Wyzwania HR w branży handlowo-spożywczej
REKLAMA
REKLAMA
Justyna Orzeł, Dyrektor Zasobów Ludzkich w Carrefour Polska, firmie znajdującej się w gronie Członków Strategicznych Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami
REKLAMA
Rekrutacja w branży handlowo-spożywczej
Pracodawcy powinni dbać o to, aby uczniowie i studenci „zasmakowali” w karierze jeszcze na etapie edukacji. Ułatwi to ich efektywne wejście na rynek pracy oraz zwiększy podaż pożądanych przez firmy pracowników.
W branży handlowo-spożywczej dużym wyzwaniem w obszarze HR jest z pewnością temat rekrutacji. Chodzi tutaj o pozyskiwanie talentów zarówno wśród specjalistów średniej i wyższej kadry menedżerskiej, ale także wykwalifikowanych pracowników niższego szczebla, takich jak cukiernicy, piekarze, czy wędliniarze, dla których mamy wiele ofert pracy w Carrefour. Naszą receptą na wsparcie procesów rekrutacyjnych jest aktywne angażowanie się w praktyczną edukację młodych ludzi, jeszcze na etapie planowania przez nich swojego przyszłego rozwoju zawodowego.
Redakcja poleca produkt: Personel i Zarządzanie
Potrzeby rekrutacyjne na każdym szczeblu
Problemem z którym spotykamy się w obszarze rekrutacji specjalistów i menedżerów jest fakt, że percepcja firm z branży spożywczej (takich jak Carrefour) odbywa się głównie przez pryzmat sklepów. Młodzi ludzie często nie zdają sobie sprawy ze skali działalności takich firm, z tego że mogą być one perspektywicznym pracodawcą, także dla wysoko wykwalifikowanej kadry z różnych specjalności, np. architektów, prawników, logistyków czy technologów żywienia. Kolejna poprzeczka to brak odpowiedniego przygotowania absolwentów uczelni wyższych do podjęcia pracy w zawodzie. Myślę tu szczególnie o niedoborze wiedzy praktycznej (którą można zdobyć np. podczas praktyk, czy staży) oraz tzw. kompetencji miękkich, istotnych z punktu widzenia rynku pracy. Jest to często wynikiem programu edukacji, który nie przykłada dostatecznej wagi do kształcenia praktycznego, skupiając się wyłącznie na przekazywaniu wiedzy teoretycznej. Tymczasem takie umiejętności, jak praca w zespole, komunikatywność, zarządzanie czasem, analiza i rozwiązywanie problemów - to w naszej branży ogromne, wręcz niezbędne atrybuty pracownika.
Z kolei rekrutacja wyspecjalizowanych pracowników niższego szczebla to z kolei efekt pogłębiającego się deficytu absolwentów szkół zawodowych. Malejąca podaż niezbędnych dla nas piekarzy, cukierników czy wędliniarzy stanowi dla Carrefour ogromne wyzwanie, zwłaszcza że nie zapowiada się na to, by zainteresowanie szkolnictwem zawodowym dynamicznie wzrosło, przynajmniej w najbliższym czasie. Szkolnictwo zawodowe w ogólnym ujęciu wciąż kojarzy się z niską jakością nauczania, oderwaną od realiów biznesu oraz z brakiem prestiżu, co przekłada się na małe zainteresowanie uczniów aplikowaniem do szkół zawodowych. Zamiast tego nadal króluje społeczny trend, zgodnie z którym młodzi ludzie (przy aprobacie rodziców) w zdecydowanej większości wybierają licea ogólnokształcące, jako naturalną ścieżkę edukacji. Wielu młodych ludzi jest więc nieświadomych tego, że branża handlowo-spożywcza ma wiele do zaoferowania zarówno absolwentom szkół wyższych, jak i właśnie szkół zawodowych.
Zadaj pytanie: FORUM
Wzbudzamy apetyt na handel, tworzymy przepis na mistrza
REKLAMA
Aby zachęcić uczniów i studentów do rozwoju w firmie Carrefour, postanowiliśmy aktywnie zaangażować się w ich edukację praktyczną. Chcemy przygotować ich do sprawnego wchodzenia na rynek pracy, wskazując rzeczywiste perspektywy zatrudnienia. W marcu uruchomiliśmy pierwszą edycję Programu Edukacyjnego Smak Kariery organizowanego wspólnie z Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami oraz BFS Group. W ramach Programu realizujemy szereg inicjatyw skierowanych do studentów oraz gimnazjalistów, którzy stoją przed wyborem miejsca swojego dalszego kształcenia. Na studentów czeka m.in. możliwość udziału w cyklu warsztatów prowadzonych przez specjalistów z Carrefour Polska oraz w programie ambasadorskim, który da młodym ludziom możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami naszej firmy oraz stworzy okazję do wzbogacania wiedzy i kompetencji istotnych w branży handlowo-spożywczej. Trwa również rekrutacja na odznaczony Znakiem Jakości Program Staży, poprzez który chcemy pomagać studentom zdobywać pierwsze, ciekawe doświadczenia w naszym dziale handlowym, logistyki, HR czy IT i uzupełniać ich wiedzę praktyczną. Program Smak Kariery ma też na celu „odczarowanie” negatywnego wizerunku szkolnictwa zawodowego. W tym celu będziemy organizować spotkania informacyjne dla rodziców gimnazjalistów, na których zaprezentujemy rzeczywiste możliwości budowania swojego rozwoju zawodowego w branży handlowo-spożywczej i przybliżymy sam charakter pracy w tej branży. Ma to na celu uświadomienie rodzicom, że nie tylko studia wyższe dają gwarancję zatrudnienia. Naszą intencją jest też zwrócenie uwagi rodziców na konieczność zaszczepiania u młodych ludzi myślenia o swojej przyszłości zawodowej jeszcze na etapie edukacji gimnazjalnej.
Szkolnictwo zawodowe, ale też wyższe, mierzy się z koniecznością nadążenia ze swoją ofertą edukacyjną za realnymi potrzebami i oczekiwaniami biznesu co do potencjalnych pracowników. W branży handlowo-spożywczej przekłada się to także na trudność w zrekrutowaniu pracowników o odpowiednich kwalifikacjach i umiejętnościach. Firma Carrefour wychodzi z inicjatywą i sama aktywnie angażuje się w kształcenie praktyczne młodych ludzi. Dostrzegamy w tym szansę na zaspokojenie potrzeb obydwu stron – przygotowujemy młodzież do wejścia na ścieżkę kariery i zachęcamy do aktywności w tym zakresie, jednocześnie inwestując w nasze przyszłe, potencjalne kadry. Jesteśmy przekonani, że zwróci się to nam z nawiązką.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat