REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Omikron powoduje ogromne braki pracowników

Omnikron powoduje ogromne braki pracowników - jak ochronić firmę przed kryzysem?
Omnikron powoduje ogromne braki pracowników - jak ochronić firmę przed kryzysem?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Omikron powoduje ogromne braki pracowników - nawet 2 mln pracowników może przebywać na izolacji i kwarantannie w lutym 2022 roku. Jak ochronić firmę przed kryzysem?

Omikron a ogromne braki pracowników

Jak wskazują epidemiolodzy, wariant Omikron jest nieporównywalnie bardziej zaraźliwy od poprzednich odmian koronawirusa. W związku z czym już w lutym możemy spodziewać się niespotykanej do tej pory ilości osób zakażonych. Eksperci od rynku pracy szacują, że może to oznaczać w najbliższym czasie wyłączenie z możliwości wykonywania obowiązków nawet 2 milionów pracowników, przebywających w izolacji lub kwarantannie, co stanowić będzie nie lada wyzwanie organizacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownicy na kwarantannie i izolacji - jak chronić firmę przed masowymi absencjami?

Omikron może spowodować drastyczne braki pracowników – jak uchronić firmę przed kryzysem? Podczas środowego posiedzenia sejmu [red. 26 stycznia 2022 r.] posłowie mieli obradować m.in. na temat ustawy dotyczącej weryfikacji zaszczepienia pracownika. Dopóki ustawa o szczególnych rozwiązaniach zapewniających możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w czasie epidemii COVID-19 nie wejdzie w życie, z formalnego punktu widzenia pracodawcy mogą zabezpieczać przed rozprzestrzenianiem się choroby poprzez egzekwowanie obowiązku zakrywania ust, nosa, dystans społeczny i dezynfekcję lub organizację pracy zdalnej – jeśli oczywiście istnieje taka możliwość.

W najlepszej sytuacji są przedsiębiorstwa, które wraz z nadejściem pierwszej fali epidemii opracowały i przetestowały plany kryzysowe dla różnych wariantów epidemiologicznych i mogą je wdrażać również teraz, gdy ryzyko absencji pracowników jest nieporównywalnie większe.

- Piąta fala pandemii może stanowić natomiast spore wyzwanie w kontekście zachowania ciągłości działalności, dla firm nieposiadających planów kryzysowych. Mając na uwadze prognozy epidemiologów wskazujące na bardzo wysoką zakaźność Omikrona, firmy te powinny już teraz przygotować nawet najprostsze scenariusze. Podstawowym zagrożeniem w przestrzeni przedsiębiorstwa jest ilość ludzi kontaktujących się fizycznie między sobą. Podstawą do stworzenia racjonalnego scenariusza kryzysowego jest wylistowanie wszystkich aktywności, które generują kontakty międzyludzkie. Następnie należy dokonać analizy, w jaki sposób można je ograniczyć. Przykładem niech będą spotkania – jeśli w danej organizacji odbywa się sporo spotkań w różnych formułach, należy wszystkie rozpatrywać osobno, a następnie generalizować zasady obowiązujące ogół. Niestety wprowadzanie zasad pod każdy typ spotkania spowoduje szum informacyjny. Podstawowa zasada powinna brzmieć – jeśli spotkanie można zrealizować online - to tak należy zrobić. Spowoduje to wyłączenie kilku lub kilkunastu spotkań z fizycznego kontaktu, a zatem ograniczy transmisje wirusa w gronie kilkudziesięciu osób, licząc tylko pracowników. Jeśli spotkanie musi się odbyć, to należy w każdej sali umieścić jasne informacje nt. zasad zachowania dystansu i higieny oraz dotyczące maksymalnej liczby osób, które mogą przebywać jednocześnie w danym pomieszczeniu. Spotkania, które muszą się odbyć to np. szkolenia BHP, przeglądy UDT, kontrole PIP lub inne krytyczne wymagane prawem czy działalnością biznesową – wyjaśnia Andrzej Bączkowski, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy firmy doradczej W&W Consulting.

REKLAMA

- Innym wskaźnikiem, jakim można operować, jest ilość osób pracujących fizycznie w siedzibie firmy. Praca zdalna jest już rozwiązaniem ogólnie znanym, stąd możliwość wskazania pracowników wymaganych do utrzymania procesów na miejscu oraz grupy pracowników do wykonywania obowiązków z domu. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod ograniczania możliwości zakażenia w firmie. Należy również pamiętać o zasadach, na jakich podejmuje się dostawców lub podwykonawców, licząc się z czasową rezygnacją ze współpracy z częścią partnerów. Na przykład wyłączenie stołówki z obsługi przez firmę cateringową i jasne określenie maksymalnej ilości wyłącznie pracowników, którzy mogą w niej przebywać jednocześnie, co umożliwi zachowanie dystansu społecznego. Oczywiście powyższe analizy należy pogrupować w stopnie obejmujące działania od najbardziej restrykcyjnych do minimalnych obostrzeń w firmie. Pozwoli to kierownictwu na szybkie reagowanie w obliczu zmieniających się warunków pandemicznych np. ze stopnia umiarkowanego dzisiaj do restrykcyjnego za tydzień. Żeby metoda ta była skuteczna, wszystkie zasady w danych działaniach i stopniach muszą być jasno opisane i przekazane pracownikom, aby w chwili podejmowania decyzji nie stworzyć niepotrzebnego chaosu – dodaje Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Outsourcing usług BHP na potrzeby organizacji kryzysowej

Scenariusze kryzysowe organizacja może nakreślić sama, wprowadzając dowolne zasady, które nie naruszą jednak porządku prawnego. Warto jednak korzystać z wiedzy i doświadczenia firm zajmujących się ryzykiem i zarządzaniem kryzysowym na co dzień – dobrym rozwiązaniem jest posiłkowanie się outsourcingiem usług BHP o sprawdzonej renomie, który posiada szerokie horyzonty klientów, nawet jeśli przedsiębiorstwo posiada własną służbę BHP.

Źródło: W&W Consulting

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

REKLAMA

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

REKLAMA

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA