REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobry portal pracowniczy – 5 kluczowych cech

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Quercus Sp. z o. o.
ekspert w zakresie wdrażania i serwisowania systemów SAP, autoryzowany Partner SAP
dobry portal pracowniczy 5 kluczowych cech
dobry portal pracowniczy 5 kluczowych cech
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na naszych oczach dokonuje się cyfrowa rewolucja procesów w obszarze HR. Nie chodzi jednak tylko o nowe podejście do kwestii zarządzania pracownikami, wciąż w dużej mierze pracującymi zdalnie lub hybrydowo, czy wejście na rynek pokolenia Z. Rewolucji podlegają też czysto „techniczne” procesy – obieg dokumentów, składanie wniosków i raportowanie. A wszystko za sprawą coraz popularniejszych portali pracowniczych.

Z założenia portale pracownicze powstały jako ukłon w stronę pracowników – aby umożliwić im łatwiejszy dostęp do danych i składanie wniosków. Oczywiście są też praktycznym narzędziem usprawniającym realizację zadań w działach kadr oraz wspomagającym menedżerów. Pod warunkiem, że są dobrze zaprojektowane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie cechy powinien mieć portal pracowniczy dostosowany do obecnych wyzwań rynkowych? Mariusz Czeszejko-Sochacki, kierownik działu JAVA w firmie Quercus, jeden z twórców portalu DOKIOKI, wymienia 5 najważniejszych.

#1 Dostępność i elastyczność

Najbardziej oczywistą zaletą portalu pracowniczego jest jego dostępność. Nowoczesny portal powinien być dostępny online, z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu (oczywiście po zalogowaniu się). Konsekwencją tego założenia jest kolejna cecha, a więc elastyczność, czyli – mówiąc wprost – wyposażenie portalu w funkcjonalności pozwalające na zarządzanie pracownikami pracującymi w różnych trybach: stacjonarnie, zdalnie, hybrydowo, w systemie zmianowym oraz opartym na różnorodnych formach zatrudnienia (np. umowa o pracę, staż).

#2 Intuicyjność i łatwa obsługa

Zgodnie z obecnymi trendami portal pracowniczy powinien być intuicyjny i łatwy w obsłudze, a więc zaprogramowany zgodnie z zasadami UX. Jednym z celów stworzenia tego narzędzia jest skrócenie czasu i ścieżki realizacji niektórych procesów, jak np. składania wniosków urlopowych. Im łatwiejsza obsługa portalu, tym szybsza będzie ich realizacja. Obsługa dobrego portalu pracowniczego, w porównaniu z wieloma systemami ERP, jest dziecinnie prosta. To spore ułatwienie i zaleta doceniana przez pracowników, ale też przez menedżerów.

REKLAMA

#3 Bezpieczeństwo danych

Cechą, na którą trzeba zwrócić uwagę, wybierając portal pracowniczy, jest bezpieczeństwo danych. Powinny one być zabezpieczone na wielu poziomach, a wykorzystywane oprogramowanie na bieżąco aktualizowane, tak, aby wykluczyć wszelkie luki bezpieczeństwa. Dane powinny również funkcjonować zgodnie z wymaganiami RODO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

#4 Łatwość integracji z systemem ERP

Dla większych firm istotna jest możliwość integracji portalu pracowniczego z systemami ERP, jak np. SAP. Dane wówczas mogą być przesyłane w czasie rzeczywistym. Z kolei dla mniejszych przedsiębiorstw, które często nie korzystają z ERP, istotną zaletą jest fakt, że portal pracowniczy może funkcjonować jako samodzielny byt. Z taką myślą tworzyliśmy na przykład portal DOKIOKI – wszystkie niezbędne dane pracownicze mogą być wprowadzone bezpośrednio do niego. Z punktu widzenia mniejszych firm atutem portali pracowniczych jest też ich cena – są nieporównywalnie mniejszym obciążeniem niż zakup zaawansowanych systemów ERP, które nie zawsze są w małych i średnich przedsiębiorstwach wykorzystywane na optymalnym poziomie.

#5 Możliwość indywidualizacji

Żyjemy w czasach personalizacji – dlatego taka możliwość to istotny wyróżnik współczesnych portali pracowniczych. Coraz częściej firmy chcą uzupełnić standardowe moduły (m.in. wnioskowanie, regulaminy, harmonogramy, raportowanie) o dodatkowe opcje. Ostatnio klient zgłosił się do nas z potrzebą rozbudowania portalu DOKIOKI o moduł do oceny pracowników. Takie rozszerzenie jest sporym modułem, którego stworzenie trwa około miesiąca. Oczywiście potem dochodzą jeszcze testy i – w zależności od tego, czy będą potrzebne jakieś zmiany – rozwiązanie będzie mogło być używane. Zazwyczaj po testach poprawki wprowadzane są od razu, a moduł jest wdrażany do produkcji.

DOKIOKI to kompleksowe rozwiązanie przeznaczone do obsługi procesów HR w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach, niezależnie od branży. Jest dostępne – po zalogowaniu – z dowolnego miejsca, na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu. Gwarantuje poprawę wydajności zespołu HR i skraca czas potrzebny na realizację poszczególnych zadań. Wersja podstawowa zawiera 7 uniwersalnych modułów:

  • dokumenty pracownika,
  • regulaminy,
  • harmonogramy,
  • rozliczanie,
  • wnioskowanie,
  • raportowanie,
  • integracje.

Nazwa jest anagramem powiedzenia „Oki doki”. Zdaniem twórców portalu DOKIOKI nazwa dobrze podkreśla jego najważniejsze cechy, a więc: prostotę, łatwość i intuicyjność obsługi oraz gwarancję, że wszystkie procesy, które w nim zachodzą, będą poprawnie wykonane.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

Jak motywować pracowników jesienią? Dodatkowy urlop czy karta podarunkowa - co wybierają pracownicy

Jak szybko i skutecznie motywować pracowników jesienią? Często w tych miesiącach spada zaangażowanie i zatrudnieni narzekają na brak doceniania ich pracy przez pracodawcę. Tymczasem ostatni kwartał często wiąże się z dodatkowymi zamówieniami i próbą zdobycia jak najlepszego wyniku na koniec roku. Można zaproponować dodatkowy urlop albo kartę podarunkową. Co wybierają pracownicy?

Resort pracy: 90 pracodawców i ponad 5 tys. pracowników z branży odzieżowej, z wodociągów oraz filharmonii weźmie udział w pilotażu skróconego czasu pracy. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł

Resort pracy ogłosił, że 90 firm i instytucji z sektora prywatnego i publicznego skróci czas pracy z zachowaniem wynagrodzenia dla ponad 5 tysięcy pracowników. To początek nowej ery na polskim rynku pracy. 15 października ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, zatwierdziła listę beneficjentów pilotażu. Średnie dofinansowanie dla jednego podmiotu wyniesie 0,5 mln zł. To pierwszy tego typu pilotaż w tej części Europy, którego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Polski przemysł 2025: kto zarabia najwięcej a kto mniej [RAPORT]

Poziom i tempo wzrostu płac w przemyśle znacząco się różnią, przede wszystkim w zależności od branży i specyfiki stanowiska. Najbardziej atrakcyjne wynagrodzenia i podwyżki oferują centra dystrybucyjne, firmy sektora farmaceutycznego, chemicznego oraz FMCG, wolniejsze tempo wzrostu płac jest widoczne w budownictwie i centrach badawczo-rozwojowych, wynika z „Raportu wynagrodzeń w sektorze przemysłowym” Grafton Recruitment. Dla zatrudnionych coraz większe znaczenie, obok wysokości wynagrodzenia, mają stabilność zatrudnienia, możliwości rozwoju. Poniżej szczegółowa analiza raportu.

Za nieodpowiednie oświetlenie w pracy pracodawca może zapłacić nawet do 30 tys. zł kary

Brak odpowiedniego oświetlenia w pomieszczeniach pracy to nie tylko ryzyko zdrowotne pracowników, ale i ryzyko konsekwencji prawnych po stronie pracodawcy. Grozi za to grzywna od 1 tys. zł do 30 tys. zł. Zgodnie z przepisami BHP pracodawca ma obowiązek zapewnienia bezpiecznego miejsca pracy. Norma PN-EN 12464-1 określa minimalne poziomy natężenia światła (lux) w zależności od rodzaju zadań. Jesień to najlepszy czas na przeprowadzenie audytu oświetlenia w zakładach pracy.

Długie weekendy 2026: wypadają 6 razy, ale wcale nie są takie długie [Kalendarz]

Jesień to dobry czas na zaplanowanie wyjazdów w 2026 roku. Kiedy wypadają długie weekendy? Na jakie dni najlepiej wziąć urlop wypoczynkowy, by cieszyć się przedłużonym odpoczynkiem? Oto kalendarz długich weekendów 2026. Jest ich 6, ale wcale nie są takie długie.

Pracownicy wrócą do biur na... dofinansowany lunch

Firmy chcą, by pracownicy częściej przychodzili do biur, ale przymus działa coraz słabiej. Według raportu SmartLunch, 62% osób pracuje hybrydowo i do biura wraca tylko wtedy, gdy widzi w tym wartość, np. współpracę czy kontakt z zespołem. Dlatego benefity poprawiające codzienne doświadczenia, jak dofinansowanie posiłków, stają się kluczowe w strategiach HR i employer brandingu.

REKLAMA

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy

Silversi a pokolenie Z: różnice pokoleniowe, odmienne style pracy, komunikacji i oczekiwania w miejscu pracy - tak, ale zamiast koncentrować się na stereotypach, że „Zetki są niecierpliwe” czy „Silversi nie nadążają za technologią”, warto spojrzeć na współpracowników przez pryzmat ich indywidualnych kompetencji i potrzeb. Zarządzanie wiekiem nie polega na „godzeniu różnic pokoleniowych”, lecz na budowaniu synergii. Kultura organizacyjna powinna wspierać otwartą wymianę perspektyw i tworzyć przestrzeń do współpracy, w której każda strona może uczyć się od drugiej.

I co z tymi benefitami pracowniczymi? Ponad 4 na 10 pracowników nie korzysta regularnie ze świadczeń

Nawet przy szerokim dostępie do benefitów ponad 4 na 10 pracowników w Polsce nie korzysta z nich regularnie. Główną przyczyną jest brak dopasowania oferty do potrzeb pracowników oraz bariery praktyczne – brak czasu i niska jakość świadczeń. Wyniki raportu pokazują, że przyszłość benefitów leży w prostych, elastycznych rozwiązaniach, które wspierają codzienne wyzwania pracowników. Zwłaszcza jeśli pracodawcy chcą zwiększyć efektywność inwestycji w motywację i retencję.

REKLAMA