracowników.
Włochy posiadają umiarkowaną liczbę dni wolnych od pracy. W ciągu roku jest jedenaście ogólnowłoskich dni wolnych. Kiedy przypadają dni wolne od pracy we Włoszech?
Stan zagrożenia epidemicznego może zostać odwołany już z końcem czerwca. Zakończenie tego stanu będzie wiązało się z obowiązkiem odnowienia badań okresowych pracowników, który był czasowo zawieszony. Nie przegap tych terminów!
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii i internetu, w ostatnich latach możemy zaobserwować dynamiczny rozwój pracy platformowej. Ten nowy model zatrudnienia staje się coraz bardziej popularny i wpływa na wiele aspektów naszego życia zawodowego. Praca platformowa, zwana również gospodarką współdzielenia, to forma zatrudnienia, w której pracownicy wykonują krótkoterminowe zadania lub oferują swoje usługi za pośrednictwem platform internetowych.
Upowszechnienie wiedzy dotyczącej prawa pracy, uświadamianie zagrożeń czyhających na młodych pracowników w ich pierwszej pracy oraz informowanie o możliwości skorzystania z pomocy w zakresie prawa pracy to główne cele kampanii „Legitna praca”. Państwowa Inspekcja Pracy kieruje ją do młodych osób, które właśnie wkraczają na rynek pracy.
Praca potrafi być stresująca. To banalne stwierdzenie, z którym zgodzi się chyba każdy pracownik i pracodawca. „To co najczęściej wskazywane jest jako źródło stresu w pracy to zbyt duże przeciążenie obowiązkami, brak poczucia kontroli nad tym co robimy, brak możliwości wyrażania siebie oraz konflikty i nieporozumienia pomiędzy współpracownikami” – mówi Magdalena Kaźmierczak, psycholog. Jak zatem radzić sobie ze stresem w pracy? Pani psycholog ma kilka dobrych rad. Zachęcamy do lektury.
Niesatysfakcjonujące wynagrodzenie jest jednym z głównym powodów żalu dzisiejszych pracowników – wynika z badania portalu pracy RocketJobs.pl. Co piąty z nich żałuje, że nie wybrał lepiej płatnego zawodu, a co czwarty, że nie prosił o podwyżkę. Czemu pieniądze wciąż są tematem tabu dla tak dużej liczby zatrudnionych i jakie są bariery w osiągnięciu satysfakcji finansowej?
Komentarze(0)
Pokaż: