| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Inne formy zatrudnienia > Praca tymczasowa > Trendy w pracy tymczasowej w 2009 roku

Trendy w pracy tymczasowej w 2009 roku

Rynek pracy tymczasowej wciąż rośnie, choć nie tak dynamicznie, jak w latach 2004–2007, kiedy jego roczny wzrost oscylował w granicach 25–35 proc. Najbardziej istotne z punktu widzenia branży jest to, że usługi pracy tymczasowej stały się ważnym i trwałym elementem procesów zarządzania zasobami ludzkimi w ponad 10 tysiącach firm i miejscem pracy dla prawie pół miliona pracowników tymczasowych.

Usługi pracy tymczasowej pojawiły się na polskim rynku już w połowie lat 90., jednak ich najbardziej dynamiczny rozwój nastąpił po 2000 roku.

Według Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia w ciągu ostatnich czterech lat liczba zarejestrowanych agencji pracy tymczasowej wzrosła z 56 (1 stycznia 2004 r.) do 2172 (31 grudnia 2008 r.). Nawet jeżeli przyjmiemy, że w praktyce tylko niespełna połowa z nich aktywnie dostarcza usługi pracy tymczasowej na rynku wartym ok. 2 mld zł, tempo wzrostu liczby dostawców usług jest olbrzymie.

Wczoraj a dziś

Jeszcze szybciej niż liczba agencji pracy tymczasowej rosła w ostatnich latach liczba firm korzystających z ich usług (zobacz tabelę 1).

W początkowej fazie rozwoju rynku z usług agencji pracy tymczasowej korzystały głównie duże firmy, o złożonej strukturze organizacyjnej, z kapitałem zagranicznym. Obecnie coraz częściej ich klientami są przedsiębiorstwa małe i średnie. Jest to skutkiem naturalnej ewolucji dokonującej się na rynku, wynikającej zarówno z konieczności dostosowania się przez firmy do szybkich zmian w portfelach zamówień, potrzeby optymalizacji struktury zatrudnienia, ale również oswojenia się z nową formą zarządzania personelem.

Najczęściej z pracy tymczasowej korzystają firmy produkcyjne z branży spożywczej, motoryzacyjnej, elektronicznej, chemicznej oraz sektora usług: telekomunikacja, handel wielkopowierzchniowy, kolportaż, logistyka i transport, budownictwo oraz centra obsługi klienta (BPO). W szybkim tempie rośnie również liczba pracowników tymczasowych zatrudnianych w branży finansowej, turystycznej, gastronomii oraz w obsłudze biurowej i administracyjnej, a także informatycznej.

Wśród pracowników tymczasowych wciąż przeważają pracownicy fizyczni zatrudniani w procesie produkcji i przy pracach pomocniczych, magazynierzy, operatorzy maszyn i urządzeń, monterzy.

Prawie 40 proc. pracowników tymczasowych wykonuje pracę w sektorze usług i tzw. pracach biurowych. Najliczniejsi w tej grupie są pracownicy call center, obsługi biurowej i administracyjnej, sprzedawcy, demonstratorzy, hostessy, kasjerzy, kurierzy.

Wraz z rozwojem rynku rośnie również grupa pracowników tymczasowych o wysokich kwalifikacjach zatrudnianych przy realizacji specjalistycznych projektów, tj. samodzielni księgowi, specjaliści IT (programiści, graficy, designerzy stron www, administratorzy baz danych), inżynierowie.

Mimo dynamicznego wzrostu liczby pracowników tymczasowych (zobacz tabelę 2) ich udział w ogólnej liczbie pracujących w Polsce wciąż jest niewielki i oscyluje w granicach 0,3–0,5 proc. Natomiast średnia w krajach Unii Europejskiej wynosi 1,8 proc., a na obszarze Wspólnoty codziennie pracę tymczasową wykonuje prawie 2,8 mln osób. Praca tymczasowa ma więc w Polsce spore możliwości rozwoju, chociażby z racji zwiększającej się dostępności tego rodzaju usług oraz rosnącego zaufania do agencji i popularyzacji tej formy zatrudnienia wśród pracowników.

reklama

Autor:

ekspert Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ceret Grzywaczewska

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »