| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kodeksy etyki w praktyce polskich firm

Kodeksy etyki w praktyce polskich firm

Firmy, które zastanawiają się nad wprowadzeniem kodeksów etyki, stają przed dylematem nie tylko organizacyjnym, lecz wręcz moralnym. Czy firma ma prawo określać etyczne wzory zachowań? Czy wprowadzając zasady etyczne, nie łamie granic prywatności swoich pracowników. Dlatego kluczowe jest udzielenie odpowiedzi na pytanie o cel wprowadzania kodeksu etycznego.

Prawa człowieka w kodeksach etycznych

Punktem wyjścia współczesnej etyki jest pojęcie godności osoby. Na tym fundamencie oparta jest między innymi Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela. Została ona uchwalona 10 grudnia 1948 roku przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. Prawa człowieka to koncepcja, według której każdemu człowiekowi przysługują pewne prawa, których źródłem obowiązywania jest przyrodzona godność ludzka.

Podstawowe prawa człowieka to: prawo do życia; prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania; prawo do głoszenia swoich poglądów i opinii bez względu na ich treść i formę; prawo każdego człowieka do uznawania wszędzie jego podmiotowości prawnej; zakaz stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania; zakaz trzymania człowieka w niewolnictwie lub poddaństwie; zakaz skazywania człowieka za czyn, który nie stanowił przestępstwa w chwili jego popełnienia; zakaz pozbawiania wolności jedynie z powodu niemożności wywiązania się ze zobowiązań umownych. W kontekście etyki biznesu ważne są wyodrębnione wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne. Należą do nich tzw. prawa pozytywne, do których zalicza się: prawo do ochrony zdrowia; prawo do nauki; prawo do odpowiedniego i zadowalającego wynagrodzenia, zapewniającego jednostce i jej rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej; prawo do pomocy socjalnej; prawo do rozrywki. Wyróżnione zostały również prawa ekonomiczne, takie jak: prawo do pracy; prawo do własności; prawo dziedziczenia.

W praktyce firmy wskazane powyżej prawa powinny być zintegrowane z ryzykami etycznymi. Poniższa matryca przedstawia przykład zastosowania tych praw w działalności biznesowej.

 

Tabela

Kodeksy etyczne w polskich firmach

Ryzyko w obszarze Praw Człowieka

Prawo Człowieka

Departament organizacji

Polityka organizacji

Przykładowe działania

Praca z niebezpiecznymi substancjami

Prawo do życia

Produkcja

Polityka postępowania z materiałami niebezpiecznymi

Dodatkowy system szkoleń

Specjalne kontrole

Firma prowadzi prowokacyjną kampanię reklamową, która może być odebrana jako dyskryminacyjna

Prawo do niedyskryminacji

Marketing i sprzedaż

Wewnętrzna polityka komunikacyjna

Organizowanie oceny reklamy przez grupy fokusowe pod kątem zasad etycznych

Podwykonawca nie przestrzega zasad bezpieczeństwa swoich pracowników

Prawo do bezpiecznego środowiska pracy

Zakupy

Wymagania stawiane poddostawcom w umowach w kontraktach

Kary finansowe za nieprzestrzeganie standardów BHP zawarte w umowach

Szkolenia dla pracowników podwykonawców w zakresie BHP

Wysoka wypadkowość kierowców korzystających z floty służbowej

Prawo do życia

Prawo do bezpiecznego środowiska pracy

Logistyka

Polityka bezpieczeństwa floty

Szkolenia dla kierowców

Instalacja ograniczników prędkości

Informacja o zasadach używania samochodów służbowych wysłana przez prezesa

Nagradzanie najlepszych kierowców

Dane klientów w sklepach firmowych

Prawo do prywatności

Marketing i sprzedaż

Polityka bezpieczeństwa danych w sklepach

Polityka bezpieczeństwa danych

Wprowadzenie odpowiednich systemów

Szkolenia z bezpieczeństwa danych

Opracowanie własne Autora

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »