REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poziomy ryzyka w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Poziomy ryzyka w miejscu pracy
Poziomy ryzyka w miejscu pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister zdrowia wydal komunikat w sprawie środków ochrony indywidualnej pracowników wykonujących czynności dla których ocena ryzyka wykazuje potencjalne narażenie zawodowe na SARS-CoV-2. Sprawdź poziomy ryzyka w miejscu pracy. Publikujemy tabele zawierającą przykłady oraz konkretne wskazówki dla pracodawców.

Poziomy ryzyka w miejscu pracy, zadania związane z pracą i odpowiednie środki profilaktyki pierwotnej i łagodzenia narażenia zawodowego
na SARS-CoV-2 wśród pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Poziom ryzyka

Przykłady zadań zawodowych

Przykładowe środki
zapobiegawcze i łagodzące

Niskie ryzyko (zachowanie ostrożności)

Zadania administracyjne, które nie wiążą się z kontaktem z pacjentami, odwiedzającymi i innymi gośćmi ani bliskim kontaktem z innymi współpracownikami m.in.

  • usługi typu teleporada,
  •  zdalne wywiady z pacjentami z podejrzeniem lub potwierdzeniem infekcji COVID-19 lub osobami z ich kontaktu;
  • praca w indywidualnych pokojach biurowych lub o niskiej gęstości zaludnienia.

Pracodawca może:

  • organizować pracę zdalną i teleporady tam, gdzie jest to możliwe i właściwe;
  • zapewnić naturalną lub mechaniczną wentylację bez recyrkulacji;
  • organizować regularne sprzątanie i dezynfekcję środowiska pracy;
  • wprowadzić środki zapobiegające stłoczeniu i mieszaniu się grup społecznych oraz zachęcać pracowników do przestrzegania bezpiecznego dystansu społecznego;
  • zapobiegać współdzieleniu stanowisk pracy i sprzętu;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy:

  • stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz”;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • używać masek medycznych w pomieszczeniach ogólnodostępnych i podczas spotkań twarzą w twarz.

Średnie ryzyko

Praca lub zadania z częstym bliskim kontaktem z pacjentami, odwiedzającymi, dostawcami i współpracownikami, ale bez kontaktu z osobami, o których wiadomo lub podejrzewa się, że są zakażone SARS-CoV-2.

W środowiskach, w których wiadomo lub podejrzewa się przenoszenie SARS-CoV-2, ten poziom ryzyka może dotyczyć pracowników, którzy mają częsty i bliski zawodowy kontakt z innymi osobami lub w społeczności, gdzie bezpieczny dystans społeczny może być trudny do utrzymania.

W środowiskach bez transmisji ze społeczności scenariusz ten może obejmować bliski częsty kontakt z ludźmi pochodzącymi z obszarów o znanej lub podejrzewanej transmisji ze społeczności.

Pracodawca może:

  • rozważyć alternatywy dla bez-pośrednich wizyt ambulatoryjnych z wykorzystaniem usług typu teleporada tam, gdzie jest to właściwe i wystarczające;
  • zapewnić ekrany/bariery chroniące przed aerozolem i inne modyfikacje miejsca pracy oraz wentylację naturalną lub mechaniczną bez recyrkulacji;
  • organizować badania przesiewowe i segregację w celu wczesnego rozpoznania pacjentów z podejrzeniem COVID-19 oraz szybkiego wdrożenia środków kontroli źródła;
  • organizować regularne i prowadzone w odpowiedni sposób sprzątanie i dezynfekcję środowiska pracy;
  • wprowadzić środki mające na celu uniknięcie tłoku i mieszania społecznego, m.in. ograniczenie liczby odwiedzających i wyznaczanie obszarów, do których pacjenci nie mają wstępu;
  • zachęcać pracowników do przestrze-gania bezpiecznego dystansu społecznego, w sytuacji kiedy nie mają na sobie środków ochrony osobistej (np. w pomieszczeniach socjalnych i stołówkach);
  • zapewnić szkolenie dotyczące środków zapobiegania i kontroli zakażeń;
  •  zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI)  w wystarczającej ilości i jakości;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy:

  • stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz”;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • nosić maski medyczne i inne środki ochrony indywidualnej (ŚÓI) zgodnie z ich przeznaczeniem oraz stosować standardowe środki ostrożności podczas opieki nad pacjentem.

Pacjenci, odwiedzający i dostawcy:

  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • nosić maski medyczne lub maski materiałowe.

Wysokie ryzyko

Wykonywanie poniższych zadań:

  • triaż kliniczny z osobistymi wywiadami z objawowymi pacjentami COVID-19;
  • czyszczenie obszarów do badań przesiewowych i izolacji;
  • wchodzenie do pomieszczeń lub obszarów izolacji zajmowanych przez pacjentów z rozpoznanym lub podejrzewanym COVID-19;
  • przeprowadzanie badania fizykalnego i zapewnianie bezpośredniej opieki nieobejmującej procedur wytwarzania aerozolu pacjentom z rozpoznanym lub podejrzewanym COVID 19;
  • postępowanie z próbami materiału pobranego z dróg oddechowych;
  • postępowanie z wydzielinami dróg oddechowych, śliną lub wydalinami od pacjentów z COVID-19;
  • przewóz osób zakażonych lub podejrzewanych o zakażenie COVID-19 bez fizycznej separacji między kierowcą a pasażerem;
  • sprzątanie między transportami pacjentów z podejrzeniem COVID-19.

Pracodawca może:

  • wdrożyć kontrole techniczne, środowiskowe i administracyjne w zakresie zapobiegania i kontroli zakażeń oraz zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI) w wystarczającej ilości i jakości;
  • poprawić wentylację (bez recyrkulacji) z kierunkowym przepływem strumienia powietrza „od czystego do mniej czystego”;
  • organizować regularne i prowadzone w odpowiedni sposób sprzątanie i dezynfekcję środowiska pracy;
  • wprowadzić środki mające na celu uniknięcie tłoku i mieszania społecznego oraz ograniczające liczbę mniej istotnych pracowników i odwiedzających,
  • zapewnić szkolenie dotyczące środków zapobiegania i kontroli zakażeń;
  •  zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI)  w wystarczającej ilości i jakości;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy i opiekunowie:

  • stosować środki ochrony indywidualnej (ŚOI) adekwatne do możliwych dróg zakażenia (maska filtracyjna, kombinezon/fartuch ochronny, ręka-wice jednorazowe, ochrona oczu) i stosować standardowe środki ostrożności w prowadzeniu opieki nad pacjentem;
  •  stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych.

Pacjenci, odwiedzający i dostawcy:

• nosić maski medyczne;

• przestrzegać higieny rąk i dróg odde-chowych

Bardzo wysokie ryzyko

Praca z pacjentami z COVID-19, u których często wykonywane są zabiegi wytwarzające aerozol (np. intubacja tchawicy, wentylacja nieinwazyjna, tracheotomia, resuscytacja krążeniowo-oddechowa, wentylacja ręczna przed intubacją, indukcja plwociny, bronchoskopia, procedury autopsji, zabiegi stomatologiczne z użyciem sprzętu wytwarzającego spray).

Praca z osobami zakażonymi w zamkniętych, zatłoczonych miejscach bez odpowiedniej wentylacji.

Pracodawca może:

  • wdrożyć kontrole techniczne, środowiskowe i administracyjne w zakresie zapobiegania i kontroli zakażeń oraz zapewnić dostępność odpowiednich środków ochrony indywidualnej (ŚÓI) w wystarczającej ilości i jakości;
  • zapewnić wentylację mechaniczną z zastosowaniem wysokowydajnych filtrów cząstek stałych (HEPA) bez recyrkulacji;
  • wprowadzić środki mające na celu uniknięcie tłoku i mieszania społecznego oraz ograniczające liczbę mniej istotnych pracowników i odwiedzających,
  • zapewniać regularne szkolenie dotyczące środków zapobiegania i kontroli zakażeń;
  • zapewnić szkolenia dotyczące właściwego zakładania i zdejmowania środków ochrony osobistej (ŚÓI) ;
  • ustanowić elastyczne zasady dotyczące zwolnień chorobowych.

Pracownicy:

  • stosować zasadę „zostań w domu, jeśli źle się poczujesz;
  • przestrzegać higieny rąk i dróg oddechowych;
  • właściwie stosować środki ochrony indywidualnej (ŚOI) (respirator N95 lub FFP2 lub FFP3, kombinezon, rękawice jednorazowe, ochrony oczu, fartuch barierowy);
  •  stosować standardowe środki ostrożności podczas opieki nad pacjentem.

Źródło: Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Wołowie

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

REKLAMA

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądlądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszytskich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

REKLAMA

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA