| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Wynagrodzenie zasadnicze > Co muszę zamieścić w regulaminie wynagradzania?

Co muszę zamieścić w regulaminie wynagradzania?

Jeśli zatrudniasz minimum 20 pracowników, a nie działa w firmie zakładowa organizacja związkowa, masz obowiązek ustalić regulamin wynagradzania.

Dobrze napisany regulamin wynagradzania daje pracownikom pewną przejrzystość co do warunków ich wynagradzania. Dobre skonstruowanie jego zapisów, a także całościowe uregulowanie kwestii wynagradzania daje pracownikom poczucie pewności tego wynagrodzenia, a także w pewien sposób ich motywuje, wiedzą oni bowiem czego mogą się spodziewać.

Regulamin wynagradzania musi przede wszystkim określać wynagrodzenie za pracę, a zatem winien przewidywać wysokość oraz zasady przyznawania pracownikom stawek wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku, a także innych (dodatkowych) składników wynagrodzenia, jeżeli zostały one przewidziane z tytułu wykonywania określonej pracy. Taki jest bowiem jego zasadniczy cel.

Przeczytaj również: Regulamin premiowania

Postanowienia zawarte w regulaminie wynagradzania nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy prawa pracy lub układ zbiorowy pracy.

Regulamin wynagradzania powinien w szczególności określać warunki ustalania i wypłacania nie tylko wynagrodzenia zasadniczego, ale także:

  • innych, poza wynagrodzeniem zasadniczym, składników uzasadnionych zwłaszcza szczególnymi właściwościami lub warunkami wykonywanej pracy, kwalifikacjami zawodowymi pracowników, z tym że wysokość składnika wynagrodzenia, którego przyznanie uwarunkowane będzie długością przepracowanego okresu, o ile taki składnik zostanie określony, nie może przekroczyć 20 % wynagrodzenia zasadniczego,
  • innych świadczeń związanych z pracą, w tym takich, które mogą być uzależnione od okresów przepracowanych przez pracownika; w szczególności może to dotyczyć nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę.

Zmniejszenie stanu zatrudnienia poniżej 20 pracowników nie powoduje utraty mocy obowiązującej wydanego wcześniej regulaminu.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca. Jeżeli u danego pracodawcy działa zakładowa organizacja związkowa, pracodawca uzgadnia z nią regulamin wynagradzania.

Zobacz serwis: Wynagrodzenie zasadnicze

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Koronczok

Sprzedaż Internetowa24

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »