| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Zarządzanie informatycznie wspomagane

Zarządzanie informatycznie wspomagane

Rozmowa z Row Henson, międzynarodową konsultantką ds. systemów informatycznych w zarządzaniu kadrami

W jakim stopniu informatyzacja może zastąpić człowieka z zarządzaniu kadrami? Gdzie przebiegają granice tego procesu?

Systemy zarządzania zasobami ludzkimi (systemy kadrowe) oraz infrastruktura technologiczna, na których są one oparte, nigdy nie zastąpią człowieka w podejmowaniu decyzji związanych z praktycznym zarządzaniem kadrami i procesami, w których biorą udział ludzie.

Jednak z pewnością systemy i infrastruktura informatyczna mogą pomagać w szybkim dostarczaniu dokładnych informacji, niezbędnych do zarządzania. Globalizacja gospodarki, ekspansja korporacji międzynarodowych oraz utrzymująca się na świecie niepewność ekonomiczna zmusza przedsiębiorstwa i instytucje do zwiększania elastyczności, obniżania kosztów operacyjnych oraz uzyskiwania lepszych wyników.

Owszem, w niektórych sytuacjach wymaga to zredukowania liczby pracowników. Jednak nowe rozwiązania informatyczne zmniejszają ilość pracy administracyjnej, związanej dotąd z licznymi działaniami opartymi na dokumentach papierowych – dzięki temu pracownicy mogą skoncentrować się na ważniejszych procesach strategicznych.

W jaki sposób technologia informatyczna może wspomagać „miękkie” i „twarde” aspekty zarządzania personelem?

„Miękka” strona zarządzania zasobami ludzkimi jest zazwyczaj poważnie traktowana w firmach. Natomiast jego „twarda” strona często jeszcze pozostawia sporo do życzenia. Chodzi mi o niedostateczne wykorzystywane możliwości mierzenia zasobów ludzkich – lub inaczej mówiąc: „zasobów niematerialnych” – na tej samej zasadzie, jak nasi koledzy z działu finansowego mierzą środki trwałe i zasoby materialne, na przykład budynki, majątek należący do firmy itp.

Technologia informatyczna nie tylko usprawnia procesy administracyjne, lecz także dostarcza danych niezbędnych do mierzenia tej części „zasobów niematerialnych”, którą są ludzie – pracownicy firmy. Ułatwia zatem udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące wydajności pracownika i związanych z nim kosztów – na przykład: którzy pracownicy działają najsprawniej, kto mógłby pomyśleć o przejściu do konkurencji czy też jakich kwalifikacji brakuje obecnie w przedsiębiorstwie.

Które mierniki efektywności zarządzania zasobami ludzkimi uważa Pani za najważniejsze?

Uważam, że najistotniejszą miarą związaną z zarządzaniem zasobami ludzkimi jest właśnie wydajność pracowników, a co za tym idzie – wskazywanie osób najbardziej utalentowanych i posiadających duży potencjał. Konsekwencją takiego podejścia powinno być odpowiednie wynagradzanie takich pracowników za poświęcenie swego talentu firmie.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Fiuk

Doradca ekonomiczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »