| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Misja firmy precyzyjnie wyraża dalekosiężne zamierzenia i aspiracje przedsiębiorstwa. Określa także generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną na rynku w długim okresie. Ważne jest zatem, aby wszyscy pracownicy rozumieli i akceptowali wartości promowane w organizacji.

Zrozumienie misji jest szczególnie ważne w czasach dekoniunktury, kiedy często kierownictwo zadaje sobie pytanie, co zrobić, aby klienci woleli kupować u nas niż u konkurencji? Misja powinna być zdefiniowana na pojęciach: potrzeba, klient, produkt, przewaga konkurencyjna. Musi odzwierciedlać planowaną politykę firmy względem klientów, dostawców, dystrybutorów, konkurencji. Ta polityka może być przedstawiona w formie wizji firmy. Dlatego tak ważna jest jej świadomość wśród pracowników.

Cele projektu

Polski oddział niemieckiej firmy z branży FMCG, który zatrudnia 250 osób, postanowił zwiększyć świadomość misji firmy wśród swoich pracowników, a także zwiększyć ich motywację w okresie słabszej koniunktury do konsekwentnej realizacji wysokich celów i zadań przy uwzględnieniu zasad i wartości wynikających z misji. Firma po raz drugi wprowadzała nową misję. Pierwszy z projektów nie zakończył się sukcesem. W drugim projekcie (opisanym poniżej) zrealizowano stawiane przed nim cele, a wcześniejsze negatywne doświadczenia pozwoliły uniknąć błędów.

Celami szczegółowymi było stworzenie dokumentu „Misja – przewodni obraz przedsiębiorstwa” określającego tożsamość organizacji i zwiększającego identyfikację pracowników z firmą oraz zapewnienie jednoznacznej interpretacji tego dokumentu przez wszystkich pracowników. Firma miała również w planie uruchomienie procesów w firmie (m.in. system ocen okresowych) służących efektywniejszej realizacji celów strategicznych przy uwzględnieniu zasad i wartości wspólnych dla całej organizacji określonych w misji. Przyjęto następujące założenia:

  • Proces, który obejmuje między innymi pracę nad misją, dotyczy całego przedsiębiorstwa i wymaga akceptacji Rady Dyrektorów.
  • Prowadzone w ramach procesu warsztaty służą projektowaniu (budowaniu koncepcji). Decyzje będą podejmowane przez Radę Dyrektorów.
  • Praca nad misją zakłada lokalne, specyficzne dla spółki uzupełnienia oraz akcenty wynikające z kulturowych różnic.
  • Proces implementacji misji na każdym stanowisku pracy wymaga etapów pośrednich zakończonych określonymi rezultatami.
  • Praca nad narzędziem do oceny okresowej będzie prowadzona niezależnie. Zostaną przyjęte robocze kryteria kluczowe (tj. wspólne dla wszystkich pracowników firmy), które zostaną zmienione z chwilą zamknięcia pracy strategicznej i operacyjnej.

Aby projekt mógł zakończyć się sukcesem i aby ustrzec się przed błędami popełnionymi w poprzednim projekcie, przyjęto następujące założenia konieczne do jego realizacji:

  • W celu zapewnienia spójnego rozumienia nowej misji w początkowej fazie jej tworzenia będzie brać udział cała kadra kierownicza.
  • Ze względu na efektywność procesu, do prac w końcowej fazie procesu zaproponowano zaproszenie ścisłego kierownictwa firmy.
  • Dotychczasowe wersje misji – proponowana przez centralę niemiecką oraz formułowana przed laty w Polsce – mogą być ewentualnie materiałem pomocniczym w końcowej fazie procesu. W fazie początkowej zaproponowano, aby nie posługiwać się nimi. Pomoże to w otwartym myśleniu o strategii firmy.

W ramach opisywanego projektu zostało również przeprowadzone badanie nastrojów i motywacji pracowników, którego wyniki były istotne przy tworzeniu nowej misji. W ramach projektu odbyły się także warsztaty dla przedstawicieli wszystkich szczebli z uwzględnieniem równowagi reprezentacji poszczególnych działów, stanowisk i płci. Po warsztacie powołano grupę projektową, która na podstawie wstępnych propozycji zebranych w trakcie warsztatu stworzyła ostateczny kształt misji firmy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »