| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Rekrutacja > Kogo na rynku pracy poszukują pracodawcy?

Kogo na rynku pracy poszukują pracodawcy?

Czy młode osoby podejmujące pracę posiadają odpowiednie kompetencje? Czy niedopasowanie kompetencyjne to problem jedynie przedstawicieli świata biznesu? Czy polskie szkolnictwo dobrze przygotowuje do pracy i odpowiada na zapotrzebowanie rynku? Na jakie stanowiska firmy poszukują teraz pracowników? Jaki jest poziom gotowości pracodawców do podnoszenia na własny koszt kwalifikacji przyszłych pracowników? Jakie inicjatywy podejmują, aby zapobiec brakowi odpowiednich kwalifikacji przyszłych pracowników? Jaki jest związek między ramami kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego a oczekiwaniami absolwentów i pracodawców?

Elżbieta Grochal

kierownik Działu Personalnego BSH Sp. z o.o. Oddziały w Łodzi

Polski system kształcenia średniego zbudowany jest według proporcji 80-20 (80 proc. to uczniowie liceów ogólnokształcących, 20 proc. – szkół zawodowych i techników). W większości krajów wysoko rozwiniętych dominuje model 30–70 (30 proc. – uczniowie szkół ogólnokształcących, 70 proc. – zawodowych). W Polsce rocznie na rynek pracy trafia tylko około 50 tys. techników, a brakuje ok. 138 tys.

Większość uczniów uczęszcza do liceów i kończąc naukę na tym etapie, nie ma wyuczonego zawodu. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zasilą grupę bezrobotnych. Natomiast ogromna grupa studentów to studenci kierunków humanistycznych, na których w tak dużej liczbie nie ma zapotrzebowania na rynku pracy. Zaczyna brakować osób z wykształceniem technicznym. Firmy są zmuszone do kupowania usług poza granicami kraju. Kluczowe inwestycje w rozwój technologii realizowane są przez korporacje zagraniczne, a nie polskich pracowników. Wykwalifikowani specjaliści gwarantują konieczną elastyczność, kluczową dla utrzymania przewagi konkurencyjnej. Jeżeli nic się nie zmieni, dalszy szybki rozwój polskiej gospodarki będzie zagrożony.

BSH ze swymi dostawcami na terenie Łodzi od wielu lat inicjuje działania związane z tym tematem. Nawiązano współpracę z władzami miasta i szkołami ponadgimnazjalnymi. Objęliśmy patronatem klasy w ZSP nr 9 i 10 w Łodzi, kształcące techników i monterów mechatroników. Wspieramy ideę kształcenia, którego podstawą są: dostosowanie planu kształcenia do potrzeb pracodawców, nabywanie wiedzy i umiejętności praktycznych.

Jednak działania podejmowane przez pracodawców nie mogą zastąpić zmian systemowych w szkolnictwie. Konieczne są: zmiana kryteriów naboru do średnich szkół technicznych i testy predyspozycji zawodowych; dostosowanie planów nauczania do potrzeb rynku; promowanie zawodów technicznych w społeczeństwie.

prof. dr hab. Ewa Chmielecka

Szkoła Główna Handlowa

Około 120 krajów świata dziś używa lub zamierza używać ram kwalifikacji do opisu swoich systemów kształcenia i szkoleń. Co sprawia, że ramy stały się tak rozpowszechnionym narzędziem?

Po pierwsze, ramy pozwalają na pogodzenie dwu, z pozoru sprzecznych, potrzeb: rozwoju różnorodności programów, instytucji i metod kształcenia oraz dokonywania porównań osiągnięć osób uczących się. Ta różnorodność i bogactwo form kształcenia sprzyja nie tyko rozwojowi i jakości edukacji, ale także łatwiejszemu dostosowaniu programów kształcenia do predyspozycji i zainteresowań słuchaczy oraz rynku pracy.

Po drugie, ramy wymagają projektowania programów studiów na bazie efektów kształcenia oraz ich potwierdzania w procesie dydaktycznym. Uczelnia musi określić kompetencje absolwenta w działach wiedzy (co umie?), umiejętności (co potrafi zrobić?) oraz kompetencji personalnych i społecznych (kim jest?), a potem wiarygodnie wykazać, że absolwent je naprawdę posiada.

Po trzecie, ramy pozostawiają uczelniom znaczną swobodę w konstrukcji i profilowaniu programów, dzięki czemu umożliwiają lepsze ich dostosowanie do potrzeb rynku pracy: od programów wyspecjalizowanych – dostosowanych do potrzeb konkretnych pracodawców, po programy kształcące kompetencje ogólne (komunikacja, samokształcenie, etyczność, przedsiębiorczość, praca zespołowa) pozwalające absolwentom lepiej dostosować się do zmiennych potrzeb rynku pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

BEDS.pl

sklep internetowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »