Kategorie

Zaangażowanie, motywacja, wzrost kompetencji w szkoleniach e-learningowych

Karol Wolski
Bez nowoczesnych rozwiązań informatycznych oraz komputerów nie byłoby zdalnego nauczania. Trzeba jednak pamiętać, że sama technologia sprawy e-learningu nie wyczerpuje. Zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania na komputerze nie kończy procesu wdrażania e-learningu. Najważniejszym atrybutem nowej metody nauczania jest przekazywanie wiedzy i zdobywanie kompetencji przez pracowników.

W przypadku każdej formy nauczania, nie tylko e-learningu, jednym z najważniejszych elementów całego procesu jest treść szkolenia. Nawet najciekawsza platforma e-learningowa, oferująca różnego rodzaju multimedia, jest bezużyteczna, jeśli treści na niej zawarte nie spełniają określonych standardów. Ważne jest, aby materiał przekazywany w modelu e-learningowym był rzetelny i zarazem zrozumiały dla kursantów. Niebagatelną rolę odgrywa również jego dopasowanie do środowiska pracy oraz możliwość zastosowania podczas wykonywania codzienny obowiązków zawodowych.

Chęć do uczenia się

Nie wszyscy uczestnicy szkoleń e-learningowych chętnie z nich korzystają. Co więcej zdalne uczenie wymaga od kursantów dużego zaangażowania oraz poświęcenia sporej ilości czasu na przyswojenie materiału. Problem zmotywowania uczestników ma tutaj jeszcze większe znaczenie, bowiem wiele osób rozpoczyna szkolenia e-learningowe, ale po kilku sesjach rezygnuje z dalszego w nich udziału. Okazuje się, że najskuteczniejszą metodą utrzymania wysokiego zaangażowania uczestników jest wzbudzenie motywacji wewnętrznej do uczenia się. Ten typ motywacji pojawia się wtedy, kiedy wykonujemy jakieś czynności, ponieważ sprawiają nam one przyjemność, znika zaś, jeśli jesteśmy do czegoś przymuszani lub gdy wykonywane zadanie jest zbyt trudne. Problemy z motywacją mogą być powodowane nie tylko poprzez naciski ze strony przełożonych, lecz także przez wadliwie działającą platformę lub jej niewłaściwe zaprojektowanie.

Jakość rozwiązań IT

E-learning to nie tylko rozwiązania IT, jednak w przypadku ich niewystarczającej jakości całość przedsięwzięcia może się nie udać właśnie z powodów technologicznych. Ważne, aby platforma e-learningowa była niezawodna i nie sprawiała kłopotów uczestnikom. Kluczową kwestią jest również takie jej zaprojektowanie, aby korzystanie z e-learningu było przyjemne. Zastosowanie animacji oraz interakcji to tylko część sposobów na stworzenie ciekawej platformy e-learningowej. Należy przy tym pamiętać o tzw. interaction design, czyli takim zaprojektowaniu platformy, aby jej obsługa była nie tylko intuicyjna, ale wręcz banalna. W najgorszym wypadku zastosowane rozwiązania IT powinny być przezroczyste dla użytkownika i nie powinny powodować problemów technicznych, optymalnie, jeśli korzystanie z nich będzie sprawiało przyjemność i radość.


Badania nad motywacją

Omawiane kwestie związane zarówno z motywacją w e-learningu, jak i oceną samej platformy zostały zbadane w 2010 roku przez Dom Szkoleń i Doradztwa we współpracy z autorem artykułu. W badaniach podjęto próbę wykrycia czynników kształtujących motywację wewnętrzną do korzystania ze zdalnego nauczania. Badanie przeprowadzone zostało na 174 uczestnikach kursów prowadzonych przez Dom Szkoleń i Doradztwa. Badania inspirowane były trzema teoriami powszechnie wykorzystywanymi w innych krajach w badaniach nad korzystaniem z systemów IT. Do teorii tych należały: model akceptacji technologii, teoria samoukierunkowania oraz teoria planowych zachowań Ajzena.

Okazało się, że na motywację wewnętrzną użytkowników do korzystania z e-learningu wpływają cztery czynniki:

  • Dobrowolności korzystania – autonomia. Im pracownicy czują większą możliwość wyboru czasu uczenia się, kolejności przyswajania materiału, tym wyższą mają motywację wewnętrzną.
  • Spostrzegana łatwość obsługi. Czynnik ten związany jest z jakością samej platformy oraz zastosowanych rozwiązań IT, a także poziomem umiejętności komputerowych.
  • Ocena przydatności treści w życiu zawodowym. Uczestnicy przekonani o tym, że treści, których się uczą, są możliwe do zastosowania w codziennej pracy, charakteryzowali się wyższym poziomem motywacji wewnętrznej.
  • Ocena samej platformy e-learningowej.
Reklama

W prezentowanym badaniu oceniano cztery główne cechy charakterystyczne dla kursu Domu Szkoleń i Doradztwa. Do cech tych należały konwencja fabularna (e-learning miał postać przypominającą serial komediowy), konwencja animowana (e-learning był animowany) oraz dwa rodzaje testów sprawdzających wiedzę. Sumaryczna ocena tych czterech cech wpływała na poziom motywacji wewnętrznej. Osoby lepiej oceniające platformę, charakteryzowały się wyższym poziomem motywacji wewnętrznej.

Motywacja wewnętrzna w prezentowanym badaniu kształtowana była przez cztery badane czynniki. Każdy z nich charakteryzował się jednak innym standaryzowanym współczynnikiem determinacji, co w uproszczeniu interpretować można jako różną siłę wpływu każdego z nich. Na wykresie 1 zaprezentowane zostały współczynniki determinacji poszczególnych czynników na motywację wewnętrzną.


Zamiar korzystania w przyszłości

Istotnym elementem wskazującym na zadowolenie uczestników z kursu e-learningowego jest ich zamiar korzystania z podobnych szkoleń w przyszłości. Osoby, które są zadowolone, częściej deklarują taką wolę oraz polecają kurs swoim współpracownikom i znajomym. W prezentowanym badaniu sprawdzono, jakie czynniki wpływają na chęć do korzystania z e-learningu w przyszłości. Okazało się, że są to:

  • motywacja wewnętrzna – im jest ona silniejsza, tym częściej uczestnicy deklarują chęć wzięcia udziału w podobnym szkoleniu;
  • spełnienie oczekiwań, jakie uczestnicy pokładali w kursie przed jego rozpoczęciem. Oczywiście osoby, które uważają, że szkolenie spełniło lub przerosło ich oczekiwania, częściej wyrażają chęć powtórnego udziału w zajęciach;
  • ocena platformy e-learningowej, wpływa – podobnie jak motywacja – również na wolę korzystania ze szkoleń w przyszłości;
  • ogólne negatywne wrażenie, jakie wynoszą oni po całym kursie. Im jest bardziej negatywne, tym rzadsza deklaracja chęci korzystania w przyszłości. I odwrotnie, im osoby lepiej oceniają cały kurs, tym częściej deklarują chęć korzystania w przyszłości.

Podobnie, jak w przypadku czynników kształtujących motywację wewnętrzną, zanotowano różną siłę związku poszczególnych zmiennych z zamiarem do korzystania z e-learningu w przyszłości. Na wykresie 2 przedstawione zostały standaryzowane współczynniki determinacji czterech czynników na chęć korzystania w przyszłości.

Czynniki sukcesu

Wdrożenie interesującego i skutecznego e-learningu jest zadaniem wymagającym dużego wysiłku. Aby poniesione koszty zwróciły się, a pracownicy zdobyli pożądaną wiedzę i kompetencje, niezbędne jest zadbanie o wiele czynników wpływających na powodzenie całego projektu. Do najważniejszych z nich należą: silna motywacja uczestników do udziału w szkoleniu oraz ich zadowolenie po jego zakończeniu. By zaś zbudować silną motywację wewnętrzną warto skoncentrować się na czterech aspektach: poczuciu autonomii u korzystających z e-learningu, łatwości obsługi platformy, jakości materiałów dydaktycznych, a także generalnym, pozytywnym odbiorze kursu przez uczestników. Jeśli zaś zależy nam na przekonaniu pracowników do korzystania z platformy w przyszłości, oprócz motywacji wewnętrznej, powinniśmy uwzględnić w naszych działaniach konieczność zadbania o to, aby oczekiwania kursantów zostały zaspokojone.


@RY1@i13/2011/006/i13.2011.006.000.0088.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2011/006/i13.2011.006.000.0088.002.jpg@RY2@

 

PRZYPISY

Reklama

1Współczynniki te interpretować można jako siłę związku poszczególnych zmiennych z motywacją wewnętrzną. Należy jednak pamiętać o tym, że obrazują one stosunkową siłę związków w konkretnym badaniu. Nie należy porównywać ich pomiędzy różnymi badaniami, w szczególności gdy nie są znane dokładne statystyki opisowe poszczególnych zmiennych.

2Również w tym przypadku współczynniki opisują względną siłę związku każdej ze zmiennych z chęcią do korzystania w przyszłości. Nie powinno się ich porównywać pomiędzy badaniami. O sile poszczególnych współczynników świadczy ich wartość bezwzględna. Wartość -0,35 w przypadku negatywnej oceny systemu jest więc wartością najwyższą spośród wszystkich zaprezentowanych na wykresie. Ujemny kierunek zależności wynika ze sposobu zadawania pytań respondentom. Pytani oni byli o negatywny nie zaś pozytywny stosunek, stąd ujemny związek tego czynnika z chęcią korzystania. Im bardziej negatywna opinia, tym mniejsza chęć korzystania w przyszłości.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - projekt ustawy

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - komisje sejmowe pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy. Projekt reguluje zasady tworzenia, organizowania i działania kas w zakładach pracy.

    Pracownicy PIP z dodatkowym urlopem wypoczynkowym

    Dodatkowy urlop wypoczynkowy zostanie przyznany niektórym pracownikom PIP. Ile dni?

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. - ponowne przeliczenie

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. będą ponownie przeliczone. Takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. - projekt

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Co się zmieni?

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 - stanowisko PIP

    Szczepienia pracowników przeciwko COVID-19 są celowe i zasadne, lecz mają charakter dobrowolny. To oficjalne stanowisko PIP na temat szczepień pracowników.

    Pracownik niepełnosprawny - zwolnienie lekarskie, czas pracy

    Pracownik niepełnosprawny - jakie ma uprawnienia? Jakie są zasady przebywania na zwolnieniu lekarskim? Jaki jest wymiar czasu pracy pracownika niepełnosprawnego? Co z urlopem wypoczynkowym?

    5 korzyści z audytu wynagrodzeń

    Audyt wynagrodzeń przynosi liczne korzyści. Poniższy artykuł omawia 5 najważniejszych z nich.

    Badania do celów sanitarno-epidemiologicznych

    Badania sanitarno-epidemiologiczne to dodatkowa weryfikacja zdrowotna wymagana do pracy, przy wykonywaniu której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

    Reforma rynku pracy w Polsce

    Reforma rynku pracy w Polsce jest częścią Krajowego Planu Odbudowy. Jakie zmiany zakłada nowy model polityki zatrudnienia?

    Zakaz noszenia hidżabu w miejscu pracy - wyrok TSUE

    Hidżab w miejscu pracy - pod pewnymi warunkami można wprowadzić zakaz noszenia hidżabu w pracy. Tak zdecydował TSUE w swoim wyroku. Krytykuje go Prezydent Turcji.

    Ile osób odbiera telefony służbowe na urlopie?

    Telefon służbowy na urlopie? Ile osób odbiera je podczas urlopowego wypoczynku?

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - czerwiec i II kwartał 2021

    Przeciętne wynagrodzenie i zatrudnienie - ile wyniosło w czerwcu i II kwartale 2021 r.? GUS podaje kwoty.

    Niedziela handlowa - sierpień 2021

    Niedziela handlowa - sierpień 2021 ma aż 5 niedziel. Czy 1 sierpnia, 8 sierpnia, 15 sierpnia, 22 sierpnia lub 29 sierpnia to niedziela handlowa? Kiedy jest najbliższa niedziela handlowa?

    Nowy pracownik zdalny - jak mu pomóc?

    Nowy pracownik zdalny może mieć wiele trudności z wdrożeniem się do pracy w nowej firmie. Jak mu pomóc?

    Zapisanie nowego pracownika do PPK - 90 dni zatrudnienia

    Zapisanie nowego pracownika do PPK wymaga 90 dni zatrudnienia. Co wlicza się do tego okresu według ustawy o PPK?

    Praca podczas upałów – zalecenia PIP

    Praca podczas upałów - jakie są zalecenie PIP? Po pierwsze, pracodawca zapewnia zimne napoje. Po drugie, wentylację i klimatyzację w pomieszczeniach pracy. PIP zaleca także skracanie czasu pracy.

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu w gastronomii - Niemcy

    Wyższe zarobki i 4 dni pracy w tygodniu to rozwiązanie dla sektora gastronomii w Niemczech. Czy to pomoże na niedobory kadrowe?