REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawność wynagrodzeń – coś więcej niż wymóg prawny. Więcej korzyści, czy problemów?

Magda Pietkiewicz
ekspert w zakresie HR
Jawność wynagrodzeń – coś więcej niż wymóg prawny. Więcej korzyści, czy problemów?
Jawność wynagrodzeń – coś więcej niż wymóg prawny. Więcej korzyści, czy problemów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

We współczesnych realiach dynamicznych zmian na rynku pracy, przejrzystość wynagrodzeń staje się jednym z kluczowych elementów budowania zaufania i poczucia sprawiedliwości w organizacjach. Niestety, według analiz Enpulse niemal połowa Polaków czuje, że ich pensja jest nieadekwatna do wysiłku, jaki wkładają w wykonywanie obowiązków służbowych. Sytuacja może ulec zmianie już za rok, gdy zaczną obowiązywać unijne regulacje dotyczące jawności i równości płac.

Od 2026 roku nowe przepisy wprowadzą jawność wynagrodzeń

Od połowy 2026 roku w Polsce zaczną obowiązywać przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń, wprowadzone w związku z przyjęciem Dyrektywy 2023/970 UE. Zgodnie z nowymi regulacjami pracodawcy jeszcze przed rozmową rekrutacyjną będą zobowiązani do podania widełek płacowych lub początkowego poziomu wynagrodzenia na określonym stanowisku. Firmy będą musiały również udzielać pracownikom informacji na temat średnich wynagrodzeń w danej organizacji. Co więcej, nowa dyrektywa daje pracownikowi prawo wglądu w kryteria określania wysokości pensji.

Dyrektywa Unii Europejskiej dotycząca przejrzystości wynagrodzeń stanowi istotny krok w drodze do bardziej sprawiedliwego i transparentnego rynku pracy, w tym do zwalczania dyskryminacji płciowej. Trzeba bowiem zaznaczyć, że mimo licznych inicjatyw, luka płacowa między kobietami a mężczyznami wciąż pozostaje jednym z wyzwań współczesnego rynku pracy. W krajach Unii Europejskiej średnia dysproporcja między wynagrodzeniami obu płci wynosi 12 proc. Najgorzej jest pod tym względem na Litwie – tam kobiety zarabiają nawet 19 proc. mniej niż mężczyźni. W Polsce różnica ta wynosi „jedynie” 8 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Groźne minusy jawności wynagrodzeń

Wraz ze wzrostem kosztów życia, odpowiednie i sprawiedliwe wynagrodzenie staje się kluczowym elementem motywującym pracowników. Niestety wyniki badania „Zaangażowanie 2024” zrealizowanego przez Enpulse pokazują, że aż 45 proc. Polaków nie uważa, że są uczciwie wynagradzani za swoją pracę, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z 2023 rokiem. Dodatkowo 20 proc. pracowników przyznaje, że nie rozumie polityki wynagradzania w swojej firmie. Takie dane są spójne z wynikami globalnej analizy przeprowadzonej przez Mercer na próbie 2,7 mln pracowników – według zebranych danych jedynie 55 proc. przyznało, że czuje się sprawiedliwie wynagradzanych za swoją pracę. Jakie są zagrożenia związane z brakiem przejrzystości wynagrodzeń? Przede wszystkim obniżone morale i napięta atmosfera, a w konsekwencji spadek efektywności firmy.

Są też wymierne korzyści

Przejrzyste zasady wynagradzania sprzyjają budowaniu kultury opartej na zaufaniu i poczuciu sprawiedliwości – kluczowych elementach zaangażowania i satysfakcji pracowników. W Polsce aż 59% pracowników deklaruje, że system wynagrodzeń w ich firmie jest transparentny, a 53% uważa, że przełożeni dbają o adekwatne wynagradzanie. Jednocześnie tylko 30% pracowników uznaje swoje wynagrodzenie za odpowiednie do wykonywanej pracy, co podkreśla, jak duży wpływ na motywację ma postrzeganie sprawiedliwości w płacach.

Transparentność wynagrodzeń ma również wymiar strategiczny. Organizacje, które jasno komunikują zasady płacowe, częściej przyciągają utalentowanych kandydatów i rzadziej borykają się z rotacją pracowników. Przykładowo, wdrożenie jawnych struktur wynagradzania w firmie IKEA przyniosło 18% wzrost satysfakcji pracowników oraz 12% spadek rotacji.

Z perspektywy europejskiej, widoczny jest wyraźny trend w kierunku większej jawności. W Wielkiej Brytanii ponad 69% ogłoszeń o pracę zawiera informację o wynagrodzeniu, podczas gdy w Niemczech zaledwie 15,8%. Te różnice pokazują, że choć tempo wdrażania transparentności jest zróżnicowane, jej wpływ na budowanie zaufania i zmniejszanie fluktuacji pracowników jest wyraźny.

Choć 54% pracowników w Polsce obawia się, że jawność płac może prowadzić do konfliktów wynikających z ujawnienia niesprawiedliwych różnic, dla wielu osób większa przejrzystość staje się motywatorem do rozwoju i zwiększonego zaangażowania

Prekursorzy zmian

Jeszcze nigdy w historii o wynagrodzeniach nie mówiło się z taką swobodą jak dzisiaj. Starsze pokolenia nadal mają opory przed rozmową o swoich zarobkach, natomiast dla najmłodszych uczestników rynku pracy jest to zupełnie naturalne. Badanie „Work War Z” zrealizowane przez Enpulse wskazuje, że dla przedstawicieli pokolenia Z wynagrodzenie jest najważniejszym kryterium wyboru pracodawcy i zawodowym priorytetem. Niezadowolenie z uposażenia jest z kolei wymieniane jako główna przeszkoda w zaangażowaniu. Nacisk na kwestie związane z pieniędzmi to w przypadku zetek czysty pragmatyzm i dążenie do stabilności finansowej. Młodzi zdają sobie sprawę, że w dzisiejszych, wymagających czasach, godna pensja to podstawa, dlatego nie boją się rozmawiać o pieniądzach i oczekują od pracodawców transparentności w tym zakresie. Nie powinno więc dziwić, że to osoby w wieku między 25 a 34 lat najczęściej wypowiadają się pozytywnie o unijnej dyrektywie wprowadzającej jawność wynagrodzeń.

REKLAMA

Nowe obowiązki pracodawców?

Jawność wynagrodzeń wymaga od pracodawców dostosowania swoich strategii i procedur. Firmy będą musiały przeanalizować potencjalne nierówności płacowe oraz wdrożyć skuteczne mechanizmy raportowania. Może to oznaczać konieczność przeprowadzenia audytów płacowych i wprowadzenia nowych procedur oceny wynagrodzeń. Dla wielu organizacji takie due diligence może być prawdziwym wyzwaniem. Według międzynarodowego badania „Global Pay Transparency 2024”, jedynie 32 proc. firm uważa, że jest gotowa do spełnienia wymagań w zakresie jasności wynagrodzeń.

Czy to znaczy, że część organizacji nie wdrożyłaby odpowiednich praktyk, gdyby nie narzucone prawem wymogi? Trudno powiedzieć, natomiast takie dane na pewno sugerują, że wielu pracodawców ma problemy z dostrzeżeniem korzyści, jakie niesie wprowadzenie transparentności wynagrodzeń i traktują je bardziej jako obowiązek niż sposób na poprawę kondycji firmy. To niepokojące szczególnie w kontekście zmian, jakie zachodzą na rynku pracy – swoją karierę zaczynają dziś bowiem osoby, dla których jednymi z kluczowych wartości są sprawiedliwość i równość. Firmy, które już dziś nie zaczną uwzględniać tych elementów w swojej strategii biznesowej, za kilka lat zostaną w tyle za konkurencją.

Magda Pietkiewicz, ekspertka rynku pracy i twórczyni platformy Enpulse

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródła:
• https://www.mercer.com/en-jo/insights/total-rewards/pay-equity-and-transparency/global-pay-transparency-report/
• https://www.pap.pl/aktualnosci/kobiety-w-ue-nadal-zarabiaja-mniej-niz-mezczyzni-wiemy-ile-wynosi-luka-placowa
• https://www.enpulse.eu/raport-zaangazowanie-2024
• https://psico-smart.com/en/blogs/blog-what-are-the-psychological-impacts-of-salary-transparency-on-employee-188321
• https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2023-08-23---gartner-hr-survey-finds-within-the-last-12-months--
• https://www.enpulse.eu/raport-work-war-z
• https://nofluffjobs.com/insights/sprawiedliwosc-w-pracy
• Pay transparency: a comparison of employee perceptions in Poland, repozytorium.bg.ug.edu.pl
• Salary Transparency Under the EU Directive: A Tool for Fairness or a Source of Conflict?
• Salary Transparency in Europe: Building Trust, Closing Gaps, hiringlab.org
• Pay Transparency. What It Will Change in the Job Market, lyrapolska.pl.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

REKLAMA

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA