| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Zatrudnianie cudzoziemców > Wydanie zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Wydanie zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Wykonywanie pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaga wydania zezwolenia. Warunki wydania przedmiotowego zezwolenia określa ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenie w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca.

Wniosek

Pomimo, że zezwolenie dotyczy wykonywania pracy przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wydawane jest ono jedynie na wniosek podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi (art. 88a ust. 1 ustawy oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia). W myśl przepisów ustawy cudzoziemiec nie jest stroną postępowania w przedmiocie wydania zezwolenia.

Organ wydający zezwolenie

Na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy organem wydającym zezwolenie jest wojewoda.

Konieczność wydania zezwolenia

Zgodnie z art. 88 ustawy zezwolenie na pracę jest wymagane, jeżeli cudzoziemiec:

1. wykonuje pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy z podmiotem, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo oddział, zakład lub inna forma zorganizowanej działalności znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – tzw. zezwolenie typu A (§ 2 pkt 1 rozporządzenia),

W tym przypadku wojewoda wydaje zezwolenie po spełnieniu następujących warunków wskazanych w art. 88c ust. 1 ustawy:

a) wysokość wynagrodzenia, która będzie określona w umowie z cudzoziemcem nie będzie niższa od wynagrodzenia pracowników wykonujących pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku,

b) uzyska informację starosty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy.

2. w związku z pełnieniem funkcji w zarządzie osoby prawnej wpisanej do rejestru przedsiębiorców lub będącej spółką kapitałową w organizacji przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres przekraczający łącznie 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy – tzw. zezwolenie typu B (§ 2 pkt 2 rozporządzenia).

W tym przypadku wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot, którego członkiem zarządu ma być cudzoziemiec, zgodnie z art. 88c ust. 4 ustawy:

a) w roku podatkowym poprzedzającym złożenie wniosku osiągnął dochód nie niższy niż 12-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w województwie w trzecim kwartale roku poprzedzającego złożenie wniosku oraz zatrudnia na czas nieokreślony i w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres co najmniej roku poprzedzającego złożenie wniosku co najmniej dwóch pracowników, którzy nie podlegają obowiązkowi posiadania zezwolenia na pracę lub

reklama

Aktualizacja: 18.06.2014

Autor:

radca prawny w Kancelarii GACH, HULIST, MIZIŃSKA, WAWER – adwokaci i radcowie prawni sp.p.

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Praca cudzoziemca w Polsce. /Fot. Fotolia
Praca cudzoziemca w Polsce. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ofiara

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »