Niedopasowanie kompetencyjne na rynku pracy
REKLAMA
Niedopasowanie kompetencyjne
Jedną z podstawowych przyczyn wysokiego poziomu bezrobocia wśród młodych ludzi jest brak odpowiednich kompetencji, które odpowiadałyby potrzebom pracodawców. Aż 80 proc. z nich skarży się na trudności rekrutacyjne. Młodzi ludzie kończący studia nie są odpowiednio przygotowani do wejścia na rynek pracy. Brakuje im doświadczenia, praktyki i funkcjonowania w środowisku pracy. Jak wynika z badań opinii studentów przeprowadzonych w ramach projektu Biznes dla edukacji przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wraz z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami, ponad 60 proc. studentów uważa, że podczas studiów zdobywa wiedzę teoretyczną. Jednocześnie, aż 50 proc. badanych twierdzi, że studia nie umożliwiają im zdobycia doświadczenia zawodowego istotnego z punktu widzenia wejścia na rynek pracy, co pokazuje dużą dysproporcję między przekazywaniem teorii a kształceniem umiejętności praktycznych na polskich uczelniach wyższych.
REKLAMA
Polecamy: O co firmy pytają pracowników?
Od teorii do praktyki
Jak pokazują wspomniane badania opinii studentów, uczelnie wyższe nie radzą sobie z przygotowaniem młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Wiedza teoretyczna wyniesiona ze studiów i dyplom ukończenia uczelni wyższej już nie wystarczą. Rozwiązaniem pogłębiającego się problemu niedopasowania kompetencyjnego jest zaangażowanie się przedsiębiorstw w proces edukacji młodych ludzi i położenie nacisku na kształcenie nie tylko teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne. - Pracodawcy są w stanie najlepiej określić, jakie kompetencje na rynku pracy są najbardziej pożądane i na jakich pracowników jest największe zapotrzebowanie. Współpraca biznesu z edukacją pozwala nie tylko uświadamiać młodych ludzi, jakie są wymagania rynku pracy, ale przede wszystkim efektywnie przygotowywać młode pokolenie do rozpoczęcia kariery zawodowej – komentuje Anna Świebocka-Nerkowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
PARP wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami realizuje projekt Biznes dla edukacji, w ramach którego pracodawcy podczas warsztatów, dni pracodawców, czy wykładów specjalistycznych angażują się w kształcenie praktyczne uczniów i studentów. – Im więcej firm zacznie wspierać uczelnie w kształceniu przyszłych absolwentów, tym mniejsze będą problemy pracodawców z rekrutacją, wzrośnie też liczba młodych ludzi dobrze przygotowanych do pracy – dodaje Świebocka-Nerkowska. Doświadczenia państw takich jak Niemcy czy Austria pokazują, że poziom zaangażowania przedsiębiorstw w edukację i nacisk na kształcenie praktyczne ma realny wpływ na poziom bezrobocia wśród młodych, a także ich sprawne wejście na rynek pracy. Dzięki realizowanym w ramach projektu Biznes dla edukacji Programom Edukacyjnym polskie przedsiębiorstwa mogą aktywnie wspierać uczelnie wyższe w procesie kształcenia chociażby poprzez realizację specjalistycznych warsztatów i wykładów. - Zaangażowanie w działania edukacyjne skierowane do studentów to doskonała okazja dla nas, jako pracodawcy do informowania przyszłych absolwentów o kompetencjach pożądanych z perspektywy branży. Studenci otrzymują natomiast możliwość uzupełnienia swojej wiedzy teoretycznej o umiejętności praktyczne, a tym samym zwiększenia swoich szans na rynku pracy – komentuje Ewa Kędzior, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji w firmie SMT Software biorącej udział w projekcie Biznes dla edukacji.
Zobacz także: Wsparcie w zatrudnianiu polskich studentów przez rodzime koncerny za granicą
Praktyka czyni mistrza
REKLAMA
Jedną z form zaangażowania biznesu w proces kształcenia i przygotowywania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy jest umożliwienie im odbycia stażu lub praktyki pod okiem doświadczonych specjalistów. Celem praktyki bądź stażu jest zdobycie przez młodego człowieka umiejętności i kompetencji przydatnych z perspektywy przyszłego pracodawcy, dlatego niezwykle ważny jest ich walor edukacyjny. - Zależy nam na tym, by pracodawcy organizowali staże i praktyki w oparciu o standardy jakościowe, studentów motywujemy natomiast do świadomego wyboru tych programów, które faktycznie przyczyniają się do rozwoju kariery zawodowej - komentuje Piotr Palikowski, prezes PSZK. - Właśnie dlatego opracowaliśmy normy regulujące kluczowe obszary dotyczące realizacji staży i praktyk w firmach, czyli Polskie Ramy Jakości Staży i Praktyk – dodaje Palikowski. Zwrócenie uwagi pracodawców na korzyści wynikające z odpowiednio przygotowanego programu praktyki bądź stażu jest niezwykle ważne. Dlaczego? Praktyka lub staż w wybranej firmie jest dla młodych ludzi doskonałą okazją na przekucie wiedzy teoretycznej, zdobytej na studiach w praktykę. Jak pokazuje badanie opinii studentów, aż 90 proc. z nich wyraża chęć udział w wysokiej jakości programie stażowym jeszcze w trakcie studiów.
Rosnące bezrobocie wśród młodych ludzi, czy problemy z rekrutacją odpowiednich pracowników to tylko niektóre z konsekwencji niedopasowania kompetencyjnego na rynku pracy. Stała współpraca biznesu z edukacją jest w stanie zaradzić temu problemowi i uchronić rynek pracy przed zalewem „pokolenia niedopasowanych”. To przedstawiciele środowiska biznesu najlepiej wiedzą, jakie kompetencje, oprócz wiedzy teoretycznej, powinni posiadać przyszli absolwenci, aby wejście na rynek pracy nie było dla nich przykrym doświadczeniem.
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat