REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią koronawirusa, COVID-19. / fot. Shutterstock
Higiena jako czynnik ekonomiczny w walce z pandemią koronawirusa, COVID-19. / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest jeszcze za wcześnie, aby wyciągnąć ostateczne wnioski z pandemii koronawirusa, ale jedno jest pewne: higiena jest czynnikiem, który ma ogromny wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na gospodarkę i wszystkie dziedziny przemysłu. Co więcej, ta sytuacja pokazuje nam, jak ważni są usługodawcy, którzy wcześniej nie byli postrzegani jako istotni pod względem systemowym.

Higiena a pandemia koronawirusa

Niewłaściwa higiena, a szczególnie niewłaściwa higiena rąk, powoduje ogromne straty ekonomiczne. Dostawcy i usługodawcy zapewniający środki higieny, muszą być uznawani za istotnych z punktu widzenia systemowego, aby w sytuacjach awaryjnych kontynuować swoją pracę oraz dostawy również poza granicami kraju.

REKLAMA

Autopromocja

ZUS policzył, że koszty związane z przebywaniem pracowników na L4 w 2018 r. wyniosły 18,5 mld złotych, z czego 6,9 mld ponieśli pracodawcy. Większość nieobecności w pracy spowodowana jest przez wirusowe infekcje i przeziębienia. Wbrew powszechnemu przekonaniu, na przykład wirusy grypy mogą pojawiać się przez cały rok.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Prawo pracy i ZUS. Pakiet 5 ebooków

90 procent wszystkich przeziębień jest powodowanych przez wirusy, podobne do COVID-19. Zgodnie z danymi WHO aż do 80 procent patogenów chorób zakaźnych przenoszonych za pośrednictwem dłoni, tak jak w przypadku koronawirusa.

Mamy wiele możliwości poprawy

Ta liczba pokazuje, jak ważna jest higiena rąk. Regularne i prawidłowe mycie rąk może zmniejszyć ryzyko infekcji nawet o 50 procent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawdopodobnie w czasie pandemii koronawirusa wszyscy uświadomili sobie, jak ważne jest mycie rąk, dlatego firmy powinny zrobić wszystko, aby ich pracownicy byli lepiej chronieni przed wirusowymi i bakteryjnymi zakażeniami.

W tej kwestii nadal mamy ogromne możliwości poprawy. Po wizycie w toalecie na każdym centymetrze kwadratowym dłoni może zgromadzić się ponad 30 milionów bakterii.

Ale aż 38,7 procent wszystkich pracowników biurowych nie myje rąk po skorzystaniu z toalety, a tylko 30 procent używa do tego celu mydła. Poza tym wielu z nich nie suszy prawidłowo rąk po umyciu, podczas gdy na wilgotnych rękach może rozprzestrzeniać się około 1000 razy więcej bakterii, niż na suchych.

Każda niewłaściwie umyta dłoń rozprzestrzenia wirusy lub bakterie średnio na więcej niż pięciu powierzchniach: na klamkach drzwi, myszkach komputerowych, klawiaturach, długopisach, narzędziach, podłokietnikach i wielu innych.

Bakterie i wirusy pozostają na nich aktywne nawet do 48 godzin, i dłużej.

Jakie konkretne działania może podjąć każda firma?

Dobra wiadomość jest taka: skuteczna higiena rąk jest niezwykle prosta: dokładne mycie mydłem wystarczy do usunięcia wirusów i bakterii z rąk. W ten sposób zapobiega się ich przedostawaniu do organizmu przez błony śluzowe oczu, nosa i ust.

Rekomenduje się podjęcie następujących działań:

  1. Dostarczanie informacji na temat prawidłowego mycia rąk w każdej firmie

Udostępnienie informacji na temat prawidłowej higieny rąk w każdej firmie np. na tablicach informacyjnych w toaletach, podkreślających konieczność oraz właściwy sposób mycia rąk.

Informacje powinny zawierać:

  • kiedy należy myć ręce: zawsze po skorzystaniu z toalety oraz przed jedzeniem,
  • czas trwania: od 20 do 30 sekund,
  • technika mycia rąk: zawsze należy używać mydła, myć wszystkie powierzchnie dłoni, a następnie dokładnie je wysuszyć.
  1. Dostępność mydła i jednorazowych ręczników we wszystkich właściwych miejscach.

Jeśli to możliwe, umywalki powinny być wyposażone w systemy dozujące wodę i mydło, które są już wstępnie wymieszane i mogą być obsługiwane bezdotykowo.

Można stosować albo papierowe ręczniki jednorazowe, które jednak nie są ekologicznym rozwiązaniem, lub ręczniki tekstylne wielokrotnego użytku, które są ekologiczne i przyjazne dla środowiska. Dzięki 2-komorowym systemom zwijania, dozowniki ręczników zapewniają oddzielenie zużytych sekcji od czystych.

  1. Stosowanie środków dezynfekujących tylko tam, gdzie mycie rąk wodą z mydłem nie jest możliwe.     

Również w tym przypadku, przygotowane są instrukcje zalecające właściwe dozowanie, czas oraz technikę wcierania środków dezynfekujących, ponieważ tylko ich właściwa aplikacja zapewnia ich prawidłowe działanie.

Na czas trwania pandemii, środki dezynfekujące powinny być zarezerwowane przede wszystkim dla firm związanych ze zdrowiem i oraz grup najwyższego ryzyka.

Podsumowując:

  • Higiena jest zasadniczym elementem bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w pracy, dlatego też powinna być priorytetem we wszystkich sektorach i branżach.
  • W celu zapewnienia dostaw mydła, środków dezynfekujących oraz innych produktów higienicznych na czas, niezwykle ważne jest, aby dostawcy tych środków byli klasyfikowani jako istotni pod względem systemowym.
  • Pandemia sprawia, że ludzie chorują, ale ma również ogromny wpływ na gospodarkę. Dlatego też stosowanie stosunkowo prostych środków może wpłynąć na szybkie ożywienie gospodarcze.
  • Obejmuje to również takie środki, jak maski ochronne, przezroczyste ścianki działowe na ladach oraz likwidacja luk higienicznych za pomocą alternatyw bezdotykowych.

Artykuł powstał na podstawie danych firmy CWS.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA