Jak pracodawca może przeciwdziałać mobbingowi?
REKLAMA
REKLAMA
Działania i zachowania uznawane za mobbing mogą być podejmowane przez pracodawcę jak i innych pracowników. W związku z tym pracodawca powinien sam powstrzymywać się od mobbingu wobec pracowników, ale także podejmować działania, które zapobiegną stosowaniu mobbingu przez innych współpracowników, a szczególnie przez kadrę kierowniczą.
REKLAMA
Jedną ze skuteczniejszych metod zapobiegania mobbingowi jest rozpowszechnianie informacji na jego temat wśród pracowników zarówno niższego jak i wyższego szczebla. Może się to odbywać poprzez szkolenia, seminaria, wręczanie pisemnych wyjaśnień. Duże znaczenie w tym zakresie mogą mieć także systematyczne szkolenia kadry kierowniczej i personelu z zakresu radzenia sobie z trudnymi sytuacjami zawodowymi, rozwiązywania konfliktów i zasad efektywnej komunikacji.
Polecamy serwis: Kodeks pracy
Pracodawca poprzez wprowadzenie prostej i szybkiej procedury, powinien ułatwić pracownikom możliwość uzyskania pomocy i zwracania uwag o zachowaniach mogących być mobbingiem. Można wskazać w tym celu konkretną osobę, która z ramienia pracodawcy będzie odpowiedzialna za tego rodzaju stosunki pracownicze. W zakładzie pracy może także działać stosowny organ kolegialny, który mógłby zajmować się problemem mobbingu, rozstrzygał konkretne przypadki i decydował o sankcjach dla sprawców terroru psychicznego.
Warto także zastosować odpowiednie zasady organizacji pracy, takie jak:
• określenie obowiązujących zasad współpracy między pracownikami,
• ustalenie przejrzystego układu zależności służbowej,
• jednoznaczne określenie kompetencji pracowników,
• stworzenie klarownego systemu podejmowania decyzji i przepływu informacji.
Polecamy: Na czym polega zakaz konkurencji
Warto zauważyć, że przeciwdziałanie mobbingowi jest istotne z punktu widzenia interesów pracodawcy. Powinien on pamiętać o kosztach jakie niesie ze sobą mobbing. Można tu wymienić koszty społeczne np.: obniżenie jakości pracy, złą atmosferę w zespole, zanik motywacji do pracy wśród pracowników; koszty ekonomiczne w postaci wypłaty ewentualnych odszkodowań, straty wynikające z niższej wydajności pracy, czy też koszty związane z zatrudnieniem nowego pracownika. Z drugiej strony, właściwe działania antymobbingowe mogą wpływać na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat