REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiedza w minidawce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Sońta

REKLAMA

Długie spotkanie. Slajd przeskakuje za slajdem. Uczestnicy próbują sobie przypomnieć, ile slajdów jeszcze przed nimi. Albo druga sytuacja: pracownik rezygnuje ze szkolenia, bo ma dużo pracy i nie może sobie pozwolić na dwa dni szkoleniowe poza biurem. Co wtedy?

Dofinansowania unijne przyzwyczaiły pracowników do szkoleń. Często samemu pracownikowi wydaje się, że to najlepszy (a nawet jedyny!) sposób na własny rozwój. Osoba wyrwana z firmy na dwa dni próbuje pogodzić dwie rzeczywistości „tu i teraz na szkoleniu” oraz „tam i teraz w biurze”. Często też szkolenie oznacza nadrabianie zaległości po godzinach. Czy to jest definicja sytuacji wygrana–wygrana? Czy może jest to sytuacja, w której pracownik ma poczucie dobrze wykorzystanego czasu?

Szkolenie to inwestycja, zazwyczaj długoterminowa. Nie od razu wpłacamy dużą kwotę na lokatę, a jeśli tak się dzieje, to jest większe poczucie dyskomfortu i napięcia, że kwota jest zbyt duża. Raczej odkładamy małymi kroczkami po kilkaset złotych miesięcznie. To teraz najpopularniejsza forma oszczędzania. Przenieśmy to na przepływ wiedzy. A gdyby tak codziennie minidawka wiedzy lądowała na naszym koncie? Zaprojektujmy rzeczywistość pracownika tak, aby miał poczucie zdobywania wiedzy na co dzień, w minidawce i zainspirujmy się otaczającymi nas nawykami przyswajania informacji.

Mniej znaczy więcej

Codziennie stykamy się z mikroformatami. Portale społecznościowe (Facebook), mikroblogi (Twitter) czy SMS-y uczą nas posługiwania się jak najmniejszą liczbą znaków tekstowych, żeby wyrazić swój przekaz. Media społecznościowe uczą nas zamykania komunikatów w 160 znakach. Istnieją nawet blogi, które są redagowane za pomocą komunikatów składających się z jednego słowa!

Uproszczenie graficzne

Rozkwit przeżywają precyzyjne komunikaty graficzne oraz proste darmowe aplikacje, które pozwalają nam uatrakcyjnić przekaz graficzny czy zaprezentować swój wizualny komunikat, np.: fotoblogi, Pinterest, Instagram. Powstał także nowy trend w komunikacji biznesowej – infografiki, czyli przedstawienie procesu, wyników badania czy artykułu w skróconej formie tekstowej, a rozbudowanej graficznie. Tutaj grafika odgrywa rolę nie tylko uatrakcyjniacza, lecz także przekaźnika. Przykładowe grafiki można obejrzeć na stronie http://visual.ly/.

Jeśli na przykład chcemy zachęcić naszych pracowników do korzystania z burzy mózgów, możemy zaznajomić się z taką infografiką. Wskaże ona, jak przygotować się do burzy mózgów i z pewnością zwróci na siebie uwagę.

Kluczowe przesłania

Dobrze napisany tekst powinien z łatwością dać się skrócić do kluczowych przekazów, słów-kluczy, czyli kilku myśli, z którymi powinien zostać czytelnik. I w drugą stronę – na podstawie słów-kluczy powinniśmy dowiedzieć się, co zawiera tekst.

Przykładem wykorzystania tekstów opartych na kluczowych przesłaniach w biznesie mogą być abstrakty biznesowe, czyli kilkustronicowe skróty tekstów, np. książek czy artykułów, zawierające kluczowe przesłania i pojęcia.

Po przeczytaniu abstraktu czytelnik może zdecydować, czy ta wiedza mu wystarczy, czy może warto przeczytać całą książkę. To właśnie duża zaleta treści w skróconej formie – może zainteresować na tyle, że sam pracownik znajdzie sposób, żeby doczytać na dany temat, zdobyć książkę. Firma, dostarczając abstrakt biznesowy czy skrót książki, dostarcza początek wiedzy (inspirację), a pracownik jest współodpowiedzialny za to, czy rozwinie wiedzę w danym zakresie, czy nie.


Pocztówki z wiedzą

Lubimy zbierać materiały szkoleniowe. A może rozbić materiały np. na serię 12 pocztówek, a każda z nich będzie prezentowała wybrane zagadnienie. Jak to wykorzystać w przekazywaniu wiedzy? Zamiast dwudniowego szkolenia z facylitacji wystarczy 10 najważniejszych zasad z danego tematu zapisać w ciekawej formie. Może to być wizytówka, pocztówka, ulotka – małe rzeczy, które można zbierać w całą kolekcję wiedzy z danego tematu.

Słowa-klucze

Skoro pracownicy są przyzwyczajeni do obrazów, to skróćmy przekaz do słów kluczowych w postaci „chmury pojęć” (Wordstorm, WordCloud). Na stronie http://www.wordle.net/ bezpłatnie można wygenerować taką chmurę dla wybranego tekstu.

Wartości w firmie zazwyczaj są prezentowane jako jedno zdanie zawierające kluczową wartość oraz jej krótką interpretację. Pracownicy, zapamiętując słowa kluczowe, nawet jeśli nie powtórzą dokładnie pełnej interpretacji wartości, są w stanie zapamiętać, o co chodzi w danym tekście.

Chmury słów warto też stosować przy formułowaniu definicji, z którymi np. nasi sprzedawcy powinni się zapoznać i które powinni znać, np. o charakterystyce sklepu typu convenience można odpowiedzieć chmurą słów.

Jeden slajd prezentacji

Johann Wolfgang Goethe w postscriptum długiego listu do jednego z przyjaciół napisał: „Szanowny panie hrabio, przepraszam za tak długi list, ale nie miałem czasu, żeby sformułować go krócej”.

Czas, który menedżerowie spędzają na spotkaniach, to duża inwestycja. To także potencjał do olbrzymich oszczędności finansowych (czas pracy pracowników) i emocjonalnych (poczucie efektywności dnia pracy). Do firm, które dążą do podwyższania efektywności spotkań wewnętrznych i szkoleń, coraz częściej dociera, że warto skracać/upraszczać komunikaty i przekazywać je w odpowiedniej formie. Odejście od kilkudziesięcioslajdowych prezentacji na rzecz tzw. 1-page, 1-slide, czyli przygotowania jednego slajdu wprowadzającego w temat, wyjaśniającego schemat i stanowiącego podstawę do dyskusji, zamiast przechodzenia na spotkaniu przez prezentację slajd po slajdzie, to alternatywa dla przekopywania się przez dziesiątki slajdów.

Minidawki wokół nas

Miniformaty mogą stać się też odpowiedzią na potrzeby szkoleniowe organizacji, których pracownicy poszukują bardziej efektywnych czasowo rozwiązań niż uczestnictwo w całodziennym lub dwudniowym szkoleniu stacjonarnym. Alternatywą są nowe formaty dające pracownikowi poczucie, że każdego dnia dowiaduje się czegoś nowego, np.:

  • Komunikatory, np. słówko dnia w języku obcym rozsyłane na komunikatorze,
  • porada dnia wyświetlana przy logowaniu się do komputera.
  • minilaby – maksymalnie dwu-, trzygodzinne warsztaty/seminaria tematyczne odbywające się cyklicznie i tworzące pełne szkolenie lub pełen moduł szkolenia. Na przykład dział finansów ma potrzebę szkolenia z Excela. Rozbijamy szkolenie na 15 ćwiczeń i codziennie spotykamy się o stałej porze w kuchni na „Kawę z Excelem” i przez 10 minut omawiamy jedno ćwiczenie. Oprócz wiedzy, to też krótkie oderwanie pracownika od biurka i zmiana jego perspektywy. Chwilę potem wysyłamy do pracowników e-mailem np. pigułkę wiedzy, stanowiącą powtórzenie ćwiczenia.
  • wiedzowe spotkania śniadaniowe – wykorzystywanie naturalnych przerw integracyjnych i skupienie energii na jednym zagadnieniu, np. comiesięczne spotkania tematyczne. Ten mechanizm wykorzystywany jest np. w metrze czy autobusach, gdzie ekrany przyciągają naszą uwagę planszami z nauką języka obcego.
  • minigry biznesowe/ćwiczenia symulacyjne dostępne do pracowników, tak aby mogli wykorzystać krótką przerwę w pracy na zainspirowanie się bieżącym tematem biznesowym,
  • pigułki wiedzowe – 5-minutowe formy przekazu, prezentacje/wideo czy zapis zrzutów z ekranu; instrukcje odpowiadające na pytanie, jak?

  • podcasty, webinary – nagrania audio lub wideo, których można słuchać np. na komputerze w tle innej czynności. Często krótkie podcasty tworzą cykl, który przekazuje dany materiał w odcinkach.
  • sparingi komentarzy – jeśli dyskusja na spotkaniu się przeciąga, organizuj 10-minutowy sparing wymiany poglądów. Niech dwie osoby na przemian przez 10 minut wyrzucą z siebie komentarze. Tylko przez 10 minut. Poruszone zostaną rzeczy najważniejsze, bez wchodzenia w szczegóły, osoby „na ringu” będą wysłuchane, na pewno padnie wiele komentarzy, a pozostali uczestnicy spotkania zaoszczędzą minuty, które byłyby poświęcone na długą dyskusję i szczegółową wymianę komentarzy.
  • kultura tworzenia jednoslajdowych prezentacji czy prezentacje w formacie narzuconym, np.:

– Pecha Kucha (20 slajdów po 20 sekund na omówienie każdego),

– Ignite (15 slajdów po 15 sekund każdy),

– Lightning talk (krótka, zazwyczaj kilkuminutowa prezentacja, gdzie w krótkim czasie następuje wiele prezentacji szybko zmieniających się jedna po drugiej).

Wprowadzenie powyższych narzędzi w organizacji wymaga kultury przekładania nawyków korzystania z mediów społecznościowych na środowisko biznesowe i znalezienia balansu pomiędzy przedstawieniem sedna tematu a formą przekazu. Korzyści w postaci otaczających nas możliwości zdobycia wiedzy – nie tylko podczas szkolenia – i przyśpieszenie uczenia się organizacji przełożą się na efektywność osobistą pracowników i zwiększenie poczucia uczenia się na co dzień w miejscu pracy. Dajemy zalążek do przemyśleń. To czasem wystarczy.

Ćwiczenie

Pomyśl, jaki format przekazywania wiedzy możesz zorganizować w Twojej firmie w 10 minut:

– burzę mózgów rozwiązującą problem?

– minispotkanie wiedzowe w przerwie na kawę?

Zobacz, ile mikroformatów wiedzowych Cię otacza.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

REKLAMA

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA

Aplikacja mZUS zyskuje popularność – już ponad 700 tys. użytkowników w całej Polsce

Aplikacja mobilna mZUS, dostępna na smartfony z systemem Android i iOS, przekroczyła próg 700 tysięcy użytkowników. Umożliwia szybki i wygodny dostęp do usług Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, takich jak składanie wniosków o 800+, „Dobry Start” czy rezerwacja e-wizyt.

Coraz więcej seniorów wybiera przelew zamiast gotówki. Już 80% świadczeń ZUS trafia na konta bankowe

W marcu 2025 roku aż 80 proc. emerytów i rencistów otrzymywało świadczenia ZUS przelewem na konto bankowe. Choć coraz więcej osób rezygnuje z gotówki, część seniorów nadal wybiera wizytę listonosza – z powodów praktycznych i społecznych.

REKLAMA