| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Indywidualne prawo pracy > Czas pracy > Czy pracownicy opiekujący się dziećmi do lat 4 mogą pełnić dyżury pracownicze

Czy pracownicy opiekujący się dziećmi do lat 4 mogą pełnić dyżury pracownicze

W naszym zakładzie pracownicy działu spedycji pracują od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00. Po godzinach pracy czasami zobowiązujemy ich do pełnienia domowych dyżurów telefonicznych. Wiem, że pełnienie takich dyżurów nie może naruszać prawa do wypoczynku dobowego i tygodniowego pracownika, więc ograniczyliśmy dyżurowanie do 5 godzin dziennie od poniedziałku do piątku, tak aby nie naruszać przepisów o czasie pracy. Jednak mamy wątpliwości dotyczące możliwości pełnienia dyżurów telefonicznych przez pracowników opiekujących się dziećmi do lat 4. Jedna z naszych pracownic ma półtoraroczne dziecko i złożyła oświadczenie, że nie wyraża zgody na pracę powyżej 8 godzin na dobę. Czy w takiej sytuacji może pełnić domowe dyżury telefoniczne?

RADA

 Przepisy prawa pracy nie zawierają wyraźnego zakazu lub ograniczenia pełnienia dyżurów przez pracowników opiekujących się dziećmi do 4 lat. Jeśli jednak taki pracownik nie wyraził zgody na wykonywanie pracy ponad 8 godzin dziennie, nie mogą Państwo zobowiązać go do pełnienia dyżuru poza normalnymi godzinami pracy, a więc ponad 8 godzin dziennie, ponieważ taki dyżur stwarza możliwość podjęcia pracy w godzinach nadliczbowych.

UZASADNIENIE

Pracodawca może zobowiązać pracownika do pełnienia dyżurów poza normalnymi godzinami pracy zarówno na terenie zakładu pracy, jak i w innym wyznaczonym miejscu (np. w domu pracownika). Pracownik natomiast powinien wykonać polecenie pracodawcy, jeżeli nie narusza ono przepisów prawa pracy, np. dyżur nie narusza prawa do odpoczynku zagwarantowanego w przepisach Kodeksu pracy. Zasadą jest, że czas dyżuru nie jest zaliczany do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy.

Czas dyżuru staje się czasem pracy w sytuacji, gdy pełniący dyżur pracownik musi w czasie trwania dyżuru wykonywać pracę, np. udzielić dzwoniącemu klientowi informacji, przyjąć od niego reklamację czy wykonać inne obowiązki wynikające z umowy o pracę.

Celem pełnienia dyżuru jest gotowość do wykonywania pracy w jego trakcie i w zasadzie, zanim dyżur się rozpocznie, nie sposób ocenić, czy w czasie jego pełnienia pracownik będzie musiał wykonywać pracę, czy nie zajdzie taka potrzeba. Z powyższych względów, w przedstawionej sytuacji, pracownica opiekująca się dzieckiem do lat 4, która nie wyraziła zgody na zatrudnianie jej ponad 8 godzin, nie może zostać zobowiązana do pełnienia dyżuru telefonicznego poza normalnymi godzinami pracy, ponieważ mogłaby być zmuszona do wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych.

PRZYKŁAD

W zakładzie praca trwa od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 16.00. Pracownica wychowująca samotnie dziecko w wieku 2 lat, która wcześniej nie zgodziła się na pracę w godzinach nadliczbowych, została zobowiązana do pełnienia telefonicznego dyżuru w domu między godz. 17.00 a 20.00. W trakcie dyżuru łącznie przez godzinę udzielała klientom informacji dotyczącej produktów firmy. Takie postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe, bo w wyniku wyznaczenia dyżuru pracownica pracowała przez godzinę w godzinach nadliczbowych, mimo że pracodawca nie może jej zlecać takiej pracy.

Aby pracodawca mógł zobowiązać do pracy w godzinach nadliczbowych pracownika opiekującego się dzieckiem, które nie ukończyło 4. roku życia, musi uzyskać na to jego zgodę. Tak samo jest w przypadku pracownika, który ma pracować powyżej 8 godzin na dobę w systemach czasu pracy, w których funkcjonuje wydłużona norma dobowa czasu pracy (np. system równoważny).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna ASiW

Obsługa prawna i wsparcie przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »