| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Misja firmy precyzyjnie wyraża dalekosiężne zamierzenia i aspiracje przedsiębiorstwa. Określa także generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną na rynku w długim okresie. Ważne jest zatem, aby wszyscy pracownicy rozumieli i akceptowali wartości promowane w organizacji.

Zrozumienie misji jest szczególnie ważne w czasach dekoniunktury, kiedy często kierownictwo zadaje sobie pytanie, co zrobić, aby klienci woleli kupować u nas niż u konkurencji? Misja powinna być zdefiniowana na pojęciach: potrzeba, klient, produkt, przewaga konkurencyjna. Musi odzwierciedlać planowaną politykę firmy względem klientów, dostawców, dystrybutorów, konkurencji. Ta polityka może być przedstawiona w formie wizji firmy. Dlatego tak ważna jest jej świadomość wśród pracowników.

Cele projektu

Polski oddział niemieckiej firmy z branży FMCG, który zatrudnia 250 osób, postanowił zwiększyć świadomość misji firmy wśród swoich pracowników, a także zwiększyć ich motywację w okresie słabszej koniunktury do konsekwentnej realizacji wysokich celów i zadań przy uwzględnieniu zasad i wartości wynikających z misji. Firma po raz drugi wprowadzała nową misję. Pierwszy z projektów nie zakończył się sukcesem. W drugim projekcie (opisanym poniżej) zrealizowano stawiane przed nim cele, a wcześniejsze negatywne doświadczenia pozwoliły uniknąć błędów.

Celami szczegółowymi było stworzenie dokumentu „Misja – przewodni obraz przedsiębiorstwa” określającego tożsamość organizacji i zwiększającego identyfikację pracowników z firmą oraz zapewnienie jednoznacznej interpretacji tego dokumentu przez wszystkich pracowników. Firma miała również w planie uruchomienie procesów w firmie (m.in. system ocen okresowych) służących efektywniejszej realizacji celów strategicznych przy uwzględnieniu zasad i wartości wspólnych dla całej organizacji określonych w misji. Przyjęto następujące założenia:

  • Proces, który obejmuje między innymi pracę nad misją, dotyczy całego przedsiębiorstwa i wymaga akceptacji Rady Dyrektorów.
  • Prowadzone w ramach procesu warsztaty służą projektowaniu (budowaniu koncepcji). Decyzje będą podejmowane przez Radę Dyrektorów.
  • Praca nad misją zakłada lokalne, specyficzne dla spółki uzupełnienia oraz akcenty wynikające z kulturowych różnic.
  • Proces implementacji misji na każdym stanowisku pracy wymaga etapów pośrednich zakończonych określonymi rezultatami.
  • Praca nad narzędziem do oceny okresowej będzie prowadzona niezależnie. Zostaną przyjęte robocze kryteria kluczowe (tj. wspólne dla wszystkich pracowników firmy), które zostaną zmienione z chwilą zamknięcia pracy strategicznej i operacyjnej.

Aby projekt mógł zakończyć się sukcesem i aby ustrzec się przed błędami popełnionymi w poprzednim projekcie, przyjęto następujące założenia konieczne do jego realizacji:

  • W celu zapewnienia spójnego rozumienia nowej misji w początkowej fazie jej tworzenia będzie brać udział cała kadra kierownicza.
  • Ze względu na efektywność procesu, do prac w końcowej fazie procesu zaproponowano zaproszenie ścisłego kierownictwa firmy.
  • Dotychczasowe wersje misji – proponowana przez centralę niemiecką oraz formułowana przed laty w Polsce – mogą być ewentualnie materiałem pomocniczym w końcowej fazie procesu. W fazie początkowej zaproponowano, aby nie posługiwać się nimi. Pomoże to w otwartym myśleniu o strategii firmy.

W ramach opisywanego projektu zostało również przeprowadzone badanie nastrojów i motywacji pracowników, którego wyniki były istotne przy tworzeniu nowej misji. W ramach projektu odbyły się także warsztaty dla przedstawicieli wszystkich szczebli z uwzględnieniem równowagi reprezentacji poszczególnych działów, stanowisk i płci. Po warsztacie powołano grupę projektową, która na podstawie wstępnych propozycji zebranych w trakcie warsztatu stworzyła ostateczny kształt misji firmy.

reklama

Ekspert:

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.

Obsługa wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »