| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Poprzednie tematy > Treść świadectwa pracy

Treść świadectwa pracy

Pracodawca nie może samodzielnie decydować o tym, jakie informacje znajdą się w świadectwie pracy. Jest natomiast zobowiązany do sporządzenia tego dokumentu zgodnie ze wskazówkami wynikającymi z rozporządzenia o świadectwie pracy.

Świadectwo pracy jest dokumentem, który pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi niezwłocznie z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jest to dokument potwierdzający zatrudnienie. Zawiera również informacje, które mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych i tych z ubezpieczenia społecznego u kolejnego pracodawcy.

W tzw. główce świadectwa pracy należy określić pracodawcę oraz jego siedzibę lub miejsce zamieszkania, nr REGON – EKD, stanowiący identyfikator pracodawcy nadany przez właściwy wojewódzki urząd statystyczny oraz miejscowość i datę wystawienia dokumentu.

Rozporządzenie z 1996 r. stanowi, że pod świadectwem pracy powinna znajdować się pieczęć i podpis pracodawcy lub osoby działającej w jego imieniu. A zatem świadectwo powinno być podpisane w sposób umożliwiający identyfikację osoby działającej w imieniu pracodawcy oraz stanowisko, które zajmuje.

Wzór świadectwa pracy >>

Treść świadectwa pracy składa się z 6 ustępów zawierających informacje dotyczące:

  • zidentyfikowania pracownika, wskazania wymiaru czasu pracy oraz okresu zatrudnienia,
  • zajmowanego stanowiska lub stanowisk, a także pełnionych funkcji,
  • sposobu ustania stosunku pracy z pracownikiem,
  • korzystania z uprawnień pracowniczych oraz tych związanych z ubezpieczeniami społecznymi,
  • zajęcia wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym wobec pracownika postępowaniem egzekucyjnym,
  • innych danych uzupełniających.

Wpis dotyczący sposobu ustania stosunku pracy

Częścią świadectwa pracy budzącą sporo wątpliwości jest ustęp 3 tego dokumentu.

Najwięcej trudności sprawia określenie i zapis sposobu ustania zatrudnienia, i tak:

  • w ust. 3 lit. a pracodawca podaje jeden z trybów rozwiązania stosunku pracy określonych w art. 30 § 1 k.p. Jeżeli rozwiązanie stosunku pracy następuje za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia, dodatkowo wskazuje się stronę stosunku pracy składającą oświadczenie woli w tej sprawie. Konieczne jest powołanie podstawy prawnej rozwiązania stosunku pracy.

Przepisy rozporządzenia wymagają jedynie wskazania tu trybu rozwiązania umowy o pracę przez określenie jej odpowiednim artykułem Kodeksu pracy, bez określania przyczyn uzasadniających rozwiązanie stosunku pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ECDDP Sp. z o.o.

Jedna z największych firm doradztwa podatkowego w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »