REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak delegować podwładnym odpowiedzialność

Romuald Korach

REKLAMA

PROBLEM Od niedawna pracuję na stanowisku kierownika działu administracyjno-organizacyjnego w dużej firmie. Pracownicy tego pionu chętnie przerzucają na mnie odpowiedzialność dotyczącą ich działań. Przychodzą z każdą najmniejszą sprawą, chcąc potwierdzenia, że coś dobrze zrobili, a przecież ja nie muszę znać się na wszystkim, zwłaszcza na początku pełnienia swoich obowiązków. Mam wrażenie, że wszystkiego się boją, unikają samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Przecież to ja powinienem delegować im odpowiedzialność związaną z wykonywaniem niektórych zadań w firmie.

ODPOWIEDŹ EKSPERTA

Celem zachowania pracowników wobec nowego przełożonego może być sprawdzanie, na ile sobie można pozwolić w relacjach z kierownikiem. On zaś powinien przede wszystkim ustalić granice tych relacji - dokonać podziału pracy, określić obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność podwładnych oraz dopilnować terminowego i prawidłowego wykonania zadań. Kierownik nie musi znać się dokładnie na wszystkim, co robią jego podwładni, ale musi umieć delegować na nich odpowiedzialność i rozliczać ich pracę.

Poznać opisy stanowisk

Warto dokładnie zapoznać się z dokumentami, które precyzują, kto i za co odpowiada w tym pionie organizacyjnym. Haerowcy mogą natomiast przekazać kierownikowi informacje na temat sposobu zarządzania działem administracyjno-organizacyjnym przed tą zmianą personalną - czy i jak przestrzegano formalnych procedur dotyczących podziału obowiązków. Jeśli rzeczywistość rozmijała się z dokumentacją, to należałoby teraz usunąć tę rozbieżność, aby dział mógł funkcjonować sprawniej.

Nie chować się za szefem

Jeśli pracownicy w dłuższej perspektywie nie są skłonni do brania odpowiedzialności za swoje działania, to prawie zawsze oznacza to szkodliwą atmosferę w firmie, wynikającą często z wadliwej struktury organizacyjnej lub złego zarządzania. Pracownik, który chce cały czas wyręczać się swoim szefem, traktując go jako tarczę, za którą łatwo się schować, z reguły chce uniknąć gromów z góry, ze strony członków kadry zarządzającej.

Jeśli w grę wchodzi wygodnictwo, to należałoby poszukać skuteczniejszych metod motywowania pracowników, zidentyfikować ich potrzeby oraz zmienić negatywne nastawienie związane z uchylaniem się od odpowiedzialności za realizowane zadania. Nie ma jednak sensu zmieniać struktury całej firmy lub sposobów zarządzania nią. Należy sprawdzić, jakie formy motywowania ludzi będą najefektywniejsze w tym konkretnym dziale.

Właściwie używać władzy

Kierownik, niezależnie od przyczyn negatywnych zjawisk w tym dziale, ma pewne możliwości i władzę, aby dokonywać w nim zmian organizacyjnych. Czasem ważne jest, aby zaznaczyć swoją pozycję, np. przez stanowcze egzekwowanie regulaminu, odpowiednie wystąpienie na zebraniu, podjęcie trudnej decyzji.

Niekiedy w zespole pracowników pojawia się negatywny lider, którego inni naśladują w destrukcyjnych zachowaniach. Odkrycie takiej osoby i przeciągnięcie jej na swoją stronę to niemal pewny sukces przełożonego. W każdym razie kierownik ma prawo używać swojej władzy dla dobra firmy, z uwagi na rzetelne pełnienie swojej funkcji, oczywiście bez naruszania dóbr osobistych podwładnych.

Warto pamiętać też o tym, że pracownik zawierając umowę o pracę, zgodził się wykonywać określone obowiązki i niewłaściwe byłoby oszczędzanie go pod tym względem. Kierownik jest odpowiedzialny za swoje decyzje, ale ma też prawo delegować odpowiedzialność na swoich podwładnych - w takim zakresie, jaki ustalono w ich zakresach obowiązków. A jeśli te zakresy były mało przejrzyste, to zadaniem szefa działu jest ich uściślenie lub staranie się o to u przełożonych.

Nie robić wszystkiego samemu

Przy kontrolowaniu i rozliczaniu pracy danego pracownika ważne jest, aby przed jej wykonywaniem wiedział, co należy do jego obowiązków, jakie ma uprawnienia i jaką ponosi odpowiedzialność. Bardzo pomocne mogą być zebrania zespołu, podczas których rozdzielane są zadania i oceniana na bieżąco ich realizacja. Jeśli nie ma możliwości organizowania takich spotkań, pracownik powinien poznać szczegóły swoich zadań bezpośrednio od szefa - a w niektórych przypadkach nawet potwierdzić to pisemnie. Od pracowników powinno się wymagać tego, co zostało wcześniej ustalone i co są w stanie wykonać. Rolą kierownika jest zapewnienie im odpowiednich narzędzi do pracy oraz ocena pułapu ich możliwości.

Czasami kierownicy mają skłonność do sprawdzania i kontrolowania wszystkiego osobiście, przez co pozbawiają podwładnych części ich odpowiedzialności i uczą podwładnych lenistwa w myśleniu. Pożyteczniej jest - dla wszystkich członków zespołu - kiedy kierownik nadzoruje osobiście tylko najważniejsze sprawy w swoim dziale, a odpowiedzialność za mniej ważne zadania przekazuje odpowiednio dobranym przez siebie pracownikom. Delegowanie odpowiedzialności jest ważnym elementem zarządzania zespołem i można się tej umiejętności nauczyć, między innymi na szkoleniach z zarządzania personelem.

Romuald Korach

Autor jest specjalistą w dziedzinie rozwoju indywidualnego i predyspozycji zawodowych w firmie ARK Consulting.

Kontakt: romuald.korach@arkconsulting.com.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Związki zawodowe z ogromnym wpływem na pracę nauczycieli od 13 grudnia 2025 (wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS). Już za 3 dni zmiany w szkołach?

Czy nauczyciele, dyrektorzy i ZZ są świadome, że Związki Zawodowe Nauczycieli już od 13 grudnia 2025 r. zyskają szerszy zakres uprawnień i wpływ na polepszenie sytuacji nauczycieli. W jakim zakresie? No w zasadzie w każdym bo przepisy tworzą otwarty katalog. Najważniejsze jednak wydają się: wynagrodzenia i dodatki, zarządzenie wiekiem, czas pracy, work-life balance, ZFŚS.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

REKLAMA

PIP chciała 26 dni urlopu dla wszystkich pracowników. Sejm zakończył prace nad petycją bez zmian w ustawie

Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy złożył petycję, w której domagał się dodatkowych dni urlopu dla pracowników PIP – niezależnie od stażu pracy. Komisja ds. Petycji zdecydowała jednak o zakończeniu sprawy bez podejmowania inicjatywy ustawodawczej. Dlaczego?

Polacy nie chcą pracować 24/7, chociaż.. wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji

Zacieranie się granic między pracą a życiem prywatnym istotnie wpływa na życie zawodowe Polaków. Wiele osób wykonuje obowiązki po godzinach, rezygnując z czasu przeznaczonego na odpoczynek, rodzinę czy realizację pasji. Jak pokazuje ankieta przeprowadzona przez Gi Group Holding, 24% respondentów odczuwa poczucie winy, gdy nie odbiera służbowych telefonów lub wiadomości po godzinach pracy, co świadczy o presji emocjonalnej towarzyszącej permanentnej dostępności.

Uwaga: 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym 7 dla prawa pracy zmienionych z mocą od 13 grudnia 2025 r.

Ważna ustawa została podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 27 listopada 2025 r. Mało kto ma tego świadomość! To co poniżej trzeba wiedzieć, tym bardziej, że zmienia się 12 kluczowych ustaw dla polskiego prawa, w tym prawa pracy.

Stało się, Prezydent podpisał i od grudnia 2025 r. ustawa w mocy. Uprawnienia jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (samozatrudnionych, zleceniobiorców i innych cywilnoprawnych form zatrudnienia)

Jesteśmy podekscytowani zmianami, które planowe są na 2026 r. w zakresie ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów pracy decyzją, co ma zmienić tzw. "śmieciowe zatrudnienie" a przecież już od 13 grudnia 2025 r. precedensowa ustawa w mocy i uprawnienia - jakich nigdy nie było dla osób wykonujących pracę zarobkową (na zleceniu i innych cywilnoprawnych formach). Zatem i dla pracownika i dla osoby świadczącej pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy będzie dużo szerszy katalog praw. Poniżej wyjaśniamy o co chodzi.

REKLAMA

Wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw [Aktualne informacje]

Aż 200 tys. emerytów może mieć wyższe o 1200 zł emerytury i wyrównanie w kwocie 64 tys. zł. Jednak korzystny wyrok TK z 4 czerwca 2025 r. w sprawie wcześniejszych emerytów nadal nie został opublikowany w Dzienniku Ustaw. Podajemy aktualne informacje w sprawie.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r.

5 zmian w 2026 roku, które odczujesz w portfelu. Nr 3 dotyczy milionów Polaków: a wszystko w związku z uchwaleniem budżetu na 2026 r. W obliczu globalnej niepewności Polska inwestuje w swoją stabilność i przyszłość – zarówno militarną ale i społeczną. Wzrost dochodów podatkowych, wprowadzenie nowych instrumentów finansowych oraz silne wsparcie sektorów kluczowych dla życia obywateli mają na celu wzmocnienie państwa i podtrzymanie jego rozwoju w nadchodzących latach.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA