| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenia > Ochrona wynagrodzenia > Czy można zawiesić wypłacanie premii i nagród przewidzianych w regulaminie wynagradzania

Czy można zawiesić wypłacanie premii i nagród przewidzianych w regulaminie wynagradzania

Nasz zakład pracy przeżywa poważne trudności ekonomiczne. Obowiązujący w naszej spółce regulamin wynagradzania gwarantuje pracownikom bardzo wysokie świadczenia w postaci premii regulaminowych i nagród uznaniowych. Czy istnieje w takiej sytuacji możliwość czasowego zawieszenia stosowania tego regulaminu? W jaki sposób można to zrobić?

RADA

Tak, pracodawca może w drodze porozumienia zawartego z pracownikami zawiesić postanowienia regulaminu wynagradzania przyznające pracownikom dodatkowe składniki wynagrodzenia w postaci premii i nagród. Takie zawieszenie może trwać nie dłużej niż 3 lata.

UZASADNIENIE

W przypadku pogorszenia się sytuacji finansowej zakładu pracy pracodawca może za zgodą pracowników zawiesić stosowanie przepisów wewnątrzzakładowych. Przepisy wewnątrzzakładowe to m.in. regulaminy oraz zakładowe porozumienia i układy zbiorowe pracy, a także statuty obowiązujące w danym zakładzie pracy.

W drodze porozumienia stron stosunku pracy nie jest jednak dopuszczalne zawieszenie stosowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy, tj. zawartych w Kodeksie pracy i innych ustawach, aktach wykonawczych, a także konstytucji i ratyfikowanych umowach międzynarodowych (art. 91 § 1 Kodeksu pracy).

WAŻNE!

W przypadku pogorszenia się sytuacji finansowej zakładu pracy pracodawca może za zgodą pracowników zawiesić stosowanie przepisów wewnątrzzakładowych.

Nagroda przewidziana w Państwa regulaminie jest świadczeniem, które przyznają Państwo wyłącznie na podstawie swobodnego uznania. Oznacza to, że Państwa pracownicy nie mają roszczenia o wypłatę nagrody. W praktyce więc, w okresach gorszej sytuacji finansowej, Państwa zakład pracy nie będzie wypłacał pracownikom nagród. Nagroda nie jest składnikiem stałego wynagrodzenia.

Premia regulaminowa jest natomiast świadczeniem, które jest przyznawane pracownikom w ściśle określonych sytuacjach, po spełnieniu konkretnych warunków. Premia może być uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych lub w umowie o pracę. Otrzymanie jej wiąże się z wypełnieniem przez pracownika określonych warunków ustalonych w tych aktach. Jej wysokość jest często uzależniana od uzyskanego przez pracodawcę obrotu, zysku lub tym podobnych elementów. Spełnienie przez pracownika wszystkich warunków przyznania premii stwarza podstawę do roszczenia pracownika o jej wypłatę. Premia jest więc składnikiem wynagrodzenia Państwa pracowników.

Zawieszenie stosowania premii regulaminowej jest możliwe, jeżeli:

  • pracodawca ma trudności finansowe (np. znaczące obniżenie przychodów, spadek zamówień),
  • pracodawca zawrze porozumienie z przedstawicielami pracowników lub zakładową organizacją związkową,
  • okres zawieszenia stosowania regulaminu wynagradzania nie przekracza 3 lat.

WAŻNE!

W przypadku złej sytuacji finansowej pracodawcy możliwe jest czasowe zawieszenie stosowania postanowień regulaminu wynagradzania.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »