| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Zatrudnianie i zwalnianie > Wydanie świadectwa pracy

Wydanie świadectwa pracy

Wydanie świadectwa pracy to bezwzględny obowiązek pracodawcy. Nie zależy od podstawy nawiązania stosunku pracy, sposobu jego rozwiązania ani długości okresu zatrudnienia. Kiedy pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy?

Obowiązek wydania świadectwa pracy

Pracodawca ma obowiązek wydania świadectwa pracy pracownikowi (art. 97 kodeksu pracy). Obowiązek ten jest bezwzględny, nie zależy od podstawy nawiązania stosunku pracy, trybu jego rozwiązania czy długości okresu zatrudnienia. Nie może być również uzależniony od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą. Świadectwo pracy wydaje się w związku z zakończeniem stosunku pracy (jego rozwiązaniem lub wygaśnięciem). Reguła ta doznaje wyjątku w przypadku terminowych umów o pracę, a konkretnie umowy o pracę na okres próby, na czas określony lub na czas wykonywania określonej pracy. Świadectwo pracy obejmuje wówczas zakończone okresy zatrudnienia na podstawie tych umów zawartych w okresie 24 miesięcy, liczonych od zawarcia pierwszej z nich. 

Zobacz również: Zasady wydawania świadectwa pracy - kontrowersyjne przepisy w praktyce

Oznacza to, że przy umowie na czas nieokreślony świadectwo pracy wydaje się raz, w dniu, w którym stosunek pracy ulega rozwiązaniu lub wygaśnięciu, bez względu na to ile faktycznie trwał. Natomiast w sytuacji, w której z pracownikiem zawarto jedną lub więcej wskazanych umów terminowych, także w przypadku gdy poprzedzają one umowę o pracę na czas nieokreślony, pracodawca może wydać jedno zbiorcze świadectwo pracy albo świadectwo (świadectwa) pracy dokumentujące poszczególne okresy zatrudnienia wynikające z tych umów.

Zbiorcze świadectwo pracy

Zbiorcze świadectwo pracy wydaje się za okres zatrudnienia na podstawie ww. umów terminowych, które zostały zawarte z pracownikiem w okresie kolejnych 24 miesięcy i na rzecz pracownika, który pozostanie w zatrudnieniu do tego czasu. Termin ten liczy się od dnia zawarcia pierwszej z ww. umów, a pomiędzy kolejnymi umowami o pracę mogą występować przerwy. Zbiorcze świadectwo wydaje się z upływem 24 miesięcy albo później. Drugi wariant dotyczy sytuacji, w której ostatnia z umów terminowych zostaje zawarta przed końcem 24-miesięcznego okresu, ale nie rozwiązuje się ani nie wygasa w tej dacie tylko później. W ten sposób nie wydaje się świadectwa pracy w trakcie trwania umowy, a 24-miesięczny ulega przedłużeniu i dopiero z chwilą zakończenia umowy wydawane jest świadectwo. Tym samym jednym dokumentem obejmuje się cały 24-miesięczny okres zatrudnienia pracownika bez względu na to ile umów terminowych w tym czasie zawarto, na jak długo i ile wynosiły przerwy między nimi.

reklama

Autor:

Kancelaria GACH, HULIST, MIZIŃSKA, WAWER – adwokaci i radcowie prawni sp.p.

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Wydawanie świadectwa pracy. /Fot. Fotolia
Wydawanie świadectwa pracy. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Komorniczak

Doradca podatkowy, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »