REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzielenie stanowiska jako nowa forma zatrudnienia

Beata Świętochowska-Lewczuk
Młodszy Specjalista ds. Personalnych
Dzielenie stanowiska jako nowa forma zatrudnienia. / Fot. Fotolia
Dzielenie stanowiska jako nowa forma zatrudnienia. / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzielenie jednego stanowiska przez dwóch lub więcej pracowników to nowa forma zatrudnienia. Tzw. job-sharing polega na podziale miedzy dwóch lub kilku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy danego stanowiska pracy pełnowymiarowej.

Dzielenie stanowiska pracy

Nowym zjawiskiem w stosunkach pracy jest dzielenie jednego stanowiska przez dwóch lub więcej pracowników, czyli tzw. job-sharing.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dzielenie stanowiska polega na podziale miedzy dwóch lub kilku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy danego stanowiska pracy pełnowymiarowej. Każda z tych osób musi być zatrudniona na podstawie dowolnie wybranej przez strony umowy o pracę, w której musi być wskazana część etatu, w którym dany pracownik będzie wykonywał swoje obowiązki. Odmianą job-sharingu jest job-splitting, czyli dzielenie jednego miejsca pracy na dwa lub więcej zupełnie niezależnych od siebie, autonomicznych miejsc pracy o niepełnym wymiarze czasu pracy.

Korzyści

Rozwiązanie w postaci job- sharingu pozwala uniknąć zwolnień z pracy oraz umożliwia zwiększanie poziomu zatrudnienia. Zapewnia ciągłość świadczonych usług, a także wytwarzania produktów.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

REKLAMA

Rodzaje job-sharingu

Wyróżnia się trzy rodzaje job-sharingu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • shared responsibility – bez podziału obowiązków, partnerzy wymieniają się zadaniami, forma ta wymaga dobrej wzajemnej komunikacji i koordynacji działań,
  • divided responsibilty – praca podzielona jest na obsługę różnych grup klientów i/lub projektów, każdy partner ma swój zakres obowiązków, które wypełnia w godzinach pracy,
  • unrelated responsibility – partnerzy mają wyznaczone i zupełnie niezwiązane ze sobą zadania, rozwiązanie to sprawdza się, gdy partnerzy posiadają całkowicie różne umiejętności.

Zadaj pytanie na FORUM

Job-sharing jako elastyczna forma zatrudnienia

Jest to jedna z elastycznych form zatrudnienia, która pozwala na łatwiejsze gospodarowanie czasem zwłaszcza dla osób mających dzieci, studentów czy innych osób chcących więcej czasu poświęcać swoim pasjom. Taka forma jest również korzystna dla pracodawcy, ponieważ w sytuacji nieobecności jednego pracownika, obowiązki będą wykonywane przez drugiego pracownika zajmującego to samo stanowisko.

W przypadku, kiedy pracownik będzie wykonywał pracę ponad swój wymiar czasu pracy, zgodnie z Kodeksem pracy nie będzie ona stanowiła pracy w godzinach nadliczbowych, bowiem w myśl przepisów prawa pracy, praca w granicach nieprzekraczających 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w danym okresie rozliczeniowym nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych, a wiec pracownikowi nie będzie przysługiwał dodatek, lecz zwykłe wynagrodzenie.

Dzielenie pracy

Od dzielenia stanowiska należy odróżnić dzielenie pracy (tzw. work- sharing), które polega na podziale dostępnych zasobów pracy na większą liczbę osób i podejmowany jest w sytuacji, gdy zachodzą szczególne potrzeby pracodawcy, np. w razie zmniejszonej produkcji. Praca taka może być zrekompensowana pracą w godzinach nadliczbowych w przypadku wzrostu produkcji. Work- sharing jest popularną na zachodzie Europy metodą zapobiegania zwolnieniom grupowym w czasie kryzysu. Jest to szczególna postać zatrudnienia niepełnowymiarowego wykorzystywana dzisiaj szczególnie w Niemczech, Holandii czy Wielkiej Brytanii.

Work-sharing i job-sharing - innowacja w zatrudnieniu

Podstawa prawna:

Art. 129 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 z pozn.zm.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

REKLAMA

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

REKLAMA

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA