Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mentoring w firmie. Programy mentoringowe jako wartość dodana dla biznesu

Mentoring w firmie. Programy mentoringowe jako wartość dodana dla biznesu
Mentoring w firmie. Programy mentoringowe jako wartość dodana dla biznesu
Czym jest mentoring? Jaka jest różnica między coachingiem a mentoringiem? Czy warto wdrażać programy mentoringowe w firmie i jak to robić? Wyjaśnia Natalia Gozdowska z Altkom Akademii.

Czym jest mentoring?

Mentoring to coraz bardziej popularna w naszym kraju forma rozwoju osobistego. W ostatnim czasie stał się ciekawą alternatywą dla coachingu, szczególnie, że może być stosowany jako element strategii HR w ramach rozbudowanych projektów organizacyjnych i przynosi, zarówno mentorom jak i mentee (osobom mentorowanym), wiele korzyści, które pomagają rozwijać nowe kompetencje. Docelowo jest również realną wartością dodaną dla biznesu, ponieważ przekłada się m.in. na wzrost efektywności pracowników, wzmacnia kulturę feedbacku, przeciwdziała wypaleniu zawodowemu oraz zmniejsza rotację w zespołach.

Według definicji Europejskiego Centrum Mentoringu, mentoring to dobrowolna, niezależna od hierarchii służbowej, pomoc udzielana przez jednego człowieka drugiemu, dzięki czemu może on poczynić znaczny postęp w wiedzy, pracy zawodowej lub sposobie myślenia. Robert Dilts w książce „Od przewodnika do inspiratora” mówi: Styl prowadzenia w mentoringu jest przywództwem przez inspirację. Inspirowanie innych obejmuje motywację i zachęcanie ich do dania z siebie wszystkiego albo dania odrobiny więcej. Mentoring i przywództwo przez inspirację podkreślają wartości oraz uzbrajanie przekonań w przyszłe możliwości.

W swoich założeniach proces mentoringu polega na czerpaniu osoby mentorowanej (mentee) z wiedzy i doświadczenia osoby bardziej doświadczonej (mentorki/mentora); relacja mentoringowa zapewnia jednak obopólne korzyści. Obie strony uczą się od siebie nawzajem, inspirują się, a także mogą spojrzeć na swoje codzienne obowiązki z zupełnie innej perspektywy.

Jak wdrożyć mentoring w Twojej organizacji?

  1. Określ cel i zdefiniuj grupę docelową

Przede wszystkim warto zadać sobie pytanie o cel i o to, jaką grupę chcielibyśmy objąć opieką mentoringową?

Czy planujemy rozwój talentów organizacji? Czy chcemy wzmocnić początkujących menedżerów? A może dobrym pomysłem byłby mentoring odwrócony, podczas którego młodzi pracownicy są mentorami tych doświadczonych?

Często zdarza się, że pracownicy firmy w ramach programu mentoringowego, pomagają pewnej potrzebującej wsparcia grupie. Mogą to być np. kobiety – menedżerki, kobiety wracające na rynek pracy urlopie macierzyńskim czy rozpoczynający swoją karierę młodzi ludzie. Przy takim projekcie warto znaleźć partnera społecznego, który zrealizuje go z nami;  zajmie się rekrutacją grupy docelowej i  pomoże nam ustalić potrzeby oraz priorytety.

  1. Ustal, jakie korzyści projekt może przynieść  Twojej organizacji

Program mentoringowy służy rozwojowi zarówno mentorów jak i mentee, pomaga w budowaniu świadomości własnych potrzeb i celów, wzmacnia kompetencje miękkie, umożliwia docenienie pracowników – mentorów/mentorek, ich dotychczasowych sukcesów i roli w organizacji.

Zastanów się, co konkretnie mentoring może wnieść do Twojej firmy, zespołu i otoczenia?  Co zmieni? Co wzmocni? Jak wpłynie na procesy w firmie, na realizację misji i wizji? Na ile jest spójny z celami HR i Zarządu?

  1. Zdefiniuj podstawowe założenia

Po określeniu celu i  korzyści oraz podjęciu decyzji o organizacji projektu, zastanów się ile osób z Twojej organizacji może się w niego zaangażować? Jaki czas trwania przewidujesz? Jak wiele uwagi mogą poświęcić mentorzy swoim mentee? W przypadku wielomiesięcznych projektów zazwyczaj rekomendowane są spotkania trwające po 60-90 minut i następujące co 2-3 tygodnie;  proces mentoringowy trwa również pomiędzy spotkaniami, kwestie wypracowane podczas sesji mogą być testowane w praktyce, a mentee w tym czasie skupia się nad zadaniami do pracy własnej, eksperymentuje oraz sprawdza na ile uda się wdrożyć nowe pomysły.

Ustal, jak będziesz mierzyć osiągnięcie założonego celu – jako deklarację, złożoną np. w badaniu ankietowym czy konkretne wskaźniki liczbowe (np. liczbę mentee, która otrzymała awans po zakończeniu projektu).

  1. Zrekrutuj mentorów i odpowiednio przygotuj ich do prowadzenia spotkań

Ustal wewnętrzne zasady zgłaszania się do projektu. Zweryfikuj umiejętności kandydatów i kandydatek. Następnie zaplanuj działania szkoleniowe, które umożliwią mentorom odpowiednie przygotowanie się do procesu. Na pewno warto zorganizować  spotkanie, które przybliży mentorom samą ideę mentoringu, jego zasady i przebieg. Dobrym pomysłem jest także  przeszkolenie mentorów z narzędzi mentoringowych i coachingowych, które mogą pomagać im w prowadzeniu sesji.

Potencjalny mentor/mentorka nie musi mieć doświadczenia w mentoringu. Ważne, by wiedział/a w jakim zakresie może pomóc mentee i jakim doświadczeniem może się podzielić. To dobry punkt wyjścia do dalszej pracy. Rolą mentora/mentorki jest przede wszystkim budowanie relacji opartej na dialogu, dzielenie się wiedzą i wsparcie w rozwijaniu nowych kompetencji z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb mentee. Mentor/mentorka odpowiada za nawigowanie procesem edukacyjnym, plan spotkań i pomysł na sesje, mentee natomiast jest odpowiedzialna/y za realizację celu ustalonego w kontrakcie mentoringowym. Zaangażowanie mentee i gotowość do intensywnej pracy rozwojowej jest bardzo ważne w trakcie całego procesu.

  1. Zadbaj o odpowiedni start i przebieg projektu

Program mentoringowy powinien dać możliwość poznania się zarówno mentorkom, mentorom jak i mentee -  zachęcam więc do oficjalnego otwarcia programu, chociażby poprzez wspólne wirtualne spotkanie, podczas którego organizatorzy przypomną założenia projektu, a uczestnicy będą mogli ze sobą porozmawiać lub powiedzieć o sobie parę słów.

W trakcie programu grupa mentorów/mentorek powinna mieć zapewnione wsparcie organizatorów, jak również konsultantów wewnętrznych lub zewnętrznych. Bardzo pomocne są superwizje – spotkania, podczas których mentorzy/mentorki mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, obawami i pytaniami z grupą  oraz osobą bardziej doświadczoną w zakresie komunikacji i prowadzenia procesów rozwojowych – ekspertem zewnętrznym lub np. osobą z działu HR.

  1. Pamiętaj o ewaluacji

Jak każdy projekt, mentoring w firmie powinien zostać odpowiednio podsumowany w formie raportu. Warto zebrać opinie od każdego z uczestników i uczestniczek, chociażby w formie ankiety (osobnej  dla mentorów/mentorek i osobnej  dla  mentee), zawierającej zarówno pytania otwarte, dotyczące wrażeń, luźnych wniosków, sugestii dotyczących zmian na przyszłość, jak i zamknięte, np. „Oceń swoje szanse na otrzymanie pracy w obszarze IT po zakończeniu projektu w skali 1-10”.

Mentoring powinien być projektem przemyślanym i długofalowym, a jego cele muszą być spójne ze strategią i celami firmy. Odpowiednio wdrażane procesy mentoringowe wzmacniają kulturę organizacyjną i markę pracodawcy, podnoszą motywację pracowników oraz dają im siłę do działania i zmian rozwojowych.  W dłuższej perspektywie pomagają zatem redukować koszty związane np. z rotacją. Mentoring wyróżnia firmę na rynku i umożliwia realizację działań CSR. Jeśli są one zgodne z jej misją i wizją, wzmacniają wizerunek firmy jako organizacji odpowiedzialnej społecznie.

Jaka jest różnica między coachingiem a mentoringiem?

Coaching jest oparty na relacji partnerskiej, mentoring z kolei bardziej przypomina układ typu nauczyciel-uczeń. Mentor przekazuje wiedzę, coach natomiast pomaga w odnalezieniu zasobów i siły do zmian. Pracuje zazwyczaj w konkretnym nurcie, posługuje się formalnymi wytycznymi organizacji coachingowych i przyjętymi zasadami etycznymi.  Instytucje takie jak European Individual Accreditation EMCC czy International Mentoring Association określają standardy dla mentorów, rola ta jednak wciąż pozostaje stosunkowo słabo sformalizowana.  Mimo to wymaga konkretnej, fachowej wiedzy oraz doświadczenia w dziedzinie, którą chce lepiej poznać mentee.

Coach pracuje poprzez zadawanie pytań, pomaga nam samodzielnie odkrywać różne aspekty naszego funkcjonowania i sposoby postrzegania rzeczywistości oraz reagowania w określonych sytuacjach w celu osiągnięcia pożądanej zmiany. Nie powinien udzielać rad – u mentora za to jest to jak najbardziej wskazane, ponieważ w relacji z mentee występuje jako pewnego rodzaju autorytet. Może pracować z mentee, przekazując konkretną wiedzę (np. z danej branży) albo wspierać go w rozwoju, stosując adekwatne narzędzia, ale również dzieląc się swoim doświadczeniem.

Według R. Diltsa Mentora wiele łączy (ale i różni) z nauczycielem czy coachem. Nauczyciel instruuje, a coach zapewnia określoną i szczegółową behawioralną informację zwrotną w celu udzielenia danej osobie pomocy w nauce i wzrastaniu. Jako doradcy czy konsultanci mentorzy wielokrotnie pomagają innym ustalić, wyjaśnić czy wzmocnić kluczowe wartości i przekonania, często służąc swym osobistym przykładem.

Natalia Gozdowska, Altkom Akademia

Bibliografia i polecane lektury:

  • Robert Dilts, „Od przewodnika do inspiratora”, Wydawnictwo PINLP, Warszawa 2006
  • „Coaching i mentoring”, Harvard Business Essentials, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2006
  • Sidor-Rządkowska M., „Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Polska”, Warszawa 2014
  • M. Bennewicz, A. Prelewicz „Mentoring, zestaw narzędzi”
  • M. Bennewicz, A. Prelewicz „Mentoring. Złote zasady”.
  • Megginson D., Clutterbuck D.,, Garvey B., Stokes P., Garret-Harris R., “Mentoring w działaniu. Przewodnik praktyczny”, Wydawnictwo REBIS, Poznań 2008.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Umowy zlecenia, umowy o dzieło  i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2022 r.
Umowy zlecenia, umowy o dzieło i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2022 r.
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca zdalna w Kodeksie pracy od jesieni?
    Myślę, że uda się to jesienią tego roku – odpowiedziała w czwartek PAP.pL szefowa MRiPS Marlena Maląg, zapytana o to, kiedy nastąpi nowelizacja Kodeksu pracy, związana z wprowadzeniem do niego pojęcia pracy zdalnej. Dziś możliwa jest ona na podstawie przepisów covidowych.
    Liczba bezrobotnych w lipcu najniższa od 1990 r.
    W porównaniu z poprzednim miesiącem liczba bezrobotnych w lipcu br. spadła o 6,5 tys., a w urzędach pracy zarejestrowanych było 811,5 tys. bezrobotnych. – Po raz ostatni w rejestrach urzędów pracy mniej bezrobotnych zarejestrowanych było w lipcu 1990 r. – informuje minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
    Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
    Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
    Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
    Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
    Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
    W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
    PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
    Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
    Umowa zlecenia 2022 r.
    Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?
    Co to jest ekonomia społeczna?
    Jak można pomóc osobom wykluczonym społecznie? Czy obecnie na rynku pracy są instrumenty, które działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej? Jakie będą zadania przedsiębiorstw społecznych? Ekonomia społeczna – nowe instytucje i zasady pomocy już w 2022 r.
    Spory zbiorowe – co się zmieni?
    Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.
    Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
    Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o PPE, pracodawca ma obowiązek informować Polski Fundusz Rozwoju o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 lipca i na 1 stycznia. Jeżeli pracodawca nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, spadek partycypacji w PPE może spowodować, że będzie musiał uruchomić PPK.