| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Pracownicy nie chcą ze sobą rywalizować w pracy

Pracownicy nie chcą ze sobą rywalizować w pracy

Polacy w pracy nie chcą między sobą rywalizować. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez portal Praca.pl. W ankiecie wzięło udział ponad 2 tys. osób.

Polscy pracownicy odpowiadali na pytanie dotyczące atmosfery w pracy. Najmniej, bo zaledwie 3 proc. respondentów przyznało, że najlepiej pracuje im się w atmosferze ostrej rywalizacji. Wynikiem rywalizacji zawsze jest czyjeś zwycięstwo i czyjaś porażka. Polskim pracownikom zdecydowanie lepiej wychodzi współpraca niż rywalizacja, która często przeobraża się w konflikt – twierdzi Michał Filipkiewicz, ekspert rynku pracy z Portalu Praca.pl. Rywalizacji często towarzyszą negatywne, frustrujące uczucia takie jak zawiść, zazdrość, upokorzenie, lęk czy agresja. Z czasem te uczucia i drobne nieporozumienia mogą doprowadzić do poważniejszych konfliktów w zespole, które zdezorganizują lub utrudnią pracę, a na pewno pogorszą atmosferę w grupie – dodaje Filipkiewicz.

Odszkodowania dla pracownika - za dyskryminację i nieprawidłowe zwolnienie >>

Jednak szkoda, że polscy pracownicy nie potrafią zdrowo rywalizować, bo według specjalistów jest to najlepszy motor napędzający. W przypadku handlowców rywalizacja jest najefektywniejszym sposobem działania. Niektóre osoby właśnie dzięki współzawodniczeniu zaczynają dawać z siebie wszystko. Najczęściej są to osoby, które potrzebują dużej dawki adrenaliny, aby złapać wiatr w żagle i odnieść sukces – mówi Marek Karczewski, ekspert rynku pracy z Portalu Praca.pl.

Polacy nie lubią też gdy: „Szef nie pozwala na luźne pogaduszki”. Taką odpowiedź zaznaczyło jedynie 5,5 proc. respondentów. Polacy odzwyczajają się od stresu w pracy. Dziś wygląda to zupełnie inaczej niż kilkanaście lat temu. Szef już nie chce być samcem alfa, woli być wodzem, który stara się współdziałać z pracownikami i wspólnie cieszyć się odnoszonymi sukcesami – uważa Jerzy Roziński z krakowskiego Instytu Psychologii Pracy.

Równouprawnienie w pracy - ostatnie ostrzeżenie >>

Zdecydowana większość przepytanych osób odpowiedziała, że najlepiej im się pracuje, gdy ich współpracownicy są przyjaciółmi i często spotykają się po pracy. Taką odpowiedź zaznaczyło prawie 70 proc. ankietowanych. W pracy spędzamy jedną trzecią doby. Naturalnym jest, że chcemy w miejscu pracy stworzyć przyjazną atmosferę i starać się zjednywać sobie ludzi – mówi Roziński.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy BIK Brokers. Absolwent wydziału Zarządzania i Marketingu Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1992-95 jeden z organizatorów i założycieli sieci restauracji KFC, Pizza Hut i Taco Bell należącej do PepsiCo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK