| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Bezwartościowe kwestionariusze osobowości

Bezwartościowe kwestionariusze osobowości

Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak, jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych, w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.

Coraz częściej proces zatrudnienia pracownika składa się z 2 etapów. Pierwszym jest proces rekrutacji, a drugim etapem selekcji jest odpowiednie szkolenie specjalistyczne nowo zatrudnionego pracownika. Dopiero osoby, które z pozytywnym wynikiem ukończą szkolenie, zostają zatrudnione. Tego rodzaju proces stosuje się m.in. w przypadku zatrudniania przedstawicieli handlowych. Ograniczenie liczby osób, które nie przechodzą specjalistycznego szkolenia, wiąże się ze sporymi oszczędnościami dla firmy. W tym celu firmy stosują różne narzędzia, z których najpopularniejszym jest kwestionariusz osobowości.

Od rozwoju pracowników zależy rozwój firmy >>

Amerykańskie Siły Powietrzne prowadziły badania podczas selekcji kandydatów na pilotów wojskowych. Według założeń większe szanse na ukończenie treningu na pilota mają osoby o większej niż pozostali kandydaci pewności siebie, bardziej elastycznych wartościach oraz przyjaźniejszym nastawieniu. Badania dowiodły jednak, że wyniki testów osobowości nie wpływają znacząco na przewidywanie wyników szkolenia na pilotów i nawigatorów. Dużo ważniejszymi czynnikami były posiadane umiejętności i predyspozycje kandydata.

Jak zapobiec przejściu pracowników do konkurencji >>

Dyrektor merytoryczny w Instytucie Analiz im. Karola Gaussa wskazuje, że przykład Amerykańskich Sił Powietrznych pokazuje, iż każdy proces rekrutacyjny wymaga stosowania odpowiednio dobranych metod selekcyjnych. Aby ograniczyć koszty związane z przeprowadzeniem szkolenia i zatrudnianiem nieodpowiednich osób, powinno się przeprowadzać badania związane ze skutecznością konkretnych metod selekcyjnych. Dopiero na podstawie wyników tych badań powinno się przygotowywać odpowiednie testy selekcyjne.

Czy kłamiący kandydat do pracy może być dobrym pracownikiem >>

Jak już zostało wspomniane, aby zwiększyć skuteczność rekrutacji pracowników, konieczne jest przeprowadzenie odpowiednich testów selekcyjnych dla potencjalnych kandydatów. Warto jednak pamiętać, że dla każdej kategorii stanowisk powinny być stosowane innego rodzaju testy selekcyjne.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Zierke

Ekspert z zakresu prawa, biznesu i ekonomii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »