REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowe zasady wypełniania formularza ZUS ZPA

Jak wypełnić formularz ZUS ZPA?
Jak wypełnić formularz ZUS ZPA?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Formularz ZUS ZPA przeznaczony jest dla płatników składek będących osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.

Formularz ZUS ZPA wypełnia płatnik składek w celu zgłoszenia:

Autopromocja
  • płatnika składek,
  • zmiany danych płatnika składek (z wyjątkiem zmiany danych identyfikacyjnych płatnika, którą należy zgłosić na formularzu ZUS ZIPA),
  • korekty danych płatnika składek (z wyjątkiem korekty danych identyfikacyjnych płatnika, którą należy zgłosić na formularzu ZUS ZIPA).

I. Dane organizacyjne

Blok ten powinien być zawsze jednoznacznie wypełniony, tj. powinno być wypełnione tylko jedno z pól.
W przypadku zgłoszenia płatnika składek – w polu 01 należy wpisać „X”.
W przypadku zgłoszenia zmiany lub korekty danych podanych we wcześniej złożonym zgłoszeniu płatnika (z wyjątkiem zmiany/korekty danych identyfikacyjnych płatnika składek, którą zgłasza się na formularzu ZUS ZIPA) – w polu 02 należy wpisać:
1 – dla zmiany danych płatnika składek,
2 – dla korekty danych płatnika składek.
Pól 03 i 04 – nie wypełnia się.

II. Dane identyfikacyjne płatnika składek

Na podstawie zgłoszenia płatnika składek w ZUS zakładane jest konto płatnika składek, na którym rozliczane są składki na poszczególne ubezpieczenia za wszystkich ubezpieczonych. Podanie prawidłowych danych identyfikacyjnych w zgłoszeniu płatnika składek, a następnie konsekwentne ich podawanie we wszystkich dokumentach ubezpieczeniowych i płatniczych ma duże znaczenie dla poprawności rozliczenia składek na koncie płatnika. W związku z powyższym blok ten należy wypełnić ze szczególną starannością.
W polu 01 – należy wpisać numer NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej) nadany płatnikowi przez urząd skarbowy, nie oddzielając kreskami poszczególnych członów. Numer NIP jest podstawowym identyfikatorem płatnika składek i nadawany jest wszystkim płatnikom składek.
W polu 02 – należy wpisać numer REGON nadany płatnikowi przez Główny Urząd Statystyczny i ewidencjonowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (numer ten może mieć 9 lub 14 znaków i należy go wpisać wraz z występującymi „0”).
W polu 03 – należy wpisać nazwę skróconą płatnika. Jeżeli płatnik nie posiada nazwy skróconej, to zobligowany jest do jej utworzenia i konsekwentnego podawania na wszystkich dokumentach przesyłanych do ZUS. Utworzona nazwa powinna składać się maksymalnie z 31 znaków i nie zawierać znaków innych niż litery i cyfry.

Polecamy: Kto finansuje składki przedsiębiorcy

III. Dane ewidencyjne płatnika składek

W polu 01 – należy wpisać pełną nazwę płatnika składek (zgodnie z aktem prawnym konstytuującym podmiot).
Pola 02 i 03 – wypełnia się wyłącznie wówczas, gdy płatnik składek jest jednostką budżetową lub zakładem budżetowym czy gospodarstwem pomocniczym w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • w polu 02 – należy wpisać „X”, jeśli płatnik składek jest jednostką budżetową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  • w polu 03 – należy wpisać „X”, jeśli płatnik składek jest zakładem budżetowym lub gospodarstwem pomocniczym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

W polu 04 – należy wpisać nazwę organu założycielskiego.
W polu 05 – należy wpisać „X”, jeżeli płatnik podlega wpisowi do rejestru lub ewidencji.
W polu 06 – należy wpisać datę, z jaką płatnik składek został wpisany do rejestru lub ewidencji (dzień/miesiąc/rok).
W polu 07 – należy wpisać numer, pod jakim dokonano wpisu do rejestru/ewidencji.
W polu 08 – należy wpisać nazwę organu rejestrowego, np. Sąd Gospodarczy w Łodzi, Urząd Gminy w Izabelinie.
W polu 09 – należy wpisać datę powstania obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (dzień/miesiąc/rok).

IV. Dane o rachunku bankowym płatnika składek

W polu 01 – należy wpisać numer rachunku bankowego płatnika, który stanowi ciąg cyfr bez żadnych przerw i znaków.
W polu 02 – jeżeli płatnik posiada inne rachunki bankowe niż wymieniony w polu 01, należy wpisać „X” i wypełnić formularz ZUS ZBA.

Zobacz serwis: ZUS

Pozostała część formularza zawiera dane adresowe.

Źródło: www.zus.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    OFE czy ZUS - okno transferowe 2024

    Okno transferowe OFE-ZUS otwarte jest od 1 kwietnia do 31 lipca 2024 roku. Czy część obowiązkowych składek emerytalnych przekazać do OFE? Ubezpieczeni mają 4 miesiące na decyzję.

    Elektroniczna legitymacja emeryta i rencisty - czy potrzebny jest wniosek?

    Elektroniczne legitymacja emeryta i rencisty działa jak tradycyjna karta plastikowa. Wystarczy mieć ją w telefonie w aplikacji mObywatel, by korzystać z ulg. Czy trzeba złożyć wniosek do ZUS, aby ją otrzymać? Jak wyrobić kartę emeryta?

    Świadczenie AKTYWNIE W ŻŁOBKU: Od czego będzie zależała wysokość świadczenia?

    Projekt ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu małego dziecka jest częścią programu „Aktywny rodzic”. Program jest systemową strategią wspierania rodziców w łączeniu ról zawodowych z rolami rodzicielskimi. Wsparcie będzie polegać m.in. na wprowadzeniu nowych świadczeń dla rodziców, m.in. świadczenia „Aktywnie w żłobku”.

    Uwaga: można obniżyć składkę zdrowotną

    Czy składkę zdrowotną obniża się do wysokości podatku? Jak ustalić składkę na ubezpieczenie zdrowotne obniżona do wysokości zaliczki na podatek dochodowy? Również i w 2024 r. przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, które mają status: osoby z orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności są uprawnione do tego, aby obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne do wysokości należnego podatku.

    REKLAMA

    Umowa o dzieło. Trwają kontrole ZUS!

    Uwaga: trwają kontrole ZUS co do umów o dzieło. ZUS ewidencjonuje takie umowy. Dlaczego? Ponieważ ZUS jak i PIP chcą przeciwdziałać zatrudnianiu w formie cywilnoprawnej (zlecenie czy dzieło) w miejsce umów o pracę. Na płatnikach składek ciąży obowiązek zgłaszania do ZUS umów o dzieło zawieranych od 1 stycznia 2021 r. Od momentu zawarcia umowy o dzieło masz 7 dni na poinformowanie o tym fakcie ZUS.

    Świadczenie AKTYWNI RODZICE W PRACY: 1500 zł lub 1900 zł na dziecko – tylko dla rodziców aktywnych zawodowo

    Jednym ze świadczeń przewidzianych w projekcie ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu małego dziecka jest świadczenie „Aktywni rodzice w pracy”. Kto otrzyma te świadczenie? W jakiej wysokości i przez jaki okres?

    Kto dominuje w zawieraniu umów o dzieło - kobiety czy mężczyźni?

    Kto w Polsce zawiera więcej umów o dzieło - kobiety czy mężczyźni? ZUS podaje statystyki umów o dzieło. Na ile dni i w jakich rodzajach działalności umowy o dzieło zawierane są najczęściej?

    Bezpłatne turnusy rehabilitacyjne

    Bezpłatne turnusy rehabilitacyjne będę organizowane już tego lata. Dla kogo są skierowane i jakie obowiązują zasady naboru? Poniżej wykaz dokumentów, które należy złożyć, aby móc korzystać z darmowej rehabilitacji, opieki medycznej i regeneracji. 

    REKLAMA

    Świadczenie AKTYWNIE W DOMU: Kto otrzyma świadczenie, w jakiej wysokości, przez jaki okres, w pieniądzach czy w formie rzeczowej

    Trwają prace nad projektem ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu małego dziecka. Ustawa ma zapewnić rodzicom wsparcie w zależności od ich potrzeb i sytuacji życiowej. Jedną z form wsparcia będzie świadczenie „Aktywnie w domu”.

    Skrócony tydzień pracy i praca zdalna. To tylko niektóre to tylko niektóre rozwiązania dla rodziców - pracowników dzieci do 8. roku życia

    Skrócony tydzień pracy i praca zdalna. To tylko niektóre to tylko niektóre rozwiązania dla rodziców - pracowników dzieci do 8. roku życia. Co jeszcze może rodzic - pracownik? 

    REKLAMA