| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zadbać o wysokie morale wśród podwładnych?

Jak zadbać o wysokie morale wśród podwładnych?

Wysokie morale wśród pracowników pozwala im pozostać wysoce umotywowanymi i produktywnymi pomimo obaw o stabilność zatrudnienia. Wydaje mi się, że tym, co może ułatwić utrzymanie wysokiego morale wśród załogi, jest sprawne przywództwo. Na co menedżer powinien zwrócić uwagę, aby wspierać załogę, zwłaszcza w trudnych czasach kryzysu?

ODPOWIEDŹ

Jeśli zadbamy o wysokie morale wśród członków zespołu, możemy liczyć na to, że będą umotywowani, zaradni i efektywni pomimo niesprzyjających okoliczności zewnętrznych, w tym niepewności związanej z rozwojem sytuacji na rynku.

Jak lakmusowy papierek

Jednym z kluczowych czynników odpowiedzialnych za utrzymanie wysokiego morale jest jakość przywództwa - postawa i zachowania menedżera wobec podwładnych. Dzięki temu widzą, jak wygląda sytuacja i na co w związku z tym należy się przygotować oraz czy poradzą sobie z wyzwaniem. Zachowanie menedżera może więc dodawać otuchy, nadziei i zapewniać poczucie bezpieczeństwa i przez to zwrotnie przyczyniać się do utrzymania wysokiego morale. Jednakże menedżer może również swoim zachowaniem, często nieświadomie, nierozważnie, w sposób niezamierzony, spowodować, że wśród pracowników zaczną krążyć plotki, które będą siać panikę, zwątpienie oraz owocować ostatecznie brakiem zaangażowania w pracę. W dobie kryzysu, kiedy zaczyna dominować rynek pracodawcy, wielu pracowników obawia się o swoje stanowiska. Paradoksalnie, nie musi to wiązać się z motywacją do bardziej efektywnej pracy. Troska o własną przyszłość może bowiem rozpraszać pracownika i utrudniać mu pełne zaangażowanie się w pracę. Dlatego podniesienie morale pracowników ma nie tyle zwiększyć retencję, ile uspokoić pracowników, tak aby stworzyć im klimat dogodny do efektywnej, zaangażowanej i produktywnej pracy. Mądry, odpowiedzialny i sprawny menedżer, który chce okazać się dobrym przywódcą w czasach kryzysu, powinien zwrócić uwagę na następujące aspekty swojego zachowania i jego wpływu na podwładnych:

  • budowanie wśród podwładnych zaufania do siebie i kierownictwa firmy,
  • wzmacnianie tożsamości organizacyjnej pracowników i ich wiary w sens pracy, którą wykonują,
  • dbanie o to, aby każdy pracownik miał poczucie kontroli nad tym, co dotyczy jego miejsca pracy i wykonywanych przez niego obowiązków.

Budowanie zaufania

Niepewność jutra, troska o własne miejsce pracy oraz przyszłość i pomyślność własnej rodziny mogą zdominować myśli pracownika, rozpraszając go i sprawiając, że mniej uwagi poświęca pracy i realizacji obowiązków z nią związanych. Dlatego dla menedżera kluczowego znaczenia nabiera budowanie zaufania do siebie jako przełożonego i reprezentanta kierownictwa firmy - zaufania, którego podstawą jest jasna informacja o tym, jaka jest aktualna polityka firmy, w tym personalna, w związku z sytuacją kryzysową. Musi temu towarzyszyć przekaz, że są podejmowane wszelkie wysiłki, aby zminimalizować niekorzystny wpływ kryzysu na funkcjonowanie firmy. Ważne jest zakomunikowanie podwładnym, że ich pomyślność jest brana pod uwagę; że nic, co ich bezpośrednio dotyka, nie będzie robione ponad ich głowami, lecz tylko w porozumieniu z nimi. Chodzi o to, aby rzetelnie i na bieżąco informować pracowników o sytuacji. To pozwoli zmniejszyć poczucie niepewności wśród pracowników.

Autor:

Autor jest psychologiem-coachem, trenerem

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

La Strada - Fundacja Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu

Fundacja podejmuje działania mające na celu zwalczanie handlu kobietami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »