REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile może zarobić lekarz przy pracy z COVID-19?

Redakcja
Ile może zarobić lekarz przy pracy z COVID-19?
Ile może zarobić lekarz przy pracy z COVID-19?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zarobki lekarza pracującego przy COVID-19 są wyższe. Personel medyczny ma przyznawany dodatek covidowy. Jaka jest wysokość dodatku? Kto może go otrzymać? Ile medycy mogą zarobić?

Pracownik medyczny: lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny...

Pracownicy medyczni to ostatnio najbardziej poszukiwani pracownicy w Polsce. Ze względu na rozprzestrzeniającą się epidemię powstają braki kadrowe w szpitalach. Budowane są również szpitale tymczasowe, które również zgłaszają zapotrzebowanie na pracowników i to nie tylko medycznych. Jakich pracowników zalicza się do "personelu medycznego"? Są to pracownicy podmiotów leczniczych, osoby wykonujące zawody medyczne i osoby, z którymi zawarto umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych.

REKLAMA

Autopromocja

Lekarze, lekarze dentyści, pielęgniarki, ratownicy medyczni są przemęczeni i szczególnie narażeni na zakażenie COVID-19. Aby im to zrekompensować, przyznaje się dodatkowe wynagrodzenie tym, którzy mają bezpośredni kontakt z zarażonymi lub podejrzanym o zarażenie. Dodatek otrzymują osoby pracujące w placówkach medycznych, które zajmują się leczeniem chorych na koronawirusa (szpitale jednoimienne, szpitale z oddziałem zakaźnym).

Dodatek covidowy przysługuje niezależnie od podstawy zatrudnienia - może to być umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (zlecenie czy dzieło).

Kogo zatrudnią poszczególne szpitale? O tym przeczytasz w artykule: Tymczasowe szpitale potrzebują pracowników

Komu przysługuje dodatek?

Covidowe przysługuje lekarzom zajmującym się pacjentami z koronawirusem. W art. 20. pkt 2 Ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 dodano do Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842) art. 4i, zgodnie z którym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"1. W okresie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii pracownikom podmiotów leczniczych, osobom wykonującym zawody medyczne oraz osobom, z którymi zawarto umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych, którzy:

1) nie zostali skierowani do pracy na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi oraz

2) uczestniczą w wykonywaniu świadczeń zdrowotnych osobom chorym na COVID-19 lub osobom z podejrzeniem zakażenia wirusem SARS-CoV-2 – przysługuje comiesięczny dodatek do wynagrodzenia.

2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, wynosi 100% kwoty miesięcznego wynagrodzenia wynikającej z umowy o pracę albo innej umowy, na podstawie której praca jest wykonywana.

3. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, jest finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków pochodzących z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia, na podstawie rachunków i sprawozdań o liczbie uprawnionych osób, o których mowa w ust. 1, składanych przez podmiot, w którym praca jest wykonywana, do właściwego miejscowo dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.

4. Koszty realizacji wypłaty dodatku, o którym mowa w ust. 1, są ponoszone ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb wypłaty, finansowania oraz rozliczania dodatków, o których mowa w ust. 1, mając na celu zapewnienie sprawności ich wypłaty oraz rzetelności i gospodarności wydatkowania środków publicznych.”

REKLAMA

Ustawa wprowadzająca powyższe przepisy została przyjęta w nocy z 27 na 28 października 2020 r. Rządowi zależało na szybkim dokonaniu zmian ze względu na panującą pandemię (ustawa zawiera również ułatwienia w zatrudnianiu lekarzy ze Wschodu i nakaz zasłaniania ust i nosa). Podpisał ją już nawet Prezydent RP (3 listopada 2020 r.). Jednak przegłosowanie ustawy zostało uznane za pomyłkę i już w czwartek wieczorem (29 października 2020 r.) przyjęto poprawkę, zgodnie z którą dodatek nie przysługuje wszystkim medykom, a jedynie tym, którzy są zaangażowani w pracę przy COVID-19 na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. W związku z tym wstrzymano publikację ustawy w Dzienniku Ustaw, czym zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich. RPO rozważa czy takie działanie organów państwa nie stanowi naruszenia art. 7 Konstytucji RP, a więc obowiązku działania na podstawie i w granicach prawa.

Zarówno pierwsza ustawa jak i jej nowelizacja mają zostać opublikowane jednocześnie. Uzasadniano to potrzebą szczególnego docenienia pracowników medycznych najbardziej narażonych na zakażenie, czyli tych, którzy pracują w szpitalach II i III poziomu zabezpieczenia covidowego (najcięższe przypadki zachorowań). Podnosi się również kwestie zbyt dużego obciążenia budżetu państwa w przypadku przyznania dodatku wszystkim medykom pracującym przy pacjentach z COVID-19.

Wysokość dodatku covidowego

Dodatek dla medyków to tzw. dodatek covidowy. Wynosi obecnie:

  • 80% wynagrodzenia brutto otrzymywanego przez pracownika w innych miejscach pracy niż szpital jednoimienny za marzec 2020 r. albo miesiąc poprzedzający ten, w którym pracownik został objęty ograniczeniem albo
  • 50% wynagrodzenia zasadniczego pracownika w szpitalu, w którym będzie objęty ograniczeniem za marzec 2020 r. (gdy pracownik nie był w tym czasie zatrudniony w danym szpitalu – 50% wysokości miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego tej osoby w szpitalu na dzień udostępniania informacji).

Oznacza to, że personel medyczny przy pracy z COVID-19 może zarobić nawet 180% pensji (przy czym zgodnie z aktualnymi przepisami nie może być to więcej niż 10 tys. zł, a zgodnie z nowymi przepisami maksymalna kwota dodatku nie będzie mogła być wyższa niż 15 tys. zł). Wynagradza im się w ten sposób wielki trud i ryzyko zakażenia koronawirusem.

Zdaniem medyków różnicowanie dodatku covidoego jest niesprawiedliwe i powinno być zrównane - osoby skierowane do pracy przy COVID-19 przez wojewodę (pracujący w szpitalach II i III poziomu zabezpieczenia covidowego) w trybie ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych powinny mieć taki sam dodatek jak inne osoby pracujące przy pacjentach zakażonych lub z podejrzeniem zakażenia (np. pracujące w szpitalach I poziomu zabezpieczenia covidowego). Stąd przygotowana została nowelizacja przepisów dotyczących covidowego. Jak wiadomo, nie trwało to długo, gdyż już następnego dnia po przegłosowaniu nowelizacji posłowie wycofali się z tego założenia.

Nowelizacja ustawy covidowej wprowadza wyższy dodatek - 100% wynagrodzenia, jednak przegłosowana w czwartek (29 października 2020 r.) poprawka nie zrówna prawa do niej dla wszystkich medyków pracujących przy osobach z COVID-19. Taki dodatek będzie przysługiwał lekarzom wykonującym pracę w szpitalach II i III poziomu zabezpieczenia covidowego. Zarobią oni więc 200% wynagrodzenia, a więc podwójną pensję.

Dodatki covidowe finansowane są z budżetu państwa, a ich dysponentem jest Minister Zdrowia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA