REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiedza w minidawce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Sońta

REKLAMA

Długie spotkanie. Slajd przeskakuje za slajdem. Uczestnicy próbują sobie przypomnieć, ile slajdów jeszcze przed nimi. Albo druga sytuacja: pracownik rezygnuje ze szkolenia, bo ma dużo pracy i nie może sobie pozwolić na dwa dni szkoleniowe poza biurem. Co wtedy?

Dofinansowania unijne przyzwyczaiły pracowników do szkoleń. Często samemu pracownikowi wydaje się, że to najlepszy (a nawet jedyny!) sposób na własny rozwój. Osoba wyrwana z firmy na dwa dni próbuje pogodzić dwie rzeczywistości „tu i teraz na szkoleniu” oraz „tam i teraz w biurze”. Często też szkolenie oznacza nadrabianie zaległości po godzinach. Czy to jest definicja sytuacji wygrana–wygrana? Czy może jest to sytuacja, w której pracownik ma poczucie dobrze wykorzystanego czasu?

Szkolenie to inwestycja, zazwyczaj długoterminowa. Nie od razu wpłacamy dużą kwotę na lokatę, a jeśli tak się dzieje, to jest większe poczucie dyskomfortu i napięcia, że kwota jest zbyt duża. Raczej odkładamy małymi kroczkami po kilkaset złotych miesięcznie. To teraz najpopularniejsza forma oszczędzania. Przenieśmy to na przepływ wiedzy. A gdyby tak codziennie minidawka wiedzy lądowała na naszym koncie? Zaprojektujmy rzeczywistość pracownika tak, aby miał poczucie zdobywania wiedzy na co dzień, w minidawce i zainspirujmy się otaczającymi nas nawykami przyswajania informacji.

Mniej znaczy więcej

Codziennie stykamy się z mikroformatami. Portale społecznościowe (Facebook), mikroblogi (Twitter) czy SMS-y uczą nas posługiwania się jak najmniejszą liczbą znaków tekstowych, żeby wyrazić swój przekaz. Media społecznościowe uczą nas zamykania komunikatów w 160 znakach. Istnieją nawet blogi, które są redagowane za pomocą komunikatów składających się z jednego słowa!

Uproszczenie graficzne

Rozkwit przeżywają precyzyjne komunikaty graficzne oraz proste darmowe aplikacje, które pozwalają nam uatrakcyjnić przekaz graficzny czy zaprezentować swój wizualny komunikat, np.: fotoblogi, Pinterest, Instagram. Powstał także nowy trend w komunikacji biznesowej – infografiki, czyli przedstawienie procesu, wyników badania czy artykułu w skróconej formie tekstowej, a rozbudowanej graficznie. Tutaj grafika odgrywa rolę nie tylko uatrakcyjniacza, lecz także przekaźnika. Przykładowe grafiki można obejrzeć na stronie http://visual.ly/.

Jeśli na przykład chcemy zachęcić naszych pracowników do korzystania z burzy mózgów, możemy zaznajomić się z taką infografiką. Wskaże ona, jak przygotować się do burzy mózgów i z pewnością zwróci na siebie uwagę.

Kluczowe przesłania

Dobrze napisany tekst powinien z łatwością dać się skrócić do kluczowych przekazów, słów-kluczy, czyli kilku myśli, z którymi powinien zostać czytelnik. I w drugą stronę – na podstawie słów-kluczy powinniśmy dowiedzieć się, co zawiera tekst.

Przykładem wykorzystania tekstów opartych na kluczowych przesłaniach w biznesie mogą być abstrakty biznesowe, czyli kilkustronicowe skróty tekstów, np. książek czy artykułów, zawierające kluczowe przesłania i pojęcia.

Po przeczytaniu abstraktu czytelnik może zdecydować, czy ta wiedza mu wystarczy, czy może warto przeczytać całą książkę. To właśnie duża zaleta treści w skróconej formie – może zainteresować na tyle, że sam pracownik znajdzie sposób, żeby doczytać na dany temat, zdobyć książkę. Firma, dostarczając abstrakt biznesowy czy skrót książki, dostarcza początek wiedzy (inspirację), a pracownik jest współodpowiedzialny za to, czy rozwinie wiedzę w danym zakresie, czy nie.


Pocztówki z wiedzą

Lubimy zbierać materiały szkoleniowe. A może rozbić materiały np. na serię 12 pocztówek, a każda z nich będzie prezentowała wybrane zagadnienie. Jak to wykorzystać w przekazywaniu wiedzy? Zamiast dwudniowego szkolenia z facylitacji wystarczy 10 najważniejszych zasad z danego tematu zapisać w ciekawej formie. Może to być wizytówka, pocztówka, ulotka – małe rzeczy, które można zbierać w całą kolekcję wiedzy z danego tematu.

Słowa-klucze

Skoro pracownicy są przyzwyczajeni do obrazów, to skróćmy przekaz do słów kluczowych w postaci „chmury pojęć” (Wordstorm, WordCloud). Na stronie http://www.wordle.net/ bezpłatnie można wygenerować taką chmurę dla wybranego tekstu.

Wartości w firmie zazwyczaj są prezentowane jako jedno zdanie zawierające kluczową wartość oraz jej krótką interpretację. Pracownicy, zapamiętując słowa kluczowe, nawet jeśli nie powtórzą dokładnie pełnej interpretacji wartości, są w stanie zapamiętać, o co chodzi w danym tekście.

Chmury słów warto też stosować przy formułowaniu definicji, z którymi np. nasi sprzedawcy powinni się zapoznać i które powinni znać, np. o charakterystyce sklepu typu convenience można odpowiedzieć chmurą słów.

Jeden slajd prezentacji

Johann Wolfgang Goethe w postscriptum długiego listu do jednego z przyjaciół napisał: „Szanowny panie hrabio, przepraszam za tak długi list, ale nie miałem czasu, żeby sformułować go krócej”.

Czas, który menedżerowie spędzają na spotkaniach, to duża inwestycja. To także potencjał do olbrzymich oszczędności finansowych (czas pracy pracowników) i emocjonalnych (poczucie efektywności dnia pracy). Do firm, które dążą do podwyższania efektywności spotkań wewnętrznych i szkoleń, coraz częściej dociera, że warto skracać/upraszczać komunikaty i przekazywać je w odpowiedniej formie. Odejście od kilkudziesięcioslajdowych prezentacji na rzecz tzw. 1-page, 1-slide, czyli przygotowania jednego slajdu wprowadzającego w temat, wyjaśniającego schemat i stanowiącego podstawę do dyskusji, zamiast przechodzenia na spotkaniu przez prezentację slajd po slajdzie, to alternatywa dla przekopywania się przez dziesiątki slajdów.

Minidawki wokół nas

Miniformaty mogą stać się też odpowiedzią na potrzeby szkoleniowe organizacji, których pracownicy poszukują bardziej efektywnych czasowo rozwiązań niż uczestnictwo w całodziennym lub dwudniowym szkoleniu stacjonarnym. Alternatywą są nowe formaty dające pracownikowi poczucie, że każdego dnia dowiaduje się czegoś nowego, np.:

  • Komunikatory, np. słówko dnia w języku obcym rozsyłane na komunikatorze,
  • porada dnia wyświetlana przy logowaniu się do komputera.
  • minilaby – maksymalnie dwu-, trzygodzinne warsztaty/seminaria tematyczne odbywające się cyklicznie i tworzące pełne szkolenie lub pełen moduł szkolenia. Na przykład dział finansów ma potrzebę szkolenia z Excela. Rozbijamy szkolenie na 15 ćwiczeń i codziennie spotykamy się o stałej porze w kuchni na „Kawę z Excelem” i przez 10 minut omawiamy jedno ćwiczenie. Oprócz wiedzy, to też krótkie oderwanie pracownika od biurka i zmiana jego perspektywy. Chwilę potem wysyłamy do pracowników e-mailem np. pigułkę wiedzy, stanowiącą powtórzenie ćwiczenia.
  • wiedzowe spotkania śniadaniowe – wykorzystywanie naturalnych przerw integracyjnych i skupienie energii na jednym zagadnieniu, np. comiesięczne spotkania tematyczne. Ten mechanizm wykorzystywany jest np. w metrze czy autobusach, gdzie ekrany przyciągają naszą uwagę planszami z nauką języka obcego.
  • minigry biznesowe/ćwiczenia symulacyjne dostępne do pracowników, tak aby mogli wykorzystać krótką przerwę w pracy na zainspirowanie się bieżącym tematem biznesowym,
  • pigułki wiedzowe – 5-minutowe formy przekazu, prezentacje/wideo czy zapis zrzutów z ekranu; instrukcje odpowiadające na pytanie, jak?

  • podcasty, webinary – nagrania audio lub wideo, których można słuchać np. na komputerze w tle innej czynności. Często krótkie podcasty tworzą cykl, który przekazuje dany materiał w odcinkach.
  • sparingi komentarzy – jeśli dyskusja na spotkaniu się przeciąga, organizuj 10-minutowy sparing wymiany poglądów. Niech dwie osoby na przemian przez 10 minut wyrzucą z siebie komentarze. Tylko przez 10 minut. Poruszone zostaną rzeczy najważniejsze, bez wchodzenia w szczegóły, osoby „na ringu” będą wysłuchane, na pewno padnie wiele komentarzy, a pozostali uczestnicy spotkania zaoszczędzą minuty, które byłyby poświęcone na długą dyskusję i szczegółową wymianę komentarzy.
  • kultura tworzenia jednoslajdowych prezentacji czy prezentacje w formacie narzuconym, np.:

– Pecha Kucha (20 slajdów po 20 sekund na omówienie każdego),

– Ignite (15 slajdów po 15 sekund każdy),

– Lightning talk (krótka, zazwyczaj kilkuminutowa prezentacja, gdzie w krótkim czasie następuje wiele prezentacji szybko zmieniających się jedna po drugiej).

Wprowadzenie powyższych narzędzi w organizacji wymaga kultury przekładania nawyków korzystania z mediów społecznościowych na środowisko biznesowe i znalezienia balansu pomiędzy przedstawieniem sedna tematu a formą przekazu. Korzyści w postaci otaczających nas możliwości zdobycia wiedzy – nie tylko podczas szkolenia – i przyśpieszenie uczenia się organizacji przełożą się na efektywność osobistą pracowników i zwiększenie poczucia uczenia się na co dzień w miejscu pracy. Dajemy zalążek do przemyśleń. To czasem wystarczy.

Ćwiczenie

Pomyśl, jaki format przekazywania wiedzy możesz zorganizować w Twojej firmie w 10 minut:

– burzę mózgów rozwiązującą problem?

– minispotkanie wiedzowe w przerwie na kawę?

Zobacz, ile mikroformatów wiedzowych Cię otacza.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA