REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzielenie stanowiska jako nowa forma zatrudnienia

Beata Świętochowska-Lewczuk
Młodszy Specjalista ds. Personalnych
Dzielenie stanowiska jako nowa forma zatrudnienia. / Fot. Fotolia
Dzielenie stanowiska jako nowa forma zatrudnienia. / Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dzielenie jednego stanowiska przez dwóch lub więcej pracowników to nowa forma zatrudnienia. Tzw. job-sharing polega na podziale miedzy dwóch lub kilku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy danego stanowiska pracy pełnowymiarowej.

Dzielenie stanowiska pracy

Nowym zjawiskiem w stosunkach pracy jest dzielenie jednego stanowiska przez dwóch lub więcej pracowników, czyli tzw. job-sharing.

REKLAMA

Autopromocja

Dzielenie stanowiska polega na podziale miedzy dwóch lub kilku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy danego stanowiska pracy pełnowymiarowej. Każda z tych osób musi być zatrudniona na podstawie dowolnie wybranej przez strony umowy o pracę, w której musi być wskazana część etatu, w którym dany pracownik będzie wykonywał swoje obowiązki. Odmianą job-sharingu jest job-splitting, czyli dzielenie jednego miejsca pracy na dwa lub więcej zupełnie niezależnych od siebie, autonomicznych miejsc pracy o niepełnym wymiarze czasu pracy.

Korzyści

Rozwiązanie w postaci job- sharingu pozwala uniknąć zwolnień z pracy oraz umożliwia zwiększanie poziomu zatrudnienia. Zapewnia ciągłość świadczonych usług, a także wytwarzania produktów.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Rodzaje job-sharingu

Wyróżnia się trzy rodzaje job-sharingu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • shared responsibility – bez podziału obowiązków, partnerzy wymieniają się zadaniami, forma ta wymaga dobrej wzajemnej komunikacji i koordynacji działań,
  • divided responsibilty – praca podzielona jest na obsługę różnych grup klientów i/lub projektów, każdy partner ma swój zakres obowiązków, które wypełnia w godzinach pracy,
  • unrelated responsibility – partnerzy mają wyznaczone i zupełnie niezwiązane ze sobą zadania, rozwiązanie to sprawdza się, gdy partnerzy posiadają całkowicie różne umiejętności.

Zadaj pytanie na FORUM

Job-sharing jako elastyczna forma zatrudnienia

Jest to jedna z elastycznych form zatrudnienia, która pozwala na łatwiejsze gospodarowanie czasem zwłaszcza dla osób mających dzieci, studentów czy innych osób chcących więcej czasu poświęcać swoim pasjom. Taka forma jest również korzystna dla pracodawcy, ponieważ w sytuacji nieobecności jednego pracownika, obowiązki będą wykonywane przez drugiego pracownika zajmującego to samo stanowisko.

W przypadku, kiedy pracownik będzie wykonywał pracę ponad swój wymiar czasu pracy, zgodnie z Kodeksem pracy nie będzie ona stanowiła pracy w godzinach nadliczbowych, bowiem w myśl przepisów prawa pracy, praca w granicach nieprzekraczających 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w danym okresie rozliczeniowym nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych, a wiec pracownikowi nie będzie przysługiwał dodatek, lecz zwykłe wynagrodzenie.

Dzielenie pracy

Od dzielenia stanowiska należy odróżnić dzielenie pracy (tzw. work- sharing), które polega na podziale dostępnych zasobów pracy na większą liczbę osób i podejmowany jest w sytuacji, gdy zachodzą szczególne potrzeby pracodawcy, np. w razie zmniejszonej produkcji. Praca taka może być zrekompensowana pracą w godzinach nadliczbowych w przypadku wzrostu produkcji. Work- sharing jest popularną na zachodzie Europy metodą zapobiegania zwolnieniom grupowym w czasie kryzysu. Jest to szczególna postać zatrudnienia niepełnowymiarowego wykorzystywana dzisiaj szczególnie w Niemczech, Holandii czy Wielkiej Brytanii.

Work-sharing i job-sharing - innowacja w zatrudnieniu

Podstawa prawna:

Art. 129 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 z pozn.zm.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS w 2025 r. Ile wynoszą i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

REKLAMA

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

REKLAMA

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

REKLAMA