| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Przy planowaniu wdrażania projektu coachingowego w organizacji najistotniejsze jest, by wiedzieć, czym tak naprawdę jest caoching. Wiedza na ten temat umożliwi efektywne wykorzystanie narzędzia, a także pomoże w precyzyjnym określeniu oczekiwań i celów. Od czego zatem zacząć wdrażanie projektu coachingowego i jak wybrać odpowiedniego coacha?

Internalizacja etyki zawodowej

Coach działający w sposób etyczny jest szczery i lojalny. Oznacza to, że mówi nie tylko to, co coachowany chce usłyszeć. W relacji z wysoką kadrą menedżerską ważna jest odwaga i szczerość coacha, bowiem musi przekazać informacje, które dla menedżera mogą być trudne. Ogromną rolę odgrywa poufność. Łatwo ocenić, jak do tej kwestii podchodzi coach, wystarczy uważnie słuchać, co i jak mówi o wcześniejszych procesach.

Próbna sesja

Jeśli kandydat pozytywnie przeszedł rozmowę i mamy poczucie, że jest to właściwy specjalista, kolejnym krokiem powinno być praktyczne sprawdzenie jego umiejętności. Jest już powszechnie przyjęte, że coachowie oferują tzw. discovery session. Jest to rodzaj przesłuchania, jednak trzeba mieć na względzie, że udział w takiej sesji wymaga zaangażowania obydwu stron. Tylko podczas próbnej sesji mamy możliwość kompleksowej oceny kandydata i sprawdzenia, jak wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności, bez aktywnego udziału to się nie uda.

Jeśli i tę próbę kandydat przeszedł pozytywnie, do przedyskutowania pozostaje ostatni element – wynagrodzenie. Należy dokładnie poznać oczekiwania finansowe coacha i zakres pracy, jaki obejmuje wynagrodzenie: liczba sesji, czas trwania procesu, a także ustalić metody ewaluacji coachingu.

Efektem „castingu” ma być przedstawienie potencjalnego coacha menedżerowi. Najbardziej komfortową sytuacją jest zaprezentowanie coachowanemu dwóch lub trzech kandydatów. Możliwość wyboru wpływa na skuteczność procesu, który zależny jest od wzajemnej zgody na rozpoczęcie pracy. Nie bez przyczyny mówi się o chemii pomiędzy coachem i coachee.

Sukces ma trzech ojców

Coach, coachee i sponsor (zarząd, prezes, czyli ciało, które finansuje i akceptuje cele projektu) to osoby, od których zależy sukces koordynowanego przez dział HR projektu coachingowego. W executive coachingu stosowane jest podejście systemowe, które wymaga, aby coach, menedżer i sponsor rozumieli złożoną dynamikę organizacyjną stanowiącą kontekst działań coachingowych. Oznacza to, że cele, nad którymi coach i coachee będą pracować, powinny być zaakceptowane przez wszystkie strony. Proces nie będzie efektywny, gdy cele zostaną narzucone przez sponsora. Proces coachingowy wówczas jest skuteczny, gdy wszystkie strony mają poczucie satysfakcji i odniesienia korzyści: klient z rozwoju osobistego i zawodowego, sponsor z podjęcia efektywnych działań na rzecz organizacji, a coach z powodu dobrze wykonanej pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kutyma

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »