REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powrót do dawnej firmy, czyli dlaczego nie warto palić mostów

Fabryka Motywacji
Szkolenia, rekrutacja, coaching i mentoring, doradztwo HR, doradztwo biznesowe.
Anna Piekut
Powrót do dawnej firmy, czyli dlaczego nie warto palić mostów
Powrót do dawnej firmy, czyli dlaczego nie warto palić mostów
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki. Ale w przypadku życia zawodowego warto tę regułę nieco złagodzić i przyjąć, że odejście z organizacji nie musi definitywnie kończyć relacji. W aplikacjach widać zresztą, że momentów powrotowych jest całkiem sporo. Z odpowiednim nastawieniem i przygotowaniem – zarówno pracownika, jak organizacji – taki powrót może mieć wiele zalet.

Ważne powroty. Dlaczego nie warto palić mostów i próbować jeszcze raz z tą samą firmą

Mimo że odejście z pracy wiąże się z emocjami, warto zrobić to elegancko i uprzejmie. Niezależnie od przyczyny. Jak w każdej relacji zawodowej mamy tutaj dwie strony: pracownika i pracodawcy. Można oczywiście z dnia na dzień „rzucić papierami” i oświadczyć wszem i wobec, że już nigdy się w tej firmie nie pojawimy. Można podjąć te wszystkie działania, które będą wskazywać, że z pracy byliśmy już bardzo niezadowoleni, pokazać swoją wrogość do menedżera, zespołu itd. Na kanwie własnych różnych doświadczeń i obserwacji Ale zdecydowanie bardziej polecam działania z klasą: złożenie wypowiedzenia, podziękowanie za współpracę i pożegnanie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli to pracownik się zwalnia, to powinien nazwać powody tego zwolnienia. Ale nie w sposób awanturniczy, a merytoryczny i konstruktywny. Dotyczy to również pracodawcy, bo jeśli jest z pracy pracownika niezadowolony powinien nazwać powody tego niezadowolenia – również merytorycznie. Jeśli zwolnienie było spowodowane zmianami w samej organizacji to również powinno to wybrzmieć. Komunikacja jest tutaj kluczowa. Oczywiście są sytuacje, gdy konflikt między pracownikiem a pracodawcą jest tak zaogniony, że kończy się w sądzie pracy i trudno mówić o powrotach. My mówimy tutaj jednak o tych zdarzeniach, gdy mamy wybór, by zachować się z klasą – bez obrażania, awantur, inwektyw itd. Kiedy to rozstanie z firmy z pracownikiem przebiega względnie spokojnie.

INFORAKADEMIA poleca: Wartościowanie stanowisk

Dlaczego warto inwestować w ostatnie wrażenie?

Zarówno firma, jak i pracujące w niej osoby zmieniają się w czasie. To co jeszcze dwa lata temu stanowiło punkt zapalny i przeszkodę nie do pokonania, naraz okazuje się mało istotne, albo w ogóle traci znaczenie. Załóżmy, że Karolina która jest jednocześnie mamą dwójki małych dzieci odchodzi z organizacji, bo ta zamyka oczy na potrzebę elastycznego czasu pracy. Jej menedżer notorycznie organizuje spotkania zespołu o 15:30, wiedząc o tym, że Karolina o 16:00 musi wyjść z biura, by zdążyć odebrać potomstwo z przedszkola. Może się okazać, że po dwóch latach od jej odejścia z organizacji na stanowisku menedżerskim jest już ktoś inny, albo że jej samej ta elastyczność nie jest już tak potrzebna, bo dzieci mają dodatkową opiekę. A praca w dawnej firmie oferuje bardzo wiele. Czy Karolina powinna odezwać się do byłego pracodawcy? Czy on powinien zadbać o utrzymanie relacji z nią? Odpowiedź jest prosta: oczywiście tak. Takie postępowanie ma wiele plusów.

REKLAMA

Wyobraźmy sobie pracownika, który odszedł z firmy – niezależnie od tego, czy był to jego wybór, czy z jakichś przyczyn został zwolniony – i który potem pracował w innej organizacji. Z czym wraca do swojej dawnej firmy? Z nowymi doświadczeniami, pomysłami, otwartą głową. Widział, jak pracuje się w innej firmie, jakie rozwiązania się tam stosuje. Wie, co mogłoby się sprawdzić w tej oto organizacji. A dodatkowo – a może przede wszystkim – zna miejsce, do którego wraca, jest świadomy jego plusów (i minusów), i nie wymaga tak intensywnego wdrażania jak pracownik, który pojawia się w niej po raz pierwszy. Biorąc pod uwagę, że proces onboardingowy może trwać od miesiąca nawet do sześciu miesięcy, powrót kogoś, kto już dla organizacji pracował oznacza spore oszczędności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla pracownika taki powrót ma podobne korzyści: zna organizację, wie jak ona funkcjonuje. Jeśli dodatkowo czynniki, które wcześniej sprowokowały jego odejście się zmieniły (np. odszedł menedżer, z którym trudno było się porozumieć), to znajduje się nagle w oswojonym otoczeniu. Ponieważ w międzyczasie pracował gdzie indziej potrafi też docenić elementy, które wcześniej były dla niego oczywiste, a które jak się okazało w innych miejscach wcale oczywiste nie są.

Są organizacje, które świętują takie powroty. Uruchamiają komunikację wewnętrzną, w której informują, że na pokładzie znajduje się znów osoba, którą zespół znał. Okazują radość z tego powrotu. I dumę, że pracownik wrócił. Bo to także świadczy o firmie. 

Najtrudniejszy pierwszy krok

Odważenie się na kontakt z byłym pracodawcą bywa dla pracowników trudne. Nie wiedzą, co pomyśli osoba po drugiej stronie. Czy nie uzna tego za akt desperacji i nieumiejętność poradzenia sobie na krwiożerczym rynku pracy. Dlatego po stronie firmy leży pokazanie odchodzącemu pracownikowi, że taka furtka istnieje, a powrót jest czymś naturalnym. Można to zrobić w różnych momentach: podczas kończenia współpracy albo kiedy te drogi już się rozeszły, gdy w organizacji pojawia się potrzeba zatrudnienia wrócić do takiej osoby z pytaniem: Co w twoim życiu zawodowym? Najważniejsze jest, aby pokazać, że takie powroty nie są czymś niezwykłym. Że się zdarzają. I obu stronom mogą przynieść mnóstwo korzyści. Jest to wyraźny sygnał także dla innych, którzy widzą w organizacji otwartość.

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

REKLAMA

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: urlopy, kontrola PIP, zasiłek chorobowy, minimalne wynagrodzenie i inne

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: dłuższe urlopy, nowe zasady kontroli PIP, modyfikacja w zasadach utraty zasiłku chorobowego, podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń zależnych od płacy minimalnej. Nieco wcześniej wchodzą w życie przepisy o jawności wynagrodzeń.

Dlaczego osoby z niepełnosprawnościami nadal nie mogą liczyć na dostępny transport?

Transport — który dla większości jest oczywistością — dla wielu osób z niepełnosprawnościami oznacza codzienną walkę o podstawową niezależność. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami obchodzony 3 grudnia to dobra okazja, by przyjrzeć się, jak wygląda ich rzeczywistość.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA