| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Urlopy > Wypoczynkowy > Czy pracownik będący na urlopie ma obowiązek sprawdzać prywatną i służbową pocztę?

Czy pracownik będący na urlopie ma obowiązek sprawdzać prywatną i służbową pocztę?

Pracownik korzystający z urlopu wypoczynkowego nie ma obowiązku codziennego kontrolowania prywatnej poczty elektronicznej - orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 marca 2017 r., sygn. akt II PK 26/16.

Od 22 kwietnia 2011 r. pracownik nie stawiał się do pracy z uwagi na wykorzystywanie zwolnień chorobowych i urlop wypoczynkowy. 31 stycznia 2012 r. przełożony udzielił mu kolejnego urlopu – do 10 lutego. W związku z potrzebami kadrowymi zespołu zamierzał go jednak z niego odwołać. 9 lutego (czwartek) zadzwonił przed południem, pytając, czy jest na zwolnieniu chorobowym, czy na urlopie wypoczynkowym, i przekazując, że już dziś potrzebny jest w pracy przy realizacji projektu. Pracownik odpowiedział, że jego nieobecność w pracy jest usprawiedliwiona, dodając, że nie może rozmawiać i będzie w pracy w poniedziałek, po czym się rozłączył. Po tej rozmowie przełożony wysłał mężczyźnie na adres prywatnej poczty elektronicznej wiadomość, że odwołuje go z urlopu ze względu na nagłą potrzebę pracodawcy. Równocześnie wysłał mu dwie wiadomości sms o odwołaniu z urlopu.

Polecamy książkę: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne w 2017 r.

Pracownik odczytał e-maila dopiero 10 lutego po południu i odpisał, że jest w innej miejscowości i nie będzie mógł stawić się w miejscu pracy. W tym samym dniu zostało do niego wysłane pismo informujące go o zwolnieniu dyscyplinarnym. Jako uzasadnienie wskazano bezzasadną odmowę stawienia się do pracy w związku z odwołaniem z urlopu wypoczynkowego.

Sprawa trafiła do sądu I instancji. Ten orzekł, że pracodawca skutecznie odwołał pracownika z urlopu w rozumieniu art. 167 par. 1 kodeksu pracy, w trakcie rozmowy telefonicznej. Ponadto otrzymał on też sms i e-maila w tej sprawie, więc zdawał sobie sprawę, że celem pracodawcy jest zakończenie urlopu. Ocenił przy tym, iż mężczyzna nie odczytał wiadomości elektronicznej po to, by uniknąć kontaktu z pracodawcą, a swym zachowaniem naruszył z winy umyślnej podstawowe obowiązki pracownicze oraz słuszny interes pracodawcy. Dlatego sąd oddalił żądanie pracownika. Innego zdania był sąd II instancji, który wskazał, że pracodawca nie udowodnił, że 9 lutego w jednoznaczny sposób zakomunikował mężczyźnie oświadczenie o odwołaniu go z urlopu wypoczynkowego. Odnosząc się do treści rozmowy telefonicznej, podkreślił, że w jej trakcie przełożony przekazał pracownikowi jedynie, że jest on potrzebny w pracy, co nie jest równoznaczne z odwołaniem z urlopu. Sąd ten wskazał również, że nie udowodniono faktu wysłania zatrudnionemu wiadomości sms, a wiadomość e-mail została przez niego odczytana dopiero 10 lutego 2012 r.

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

DOKUMENTACJA PRACOWNICZA 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Artykuł partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Grant Thornton

Grant Thornton to jedna z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »