REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile może zarobić lekarz przy pracy z COVID-19?

Redakcja
Ile może zarobić lekarz przy pracy z COVID-19?
Ile może zarobić lekarz przy pracy z COVID-19?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zarobki lekarza pracującego przy COVID-19 są wyższe. Personel medyczny ma przyznawany dodatek covidowy. Jaka jest wysokość dodatku? Kto może go otrzymać? Ile medycy mogą zarobić?

Pracownik medyczny: lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny...

Pracownicy medyczni to ostatnio najbardziej poszukiwani pracownicy w Polsce. Ze względu na rozprzestrzeniającą się epidemię powstają braki kadrowe w szpitalach. Budowane są również szpitale tymczasowe, które również zgłaszają zapotrzebowanie na pracowników i to nie tylko medycznych. Jakich pracowników zalicza się do "personelu medycznego"? Są to pracownicy podmiotów leczniczych, osoby wykonujące zawody medyczne i osoby, z którymi zawarto umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych.

REKLAMA

REKLAMA

Lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, ratownicy medyczni są przemęczeni i szczególnie narażeni na zakażenie COVID-19. Aby im to zrekompensować, przyznaje się dodatkowe wynagrodzenie tym, którzy mają bezpośredni kontakt z zarażonymi lub podejrzanym o zarażenie. Dodatek otrzymują osoby pracujące w placówkach medycznych, które zajmują się leczeniem chorych na koronawirusa (szpitale jednoimienne, szpitale z oddziałem zakaźnym).

Dodatek covidowy przysługuje niezależnie od podstawy zatrudnienia - może to być umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (zlecenie czy dzieło).

Kogo zatrudnią poszczególne szpitale? O tym przeczytasz w artykule: Tymczasowe szpitale potrzebują pracowników

REKLAMA

Komu przysługuje dodatek?

Covidowe przysługuje lekarzom zajmującym się pacjentami z koronawirusem. W art. 20. pkt 2 Ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 dodano do Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842) art. 4i, zgodnie z którym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"1. W okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii pracownikom podmiotów leczniczych, osobom wykonującym zawody medyczne oraz osobom, z którymi zawarto umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych, którzy:

1) nie zostali skierowani do pracy na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz

2) uczestniczą w wykonywaniu świadczeń zdrowotnych osobom chorym na COVID-19 lub osobom z podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 – przysługuje comiesięczny dodatek do wynagrodzenia.

2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, wynosi 100% kwoty miesięcznego wynagrodzenia wynikającej z umowy o pracę albo innej umowy, na podstawie której praca jest wykonywana.

3. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, jest finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków pochodzących z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia, na podstawie rachunków i sprawozdań o liczbie uprawnionych osób, o których mowa w ust. 1, składanych przez podmiot, w którym praca jest wykonywana, do właściwego miejscowo dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

4. Koszty realizacji wypłaty dodatku, o którym mowa w ust. 1, są ponoszone ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb wypłaty, finansowania oraz rozliczania dodatków, o których mowa w ust. 1, mając na celu zapewnienie sprawności ich wypłaty oraz rzetelności i gospodarności wydatkowania środków publicznych.”

Ustawa wprowadzająca powyższe przepisy została przyjęta w nocy z 27 na 28 października 2020 r. Rządowi zależało na szybkim dokonaniu zmian ze względu na panującą pandemię (ustawa zawiera również ułatwienia w zatrudnianiu lekarzy ze Wschodu i nakaz zasłaniania ust i nosa). Podpisał ją już nawet Prezydent RP (3 listopada 2020 r.). Jednak przegłosowanie ustawy zostało uznane za pomyłkę i już w czwartek wieczorem (29 października 2020 r.) przyjęto poprawkę, zgodnie z którą dodatek nie przysługuje wszystkim medykom, a jedynie tym, którzy są zaangażowani w pracę przy COVID-19 na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. W związku z tym wstrzymano publikację ustawy w Dzienniku Ustaw, czym zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich. RPO rozważa czy takie działanie organów państwa nie stanowi naruszenia art. 7 Konstytucji RP, a więc obowiązku działania na podstawie i w granicach prawa.

Zarówno pierwsza ustawa jak i jej nowelizacja mają zostać opublikowane jednocześnie. Uzasadniano to potrzebą szczególnego docenienia pracowników medycznych najbardziej narażonych na zakażenie, czyli tych, którzy pracują w szpitalach II i III poziomu zabezpieczenia covidowego (najcięższe przypadki zachorowań). Podnosi się również kwestie zbyt dużego obciążenia budżetu państwa w przypadku przyznania dodatku wszystkim medykom pracującym przy pacjentach z COVID-19.

Wysokość dodatku covidowego

Dodatek dla medyków to tzw. dodatek covidowy. Wynosi obecnie:

  • 80% wynagrodzenia brutto otrzymywanego przez pracownika w innych miejscach pracy niż szpital jednoimienny za marzec 2020 r. albo miesiąc poprzedzający ten, w którym pracownik został objęty ograniczeniem albo
  • 50% wynagrodzenia zasadniczego pracownika w szpitalu, w którym będzie objęty ograniczeniem za marzec 2020 r. (gdy pracownik nie był w tym czasie zatrudniony w danym szpitalu – 50% wysokości miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego tej osoby w szpitalu na dzień udostępniania informacji).

Oznacza to, że personel medyczny przy pracy z COVID-19 może zarobić nawet 180% pensji (przy czym zgodnie z aktualnymi przepisami nie może być to więcej niż 10 tys. zł, a zgodnie z nowymi przepisami maksymalna kwota dodatku nie będzie mogła być wyższa niż 15 tys. zł). Wynagradza im się w ten sposób wielki trud i ryzyko zakażenia koronawirusem.

Zdaniem medyków różnicowanie dodatku covidoego jest niesprawiedliwe i powinno być zrównane - osoby skierowane do pracy przy COVID-19 przez wojewodę (pracujący w szpitalach II i III poziomu zabezpieczenia covidowego) w trybie ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych powinny mieć taki sam dodatek jak inne osoby pracujące przy pacjentach zakażonych lub z podejrzeniem zakażenia (np. pracujące w szpitalach I poziomu zabezpieczenia covidowego). Stąd przygotowana została nowelizacja przepisów dotyczących covidowego. Jak wiadomo, nie trwało to długo, gdyż już następnego dnia po przegłosowaniu nowelizacji posłowie wycofali się z tego założenia.

Nowelizacja ustawy covidowej wprowadza wyższy dodatek - 100% wynagrodzenia, jednak przegłosowana w czwartek (29 października 2020 r.) poprawka nie zrówna prawa do niej dla wszystkich medyków pracujących przy osobach z COVID-19. Taki dodatek będzie przysługiwał lekarzom wykonującym pracę w szpitalach II i III poziomu zabezpieczenia covidowego. Zarobią oni więc 200% wynagrodzenia, a więc podwójną pensję.

Dodatki covidowe finansowane są z budżetu państwa, a ich dysponentem jest Minister Zdrowia.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

REKLAMA

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Coraz bliżej reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zmienią się m.in. kontrole zwolnień lekarskich, wydawanie orzeczeń i zasady utraty zasiłku

Kluby koalicji rządzącej poparły w środę podczas drugiego czytania w Sejmie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. PiS wstrzyma się od głosu, a Konfederacja nie zagłosuje przeciw. Zgłoszono również poprawki i wniosek o niezwłoczne przystąpienie do trzeciego czytania.

REKLAMA

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku!

Już od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest sposób aby zarabiać więcej będąc na minimalnej płacy – nawet o jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Konkretnie mowa o 5.379,20 zł więcej w skali roku.

Do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy. Sprawdź 5 obowiązków pracodawcy w tym czasie

Od 1 listopada 2025 r. do 31 marca 2026 r. trwa okres zimowy ustalany na potrzeby przepisów BHP. Sprawdź 5 obowiązków, jakie muszą spełniać pracodawcy w tym czasie. Czy dotyczą wszystkich pracowników?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA