| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Ochrona indywidualna > Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Jak skutecznie wpływać na postawy pracowników wobec bhp?

Chcąc budować bezpieczne środowisko pracy i wysoką kulturę bhp, musimy zadbać o zmianę nastawienia pracowników i kadry kierowniczej do przestrzegania norm i zasad. Nastawienie to ulegnie zmianie, jeśli pracownicy zaczną się z nimi identyfikować.

PRZYKŁAD

NAZWIJ FAKTY, DOPYTAJ O POWÓD

Nie oceniaj, nie krytykuj, skupiaj się na faktach, zadaj pytanie.

A: Panie Bartoszu, jest Pan doświadczonym pracownikiem, a pracuje Pan bez osłony, wie Pan przecież, że grozi to poważnym wypadkiem! Z jakiego powodu Pan tak ryzykuje?

WYSŁUCHAJ UWAŻNIE ODPOWIEDZI

Nie przerywaj nawet długiej wypowiedzi. W razie potrzeby dopytaj.

Słuchaj aktywnie (kontakt wzrokowy, potakiwanie).

B: Wiem, ale nie mam w zasadzie wyjścia, normy są bardzo wyśrubowane, idą święta i jeśli mamy marzyć o premii, to cała brygada musi zrobić plan, a przez tę osłonę wydłuża mi się czas na każdej sztuce. Trzeba pomóc chłopakom.

OKAŻ ZROZUMIENIE

„Przywitaj racje pracownika” w sposób pokazujący, że rozumiesz jego punkt widzenia (zrozumienie czyjegoś punktu widzenia nie oznacza, że go podzielamy).

A: Rozumiem, że premia, szczególnie przed świętami, to ważna sprawa.

DOPYTAJ O SZCZEGÓŁY, SPARAFRAZUJ

Pytaj tak długo, aż będziesz wiedział i rozumiał motywy i intencje działania.

Sparafrazuj najważniejsze punkty wypowiedzi pracownika. Sprawdź, czy pracownik potwierdza trafność parafrazy.

A: Z tego, co Pan powiedział, zrozumiałem, że nie założył Pan osłony, bo chce Pan wykonać plan i zależy Panu na czasie, a osłona wydłuża czas, czy tak?

B: Tak.

ODPOWIEDZ, WYRAŹ SWOJE OCZEKIWANIE

Udziel wyjaśnienia, z jakiego powodu ważne dla Ciebie jest to, aby rozmówca zastosował się do wyrażonego oczekiwania. Mów wszystko w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

A: Panie Bartoszu, nie będę mówił o ryzyku, bo wiem, że jest Pan świadom zagrożenia. Chciałem zwrócić Pańską uwagę na coś innego. Chcąc pomóc brygadzie zrealizować plan, w rzeczywistości zwiększa pan ryzyko, że nie zostanie zrealizowany. Wiem, że jest Pan doświadczony, ale wypadki zdarzają się, niestety, też doświadczonym pracownikom. Jeśli coś się stanie Panu albo innemu pracownikowi, to plan na 100% upadnie, ale to nie jest jeszcze najważniejsze. Bardzo Pana cenię jako człowieka, jest Pan koleżeński i uczynny, zależy mi, żeby się Panu nic złego nie stało. Jako doświadczony, wieloletni pracownik ma Pan autorytet w zespole i ludzie biorą z Pana przykład. Martwi mnie, że w tej sytuacji jest Pan złym przykładem, ponieważ patrząc na Pana, robią to samo i pracują bez osłon. Przecież nie chce Pan, żeby ktoś miał wypadek. Dlatego nie ma możliwości, żeby pracował Pan bez osłony... Proszę ją teraz zamontować dobrze?

POTWIERDŹ USTALENIA

Upewnij się, że podane przez Ciebie wyjaśnienie zostało zrozumiane i zaakceptowane. Potwierdź to, na co się umawiasz z rozmówcą.

A: Czy mogę liczyć na to, że będzie Pan zwracał uwagę na bezpieczeństwo pracy, szczególnie na pracę z osłoną?

B: No oczywiście, trochę mi teraz niezręcznie.

A: Proszę, aby porozmawiał Pan z kolegami, jeśli okaże się, że zapomnieli o osłonach. Będę naprawdę zobowiązany...

W rozmowie najważniejsze jest:

  • poinformowanie pracownika, co zrobił źle i dlaczego ważne jest, by postępował inaczej,
  • wysłuchanie i zrozumienie racji pracownika,
  • wyjaśnienie przez odwołanie się do osobistego uzasadnienia (zależy mi, żeby się panu nic złego nie stało),
  • zaangażowanie pracownika,
  • potwierdzenie przez pracownika przyjęcia zasad.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

IMPEL Security Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »