Pracodawcy będą wiedzieć od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK

REKLAMA
Podejmując decyzję o rozpoczęciu wypłat po osiągnięciu 60. roku życia, uczestnik PPK kończy swoje oszczędzanie w PPK. W takiej sytuacji bowiem wpłaty na PPK – zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy o PPK - nie są dokonywane ani dopłaty roczne nie są przekazywane. Pracodawca o złożeniu wniosku o taką wypłatę, dowiaduje się od instytucji finansowej, do której taki wniosek wpłynął. Instytucja finansowa o jego złożeniu informuje jednak tylko pracodawcę, z
którym ma zawartą umowę o zarządzanie PPK.
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o PPK nie przewidują mechanizmu, który pozwalałby na przekazanie informacji o rozpoczęciu wypłat przez uczestnika po ukończeniu przez niego 60. roku życia – innym pracodawcom, którzy odprowadzają za niego wpłaty do PPK. Zmieni się to 21 listopada br. dzięki zmianom wprowadzonym ostatnio do ustawy o PPK.
Nowe zasady informowania o rozpoczęciu wypłat
Po zmianie ustawy, instytucja finansowa informować będzie nie o złożonym przez uczestnika PPK wniosku, tylko o rozpoczęciu wypłaty środków uczestnika PPK. Taką informację przekaże ona nie tylko pracodawcy, z którym ma zawartą umowę o zarządzanie PPK, ale także PFR. PFR natomiast, za pomocą systemu ewidencji PPK, niezwłocznie poinformuje inne instytucje finansowe o rozpoczęciu wypłaty środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK, dla którego instytucje te prowadzą rachunki PPK.
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online
Kup książkę:
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów onlineWskazane wyżej instytucje finansowe, niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia otrzymania od PFR informacji o rozpoczęciu przez uczestnika PPK wypłaty po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, poinformują pracodawców, z którymi zawarły umowy o zarządzanie PPK, o rozpoczęciu tej wypłaty.
Ważne: W przypadku, gdy uczestnik PPK ma kilka rachunków PPK, rozpoczęcie wypłat choćby z jednego z nich spowoduje, że na żaden jego rachunek PPK nie powinny już wpłynąć nowe wpłaty. I to niezależnie od tego, ile rachunków PPK posiada.
Brak wpłaty powitalnej i dopłaty rocznej
Po zmianach - zgodnie z nowym brzmieniem art. 97 ust. 3 ustawy o PPK - po otrzymaniu informacji od instytucji finansowych o rozpoczęciu przez pracownika wypłat:
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2023
Kup książkę:
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2023- podmiot zatrudniający nie oblicza, nie pobiera ani nie dokonuje wpłat do instytucji finansowej;
- dopłaty roczne ani wpłaty powitalne nie są przekazywane.
W art. 97 ust. 3 ustawy o PPK, we wcześniejszym brzmieniu, mowa była o niedokonywaniu wpłat oraz nieprzekazywaniu dopłaty rocznej. Tym samym ustawodawca doprecyzował omawianą regulację, aby ograniczyć wątpliwości interpretacyjne. W zmodyfikowanym przepisie przyjęto, że podmioty zatrudniające nie obliczają, nie pobierają i nie dokonują wpłat. Wprost też zostało wskazane, że oprócz dopłaty rocznej także wpłaty powitalne nie są przekazywane.
Więcej na temat PPK na mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Zachęcamy również do korzystania z bezpłatnych szkoleń prowadzonych przez ekspertów PFR Portal PPK. Na szkolenia można zapisać się tutaj: https://www.mojeppk.pl/szkolenia.html.
Termin na przejście z telepracy na pracę zdalną wygasa 7 października 2023 r.
Pracodawcy dotychczas zatrudniający pracowników na podstawie umów o telepracę powinni wdrożyć wobec nich nowe zasady.
Praca zdalna. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów onlineREKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(2)
Pokaż: