| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Prawa i obowiązki > Odszkodowania z ZUS

Odszkodowania z ZUS

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu. W czasie przebudowy własnego miejsca pracy miałem wypadek. Czy mogę i jak mam starać się o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?


RADA

Wypadek, jakiemu Pan uległ, miał miejsce podczas przebudowy miejsca pracy. Jest więc wypadkiem przy prowadzeniu własnej działalności, który uzasadnia ubieganie się o odszkodowanie z ZUS, jeśli z tytułu działalności podlega Pan ubezpieczeniu wypadkowemu.

UZASADNIENIE

W ZUS można starać się o jednorazowe odszkodowanie w przypadku, gdy uraz lub śmierć zostały spowodowane wypadkiem przy wykonywaniu pracy. Takim wypadkiem jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło m.in. w związku lub podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem działalności pozarolniczej.

Wypadek, któremu Pan uległ, miał miejsce w trakcie przebudowy miejsca prowadzenia działalności. Jeśli z tytułu prowadzenia działalności podlega Pan ubezpieczeniu wypadkowemu, a w wyniku tego wypadku doznał Pan stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, może Pan starać się w ZUS o jednorazowe odszkodowanie. Oceny stopnia uszczerbku na zdrowiu oraz jego związku z wypadkiem dokonuje lekarz orzecznik ZUS po zakończeniu leczenia i ewentualnej rehabilitacji.

Ubiegając się o jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy wykonywaniu pozarolniczej działalności gospodarczej, wniosek o to odszkodowanie należy złożyć w terenowej jednostce ZUS właściwej ze względu na położenie siedziby firmy (ZUS, w którym przedsiębiorca się rozlicza), przestawiając do wglądu lub składając następujące dokumenty:

• wpis do ewidencji działalności gospodarczej,

• decyzję o nadaniu numeru NIP i REGON,

• własnoręcznie sporządzony opis zdarzenia,

• ksero zaświadczenia o udzieleniu pierwszej pomocy,

• dowód osobisty.

W pierwszej kolejności ZUS ustala okoliczności i przyczyny wypadku przez:

• zabezpieczenie miejsca wypadku w sposób, który pozwoli odtworzyć jego okoliczności,

• dokonanie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz zbadanie warunków wykonywania pracy i innych okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,

• przesłuchanie poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,

• przesłuchanie świadków wypadku,

• zebranie dodatkowych niezbędnych dowodów dotyczących wypadku.

Ponadto ZUS bada, czy podczas wypadku poszkodowany nie był w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających bądź substancji psychotropowych, które mogły przyczynić się w znacznym stopniu do spowodowania wypadku.

Po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, ZUS sporządza kartę wypadku.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

CEKOL

Producent chemii budowlanej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »