REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobry portal pracowniczy – 5 kluczowych cech

Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
dobry portal pracowniczy 5 kluczowych cech
dobry portal pracowniczy 5 kluczowych cech
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na naszych oczach dokonuje się cyfrowa rewolucja procesów w obszarze HR. Nie chodzi jednak tylko o nowe podejście do kwestii zarządzania pracownikami, wciąż w dużej mierze pracującymi zdalnie lub hybrydowo, czy wejście na rynek pokolenia Z. Rewolucji podlegają też czysto „techniczne” procesy – obieg dokumentów, składanie wniosków i raportowanie. A wszystko za sprawą coraz popularniejszych portali pracowniczych.

Z założenia portale pracownicze powstały jako ukłon w stronę pracowników – aby umożliwić im łatwiejszy dostęp do danych i składanie wniosków. Oczywiście są też praktycznym narzędziem usprawniającym realizację zadań w działach kadr oraz wspomagającym menedżerów. Pod warunkiem, że są dobrze zaprojektowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie cechy powinien mieć portal pracowniczy dostosowany do obecnych wyzwań rynkowych? Mariusz Czeszejko-Sochacki, kierownik działu JAVA w firmie Quercus, jeden z twórców portalu DOKIOKI, wymienia 5 najważniejszych.

#1 Dostępność i elastyczność

Najbardziej oczywistą zaletą portalu pracowniczego jest jego dostępność. Nowoczesny portal powinien być dostępny online, z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu (oczywiście po zalogowaniu się). Konsekwencją tego założenia jest kolejna cecha, a więc elastyczność, czyli – mówiąc wprost – wyposażenie portalu w funkcjonalności pozwalające na zarządzanie pracownikami pracującymi w różnych trybach: stacjonarnie, zdalnie, hybrydowo, w systemie zmianowym oraz opartym na różnorodnych formach zatrudnienia (np. umowa o pracę, staż).

#2 Intuicyjność i łatwa obsługa

Zgodnie z obecnymi trendami portal pracowniczy powinien być intuicyjny i łatwy w obsłudze, a więc zaprogramowany zgodnie z zasadami UX. Jednym z celów stworzenia tego narzędzia jest skrócenie czasu i ścieżki realizacji niektórych procesów, jak np. składania wniosków urlopowych. Im łatwiejsza obsługa portalu, tym szybsza będzie ich realizacja. Obsługa dobrego portalu pracowniczego, w porównaniu z wieloma systemami ERP, jest dziecinnie prosta. To spore ułatwienie i zaleta doceniana przez pracowników, ale też przez menedżerów.

REKLAMA

#3 Bezpieczeństwo danych

Cechą, na którą trzeba zwrócić uwagę, wybierając portal pracowniczy, jest bezpieczeństwo danych. Powinny one być zabezpieczone na wielu poziomach, a wykorzystywane oprogramowanie na bieżąco aktualizowane, tak, aby wykluczyć wszelkie luki bezpieczeństwa. Dane powinny również funkcjonować zgodnie z wymaganiami RODO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

#4 Łatwość integracji z systemem ERP

Dla większych firm istotna jest możliwość integracji portalu pracowniczego z systemami ERP, jak np. SAP. Dane wówczas mogą być przesyłane w czasie rzeczywistym. Z kolei dla mniejszych przedsiębiorstw, które często nie korzystają z ERP, istotną zaletą jest fakt, że portal pracowniczy może funkcjonować jako samodzielny byt. Z taką myślą tworzyliśmy na przykład portal DOKIOKI – wszystkie niezbędne dane pracownicze mogą być wprowadzone bezpośrednio do niego. Z punktu widzenia mniejszych firm atutem portali pracowniczych jest też ich cena – są nieporównywalnie mniejszym obciążeniem niż zakup zaawansowanych systemów ERP, które nie zawsze są w małych i średnich przedsiębiorstwach wykorzystywane na optymalnym poziomie.

#5 Możliwość indywidualizacji

Żyjemy w czasach personalizacji – dlatego taka możliwość to istotny wyróżnik współczesnych portali pracowniczych. Coraz częściej firmy chcą uzupełnić standardowe moduły (m.in. wnioskowanie, regulaminy, harmonogramy, raportowanie) o dodatkowe opcje. Ostatnio klient zgłosił się do nas z potrzebą rozbudowania portalu DOKIOKI o moduł do oceny pracowników. Takie rozszerzenie jest sporym modułem, którego stworzenie trwa około miesiąca. Oczywiście potem dochodzą jeszcze testy i – w zależności od tego, czy będą potrzebne jakieś zmiany – rozwiązanie będzie mogło być używane. Zazwyczaj po testach poprawki wprowadzane są od razu, a moduł jest wdrażany do produkcji.

DOKIOKI to kompleksowe rozwiązanie przeznaczone do obsługi procesów HR w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, niezależnie od branży. Jest dostępne – po zalogowaniu – z dowolnego miejsca, na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu. Gwarantuje poprawę wydajności zespołu HR i skraca czas potrzebny na realizację poszczególnych zadań. Wersja podstawowa zawiera 7 uniwersalnych modułów:

  • dokumenty pracownika,
  • regulaminy,
  • harmonogramy,
  • rozliczanie,
  • wnioskowanie,
  • raportowanie,
  • integracje.

Nazwa jest anagramem powiedzenia „Oki doki”. Zdaniem twórców portalu DOKIOKI nazwa dobrze podkreśla jego najważniejsze cechy, a więc: prostotę, łatwość i intuicyjność obsługi oraz gwarancję, że wszystkie procesy, które w nim zachodzą, będą poprawnie wykonane.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA