REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poziomy ryzyka w miejscu pracy

Poziomy ryzyka w miejscu pracy
Poziomy ryzyka w miejscu pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister zdrowia wydal komunikat w sprawie środków ochrony indywidualnej pracowników wykonujących czynności dla których ocena ryzyka wykazuje potencjalne narażenie zawodowe na SARS-CoV-2. Sprawdź poziomy ryzyka w miejscu pracy. Publikujemy tabele zawierającą przykłady oraz konkretne wskazówki dla pracodawców.

Poziomy ryzyka w miejscu pracy, zadania związane z pracą i odpowiednie środki profilaktyki pierwotnej i łagodzenia narażenia zawodowego
na SARS-CoV-2 wśród pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Poziom ryzyka

Przykłady zadań zawodowych

Przykładowe środki
zapobiegawcze i łagodzące

Niskie ryzyko (zachowanie ostrożności)

Zadania administracyjne, które nie wiążą się z kontaktem z pacjentami, odwiedzającymi i innymi gośćmi ani bliskim kontaktem z innymi współpracownikami m.in.

  • usługi typu teleporada,
  •  zdalne wywiady z pacjentami z podejrzeniem lub potwierdzeniem infekcji COVID-19 lub osobami z ich kontaktu;
  • praca w indywidualnych pokojach biurowych lub o niskiej gęstości zaludnienia.

Pracodawca może:

  • organizować pracę zdalną i teleporady tam, gdzie jest to możliwe i właściwe;
  • zapewnić naturalną lub mechaniczną wentylację bez recyrkulacji;
  • organizować regularne sprzątanie i dezynfekcję środowiska pracy;
  • wprowadzić środki zapobiegające stłoczeniu i mieszaniu się grup społecznych oraz zachęcać pracowników do przestrzegania bezpiecznego dystansu społecznego;
  • zapobiegać współdzieleniu stanowisk pracy i sprzętu;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy:

  • stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz”;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • używać masek medycznych w pomieszczeniach ogólnodostępnych i podczas spotkań twarzą w twarz.

Średnie ryzyko

Praca lub zadania z częstym bliskim kontaktem z pacjentami, odwiedzającymi, dostawcami i współpracownikami, ale bez kontaktu z osobami, o których wiadomo lub podejrzewa się, że są zakażone SARS-CoV-2.

W środowiskach, w których wiadomo lub podejrzewa się przenoszenie SARS-CoV-2, ten poziom ryzyka może dotyczyć pracowników, którzy mają częsty i bliski zawodowy kontakt z innymi osobami lub w społeczności, gdzie bezpieczny dystans społeczny może być trudny do utrzymania.

W środowiskach bez transmisji ze społeczności scenariusz ten może obejmować bliski częsty kontakt z ludźmi pochodzącymi z obszarów o znanej lub podejrzewanej transmisji ze społeczności.

Pracodawca może:

  • rozważyć alternatywy dla bez-pośrednich wizyt ambulatoryjnych z wykorzystaniem usług typu teleporada tam, gdzie jest to właściwe i wystarczające;
  • zapewnić ekrany/bariery chroniące przed aerozolem i inne modyfikacje miejsca pracy oraz wentylację naturalną lub mechaniczną bez recyrkulacji;
  • organizować badania przesiewowe i segregację w celu wczesnego rozpoznania pacjentów z podejrzeniem COVID-19 oraz szybkiego wdrożenia środków kontroli źródła;
  • organizować regularne i prowadzone w odpowiedni sposób sprzątanie i dezynfekcję środowiska pracy;
  • wprowadzić środki mające na celu uniknięcie tłoku i mieszania społecznego, m.in. ograniczenie liczby odwiedzających i wyznaczanie obszarów, do których pacjenci nie mają wstępu;
  • zachęcać pracowników do przestrze-gania bezpiecznego dystansu społecznego, w sytuacji kiedy nie mają na sobie środków ochrony osobistej (np. w pomieszczeniach socjalnych i stołówkach);
  • zapewnić szkolenie dotyczące środków zapobiegania i kontroli zakażeń;
  •  zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI)  w wystarczającej ilości i jakości;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy:

  • stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz”;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • nosić maski medyczne i inne środki ochrony indywidualnej (ŚÓI) zgodnie z ich przeznaczeniem oraz stosować standardowe środki ostrożności podczas opieki nad pacjentem.

Pacjenci, odwiedzający i dostawcy:

  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • nosić maski medyczne lub maski materiałowe.

Wysokie ryzyko

Wykonywanie poniższych zadań:

  • triaż kliniczny z osobistymi wywiadami z objawowymi pacjentami COVID-19;
  • czyszczenie obszarów do badań przesiewowych i izolacji;
  • wchodzenie do pomieszczeń lub obszarów izolacji zajmowanych przez pacjentów z rozpoznanym lub podejrzewanym COVID-19;
  • przeprowadzanie badania fizykalnego i zapewnianie bezpośredniej opieki nieobejmującej procedur wytwarzania aerozolu pacjentom z rozpoznanym lub podejrzewanym COVID 19;
  • postępowanie z próbami materiału pobranego z dróg oddechowych;
  • postępowanie z wydzielinami dróg oddechowych, śliną lub wydalinami od pacjentów z COVID-19;
  • przewóz osób zakażonych lub podejrzewanych o zakażenie COVID-19 bez fizycznej separacji między kierowcą a pasażerem;
  • sprzątanie między transportami pacjentów z podejrzeniem COVID-19.

Pracodawca może:

  • wdrożyć kontrole techniczne, środowiskowe i administracyjne w zakresie zapobiegania i kontroli zakażeń oraz zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI) w wystarczającej ilości i jakości;
  • poprawić wentylację (bez recyrkulacji) z kierunkowym przepływem strumienia powietrza „od czystego do mniej czystego”;
  • organizować regularne i prowadzone w odpowiedni sposób sprzątanie i dezynfekcję środowiska pracy;
  • wprowadzić środki mające na celu uniknięcie tłoku i mieszania społecznego oraz ograniczające liczbę mniej istotnych pracowników i odwiedzających,
  • zapewnić szkolenie dotyczące środków zapobiegania i kontroli zakażeń;
  •  zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI)  w wystarczającej ilości i jakości;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy i opiekunowie:

  • stosować środki ochrony indywidualnej (ŚOI) adekwatne do możliwych dróg zakażenia (maska filtracyjna, kombinezon/fartuch ochronny, ręka-wice jednorazowe, ochrona oczu) i stosować standardowe środki ostrożności w prowadzeniu opieki nad pacjentem;
  •  stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych.

Pacjenci, odwiedzający i dostawcy:

• nosić maski medyczne;

• przestrzegać higieny rąk i dróg odde-chowych

Bardzo wysokie ryzyko

Praca z pacjentami z COVID-19, u których często wykonywane są zabiegi wytwarzające aerozol (np. intubacja tchawicy, wentylacja nieinwazyjna, tracheotomia, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, wentylacja ręczna przed intubacją, indukcja plwociny, bronchoskopia, procedury autopsji, zabiegi stomatologiczne z użyciem sprzętu wytwarzającego spray).

Praca z osobami zakażonymi w zamkniętych, zatłoczonych miejscach bez odpowiedniej wentylacji.

Pracodawca może:

  • wdrożyć kontrole techniczne, środowiskowe i administracyjne w zakresie zapobiegania i kontroli zakażeń oraz zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI) w wystarczającej ilości i jakości;
  • zapewnić wentylację mechaniczną z zastosowaniem wysokowydajnych filtrów cząstek stałych (HEPA) bez recyrkulacji;
  • wprowadzić środki mające na celu uniknięcie tłoku i mieszania społecznego oraz ograniczające liczbę mniej istotnych pracowników i odwiedzających,
  • zapewniać regularne szkolenie dotyczące środków zapobiegania i kontroli zakażeń;
  • zapewnić szkolenia dotyczące właściwego zakładania i zdejmowania środków ochrony osobistej (ŚÓI) ;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy:

  • stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • właściwie stosować środki ochrony indywidualnej (ŚOI) (respirator N95 lub FFP2 lub FFP3, kombinezon, rękawice jednorazowe, ochrony oczu, fartuch barierowy);
  •  stosować standardowe środki ostrożności podczas opieki nad pacjentem.

Źródło: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Wołowie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA