| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zadbać o wysokie morale wśród podwładnych?

Jak zadbać o wysokie morale wśród podwładnych?

Wysokie morale wśród pracowników pozwala im pozostać wysoce umotywowanymi i produktywnymi pomimo obaw o stabilność zatrudnienia. Wydaje mi się, że tym, co może ułatwić utrzymanie wysokiego morale wśród załogi, jest sprawne przywództwo. Na co menedżer powinien zwrócić uwagę, aby wspierać załogę, zwłaszcza w trudnych czasach kryzysu?

ODPOWIEDŹ

Jeśli zadbamy o wysokie morale wśród członków zespołu, możemy liczyć na to, że będą umotywowani, zaradni i efektywni pomimo niesprzyjających okoliczności zewnętrznych, w tym niepewności związanej z rozwojem sytuacji na rynku.

Jak lakmusowy papierek

Jednym z kluczowych czynników odpowiedzialnych za utrzymanie wysokiego morale jest jakość przywództwa - postawa i zachowania menedżera wobec podwładnych. Dzięki temu widzą, jak wygląda sytuacja i na co w związku z tym należy się przygotować oraz czy poradzą sobie z wyzwaniem. Zachowanie menedżera może więc dodawać otuchy, nadziei i zapewniać poczucie bezpieczeństwa i przez to zwrotnie przyczyniać się do utrzymania wysokiego morale. Jednakże menedżer może również swoim zachowaniem, często nieświadomie, nierozważnie, w sposób niezamierzony, spowodować, że wśród pracowników zaczną krążyć plotki, które będą siać panikę, zwątpienie oraz owocować ostatecznie brakiem zaangażowania w pracę. W dobie kryzysu, kiedy zaczyna dominować rynek pracodawcy, wielu pracowników obawia się o swoje stanowiska. Paradoksalnie, nie musi to wiązać się z motywacją do bardziej efektywnej pracy. Troska o własną przyszłość może bowiem rozpraszać pracownika i utrudniać mu pełne zaangażowanie się w pracę. Dlatego podniesienie morale pracowników ma nie tyle zwiększyć retencję, ile uspokoić pracowników, tak aby stworzyć im klimat dogodny do efektywnej, zaangażowanej i produktywnej pracy. Mądry, odpowiedzialny i sprawny menedżer, który chce okazać się dobrym przywódcą w czasach kryzysu, powinien zwrócić uwagę na następujące aspekty swojego zachowania i jego wpływu na podwładnych:

  • budowanie wśród podwładnych zaufania do siebie i kierownictwa firmy,
  • wzmacnianie tożsamości organizacyjnej pracowników i ich wiary w sens pracy, którą wykonują,
  • dbanie o to, aby każdy pracownik miał poczucie kontroli nad tym, co dotyczy jego miejsca pracy i wykonywanych przez niego obowiązków.

Budowanie zaufania

Niepewność jutra, troska o własne miejsce pracy oraz przyszłość i pomyślność własnej rodziny mogą zdominować myśli pracownika, rozpraszając go i sprawiając, że mniej uwagi poświęca pracy i realizacji obowiązków z nią związanych. Dlatego dla menedżera kluczowego znaczenia nabiera budowanie zaufania do siebie jako przełożonego i reprezentanta kierownictwa firmy - zaufania, którego podstawą jest jasna informacja o tym, jaka jest aktualna polityka firmy, w tym personalna, w związku z sytuacją kryzysową. Musi temu towarzyszyć przekaz, że są podejmowane wszelkie wysiłki, aby zminimalizować niekorzystny wpływ kryzysu na funkcjonowanie firmy. Ważne jest zakomunikowanie podwładnym, że ich pomyślność jest brana pod uwagę; że nic, co ich bezpośrednio dotyka, nie będzie robione ponad ich głowami, lecz tylko w porozumieniu z nimi. Chodzi o to, aby rzetelnie i na bieżąco informować pracowników o sytuacji. To pozwoli zmniejszyć poczucie niepewności wśród pracowników.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Enadis

Oprogramowanie dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK