Dofinansowanie wynagrodzeń dla domów pomocy społecznej
REKLAMA
REKLAMA
Z początkiem lipca 2022 r. wszedł w życie przepis, dzięki któremu domy pomocy społecznej oraz jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej mogą liczyć na refundację kosztów poniesionych na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne pracownika. Dotyczy to zatrudnienia skierowanej przez urząd pracy osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy.
REKLAMA
Na czym polega wsparcie?
Urząd pracy zwraca część lub całość kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych do pracy bezrobotnych lub poszukujących pracy. Objęcie wsparciem nie może być dłuższe niż 12 miesięcy, natomiast wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
Kto może się starać o dofinansowanie?
O wsparcie mogą wnioskować:
- jednostki samorządu terytorialnego,
- Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia,
- inne osoby prawne oraz osoby fizyczne, które po uzyskaniu zezwolenia wojewody mogą prowadzić domy pomocy społecznej (DPS).
O dofinansowanie do wynagrodzeń mogą starać się również jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (WRiPZ), czyli:
- jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego wykonujące zadania w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- placówki wsparcia dziennego,
- organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej,
- placówki opiekuńczo-wychowawcze,
- regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne,
- interwencyjne ośrodki preadopcyjne,
- ośrodki adopcyjne oraz podmioty, którym zlecono realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Kiedy dofinansowanie nie przysługuje?
Z dofinansowania nie będzie można skorzystać w sytuacji, kiedy skierowany bezrobotny lub poszukujący pracy w okresie ostatnich 6 miesięcy był zatrudniony u wnioskodawcy.
Jeśli dana jednostka ma zaległości z wypłatami wynagrodzeń pracownikom lub obowiązkowymi składkami z tego wynikającymi, nie otrzyma refundacji. Urząd pracy nie zwróci bowiem kosztów wynagrodzenia jednostkom, które zalegają z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, FGŚP, wpłat na PFRON czy też zalegają z opłacaniem innych danin publicznych.
Gdzie złożyć wniosek?
Podmiot prowadzący DPS albo jednostkę organizacyjną WRiPZ składa wniosek o zwrot kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenia społeczne do wybranego powiatowego urzędu pracy.
Czytaj także: Refundacja składek na ubezpieczenia społeczne za pracowników do 30. roku życia
Terminy
Na rozpatrzenie wniosku i wydane decyzji urząd pracy ma 30 dni. Jeśli wniosek jest nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny, wnioskującemu zostanie wyznaczony co najmniej 7-dniowy termin na jego uzupełnienie. W przypadku niedotrzymania terminu wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
Rozwiązanie umowy o pracę
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego lub poszukującego pracy, rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy w trakcie okresu objętego refundacją, starosta kieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego lub poszukującego pracy.
Zwrot dofinansowania
W przypadku odmowy przyjęcia na zwolnione stanowisko pracy kolejnego zarejestrowanego w urzędzie pracy kandydata, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
W przypadku braku możliwości skierowania bezrobotnego przez urząd pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowany bezrobotny pozostawał w zatrudnieniu.
Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat