| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Treść świadectwa pracy

Treść świadectwa pracy

Pracodawca nie może samodzielnie decydować o tym, jakie informacje znajdą się w świadectwie pracy. Jest natomiast zobowiązany do sporządzenia tego dokumentu zgodnie ze wskazówkami wynikającymi z rozporządzenia o świadectwie pracy.

Świadectwo pracy jest dokumentem, który pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi niezwłocznie z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jest to dokument potwierdzający zatrudnienie. Zawiera również informacje, które mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych i tych z ubezpieczenia społecznego u kolejnego pracodawcy.

W tzw. główce świadectwa pracy należy określić pracodawcę oraz jego siedzibę lub miejsce zamieszkania, nr REGON – EKD, stanowiący identyfikator pracodawcy nadany przez właściwy wojewódzki urząd statystyczny oraz miejscowość i datę wystawienia dokumentu.

Rozporządzenie z 1996 r. stanowi, że pod świadectwem pracy powinna znajdować się pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby działającej w jego imieniu. A zatem świadectwo powinno być podpisane w sposób umożliwiający identyfikację osoby działającej w imieniu pracodawcy oraz stanowisko, które zajmuje.

Wzór świadectwa pracy >>

Treść świadectwa pracy składa się z 6 ustępów zawierających informacje dotyczące:

  • zidentyfikowania pracownika, wskazania wymiaru czasu pracy oraz okresu zatrudnienia,
  • zajmowanego stanowiska lub stanowisk, a także pełnionych funkcji,
  • sposobu ustania stosunku pracy z pracownikiem,
  • korzystania z uprawnień pracowniczych oraz tych związanych z ubezpieczeniami społecznymi,
  • zajęcia wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym wobec pracownika postępowaniem egzekucyjnym,
  • innych danych uzupełniających.

Wpis dotyczący sposobu ustania stosunku pracy

Częścią świadectwa pracy budzącą sporo wątpliwości jest ustęp 3 tego dokumentu.

Najwięcej trudności sprawia określenie i zapis sposobu ustania zatrudnienia, i tak:

  • w ust. 3 lit. a pracodawca podaje jeden z trybów rozwiązania stosunku pracy określonych w art. 30 § 1 k.p. Jeżeli rozwiązanie stosunku pracy następuje za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia, dodatkowo wskazuje się stronę stosunku pracy składającą oświadczenie woli w tej sprawie. Konieczne jest powołanie podstawy prawnej rozwiązania stosunku pracy.

Przepisy rozporządzenia wymagają jedynie wskazania tu trybu rozwiązania umowy o pracę przez określenie jej odpowiednim artykułem Kodeksu pracy, bez określania przyczyn uzasadniających rozwiązanie stosunku pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Sebastian Wybranowski

Adwokat, specjalista z zakresu prawa cywilnego i rodzinnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »