REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Staż pracy w budżetówce: jest furtka prawna, która skraca czas i wymóg prawny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Furtka prawna w stażu pracy dla budżetówki. Co dalej?
Furtka prawna w stażu pracy dla budżetówki. Co dalej?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że pracownikowi samorządowemu może być skrócony, w uzasadnionych przypadkach, staż pracy wymagany na danym stanowisku (oczywiście z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany staż pracy określają odrębne przepisy). Co to daje i jakie rodzi konsekwencje?

Pewien przepis, a właściwie "furtka" w prawie, umożliwia dowolne skracanie wymaganego stażu pracy na stanowisku zastępcy wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Chociaż rządowe rozporządzenie określa minimalny staż na sześć lat, samorządowcy mogą go skrócić nawet do jednego dnia, jeśli uznają to za "uzasadnione". Co ciekawe, brakuje jasno określonych mechanizmów kontroli, które miałyby oceniać zasadność takich decyzji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Elastyczność czy dowolność? Kontrowersje wokół skracania stażu pracy dla zastępców samorządowych

Zatrudnienie w budżetówce, w tym w samorządzie jest specyficzne, ponieważ kieruje się własnymi zasadami - ale oczywiście popartymi regulacjami prawnymi - tzw. pragmatykami zawodowymi. Chodzi o to, że Kodeks Pracy wprost wskazuje w przepisie art. 5: Jeżeli stosunek pracy określonej kategorii pracowników regulują przepisy szczególne, przepisy kodeksu stosuje się w zakresie nieuregulowanym tymi przepisami. Tak też jest w przypadku pracowników samorządowych.

Ważne

Chodzi o dwa podstawowe akty prawne, które regulują warunki zatrudnienia na stanowisku pracownika samorządowego:

  • ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 1135)
  • wydane na jej podstawie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 1638)

Ustawa o pracownikach samorządowych i powiązane z nią rozporządzenie Rady Ministrów, precyzuje warunki zatrudnienia na różnych stanowiskach w jednostkach samorządu terytorialnego. Zgodnie z tymi przepisami, pracownik samorządowy musi spełniać szereg wymagań, w tym posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe. W przypadku zastępcy wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, rozporządzenie wskazuje minimalny staż pracy wynoszący sześć lat.

Staż pracy w budżetówce: jest furtka prawna, która skraca czas i wymóg prawny

Jednakże, paragraf 4 wspomnianego rozporządzenia wprowadza istotny wyjątek. Pozwala on na skrócenie wymaganego stażu pracy w "uzasadnionych przypadkach". Przepis stanowi dokładnie tak: "§ 4. Pracownikowi samorządowemu może być skrócony, w uzasadnionych przypadkach, staż pracy wymagany na danym stanowisku, z wyłączeniem stanowisk, dla których wymagany staż pracy określają odrębne przepisy oraz art. 5 ust. 2 i art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy.".

REKLAMA

Co intrygujące, ani ustawa, ani rozporządzenie nie definiują, co dokładnie kryje się pod pojęciem "uzasadnionych przypadków", ani o ile można skrócić ten minimalny okres. Jak zauważają prawnicy, np. Bernadeta Skóbel ze Związku Powiatów Polskich, przepis ten daje "duże pole manewru", co może prowadzić do powoływania osób z minimalnym, a nawet symbolicznie krótkim stażem. Dr hab. Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego idzie jeszcze dalej, twierdząc, że teoretycznie staż można skrócić nawet do jednego dnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak kontroli budzi pytania

Kluczową kwestią jest brak efektywnego mechanizmu kontroli nad stosowaniem tej "furtki". Państwowa Inspekcja Pracy nie jest uprawniona do kwestionowania takich decyzji, ponieważ nie działają one na niekorzyść pracowników. Wojewoda, choć sprawuje nadzór nad zgodnością działań z prawem, również nie ma narzędzi do weryfikacji zasadności skrócenia stażu. Jedynym organem, który mógłby zbadać potencjalne nadużycia lub niewłaściwą interpretację przepisów, jest Najwyższa Izba Kontroli.

Sytuacja ta prowadzi do dyskusji na temat zasadności istnienia tak szerokiego wyjątku. Z jednej strony, argumentem za elastycznością może być potrzeba szybkiego obsadzania stanowisk przez osoby zaufane politycznie. Z drugiej strony, pojawiają się obawy o obniżenie wymogów kwalifikacyjnych na kluczowych stanowiskach w samorządzie. Dr hab. Płażek zwraca uwagę, że zastępcy pełnią rolę swego rodzaju "gabinetu politycznego", co pozwala im omijać rygorystyczne wymogi kwalifikacyjne, które dotyczą np. sekretarzy gmin – osób z reguły wysoko wykwalifikowanych i apolitycznych.

Przykład

Wyobraźmy sobie sytuację w małej gminie "X". Nowo wybrany burmistrz, Pan Jan Kowalski, chce powołać na swojego zastępcę Pana Marka Nowaka. Zgodnie z rozporządzeniem, Pan Marek powinien mieć co najmniej sześć lat stażu pracy. Pan Marek, choć jest człowiekiem zaufanym burmistrza i ma świetne znajomości w lokalnym biznesie, dopiero co ukończył studia i ma zaledwie kilka miesięcy doświadczenia zawodowego. Korzystając z "furtki" w paragrafie 4 rozporządzenia, burmistrz Kowalski wydaje decyzję o powołaniu Pana Nowaka na stanowisko zastępcy, uzasadniając to np. "wyjątkowymi zdolnościami organizacyjnymi i perspektywicznym myśleniem, które są kluczowe dla rozwoju gminy". Burmistrz formalnie skraca wymagany staż pracy Pana Nowaka do zaledwie jednego miesiąca. Decyzja ta, choć budzi wątpliwości wśród niektórych mieszkańców, jest prawnie dopuszczalna ze względu na nieprecyzyjne brzmienie przepisów i brak szczegółowej kontroli. W efekcie, osoba z minimalnym doświadczeniem zawodowym, ale za to z politycznym zaufaniem, obejmuje kluczowe stanowisko w samorządzie.

Podsumowując, ta sytuacja rodzi pytanie o równowagę między elastycznością w doborze kadr a koniecznością zapewnienia odpowiednich kwalifikacji na stanowiskach publicznych. Czy obecne przepisy, dające tak szerokie pole do interpretacji, są optymalne dla efektywnego zarządzania samorządem? To zależy.

Polecamy: ZFŚS 2025. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026 powinno być do 15 września 2025 r w Dzienniku Ustaw. Ile wyniesie brutto od 1 stycznia?

Dnia 12 lub 15 września 2025 r. rozporządzenie o minimalnym wynagrodzeniu w 2026 r. powinno znaleźć się w Dzienniku Ustaw. Rada ministrów jest zobligowana do ustalenia wysokości minimalnej krajowej na 2026 r. do 15 września (poniedziałek). Ile wyniesie nowa kwota?

Na wypalenie zawodowe pracodawcy reagują dyscyplinowaniem. Nie chroni to jednak przed częstymi L4

Wypalenie zawodowe pracowników to nie kwestia złej woli zatrudnionych, lecz braku systemowego wsparcia w organizacji. Złe samopoczucie, spadek motywacji czy drażliwość są często uznawane za lenistwo lub brak zaangażowania w pracę. Tymczasem mogą mieć bardzo konkretne źródła fizjologiczne. Co powinien robić pracodawca, by przeciwdziałać wypaleniu pracowników i częstym przechodzeniem członków załogi na L4?

PPK: wpłaty nienależne zwraca się finansującemu daną wpłatę

Zdarza się, że pracodawca przekazuje do instytucji finansowej wpłaty na PPK mimo złożenia przez uczestnika programu deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK albo nalicza je od zawyżonej podstawy. Tzw. wpłaty nienależne zwraca się finansującemu. Co to w praktyce oznacza?

Czy trzeba poinformować pracodawcę o zwolnieniu lekarskim?

Otrzymałam zwolnienie lekarskie. Czy muszę poinformować pracodawcę o tym, że jestem chora i ile dni nie będzie mnie w pracy? Czy pracodawca widzi moje zwolnienie lekarskie w systemie? Jaka kara grozi za niepowiadomienie pracodawcy o L4?

REKLAMA

Obywatele Ukrainy nie mają przedłużonych legalnych pobytów do 4 marca 2026 r. Pilnie potrzebna jest ustawa

Konfederacja Lewiatan zwraca uwagę na to, że obywatele Ukrainy nie mają przedłużonych legalnych pobytów w Polsce. Pilnie potrzebna jest ustawa wydłużająca okres legalnego pobytu Ukraińców do 4 marca 2026 r.

Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę z pracownikiem, który ma nie więcej niż 4 lata do emerytury?

Zasadą jest, że osoby w wieku przedemerytalnym są chronione przed zwolnieniem z pracy. Dokładnie chodzi o ostatnie 4 lata przed osiągnięciem wieku emerytalnego, jeśli okres zatrudnienia pozwala na przejście na emeryturę. Jest jednak kilka sytuacji, kiedy pracodawca może rozwiązać umowę z pracownikiem w wieku ochronnym.

Gruzini zostaną wykreśleni z listy państw objętych uproszczoną procedurą zatrudnienia cudzoziemców

Zgodnie z projektem rozporządzenia MRPiPS Gruzini zostaną wykreśleni z listy państw objętych uproszczoną procedurą zatrudnienia cudzoziemców w Polsce. Podyktowane jest to sytuacją polityczną. Jakie skutki zmiana ta niesie dla polskiego rynku pracy?

We wrześniu pracodawca może wysłać pracownika na przymusowy urlop

Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca może we wrześniu wysłać pracownika na przymusowy urlop. Chodzi tu o urlop zaległy z 2024 r. Zasadą jest bowiem wykorzystywanie urlopu w roku, w którym nabyło się do niego prawo. Co grozi za niewykorzystanie urlopu?

REKLAMA

Do kiedy można wykorzystać urlop ojcowski? Termin złożenia wniosku [Przykład]

Uprawnieniem rodzicielskim z Kodeksu pracy, które przysługuje wyłącznie ojcu dziecka jest urlop ojcowski. Do kiedy można go wykorzystać? Już nie przysługuje do 24 miesiąca życia. Termin ten został skrócony. Kiedy najpóźniej złożyć wniosek, aby żaden dzień urlopu nie przepadł? Podajemy przykład.

Czy można pracować w czasie urlopu wychowawczego?

Urlop wychowawczy przyznawany jest w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Czy zatem można w czasie tego urlopu pracować? Czy przepisy prawa pracy pozwalają na pracę dla swojego pracodawcy albo innego podmiotu?

REKLAMA