| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak prawidłowo przeprowadzić exit interview

Jak prawidłowo przeprowadzić exit interview

Odejście pracownika z firmy to trudny moment zarówno dla niego, jak i dla przedsiębiorstwa. Trzeba zastąpić odchodzącą osobę oraz przekazać jej obowiązki innym. W dodatku, jeśli pracownik jest zatrudniony na kluczowym stanowisku, pojawia się pytanie o możliwość zaoferowania mu takich warunków, które skłoniłyby go do cofnięcia decyzji o odejściu. Najlepszym narzędziem w tym wypadku jest exit interview.

Analiza danych

Informacje zebrane w czasie rozmowy końcowej z pracownikami są doskonałym punktem wyjścia do usprawnienia działania przedsiębiorstwa. Warto wyjść z założenia, że dobrze przeprowadzony proces rekrutacji pracowników w znacznym stopniu ogranicza rotację osób zatrudnionych w firmie. Zatem rezygnacja pracownika powinna być dla zarządzających sygnałem alarmowym, którego staranna analiza pomoże uniknąć wcześniej popełnianych błędów. Informacje zwrotne uzyskane podczas wywiadu końcowego stanowią dobrą podstawę do przeprowadzenia koniecznych zmian. Dostarczają wiedzy na temat kultury pracy w przedsiębiorstwie, o zakłóceniach w procesie komunikacji i współpracy w firmie, skuteczności systemu wynagrodzeń, systemu rekrutacji i szkoleń pracowników.

Używanie zestandaryzowanych kwestionariuszy w czasie exit interviewzapewnia rzetelną analizę danych. Standardową procedurą exit interview jest zebranie danych z kilku lub kilkunastu rozmów, a następnie ich dokładna analiza. Umożliwia to określenie konkretnych trendów w firmie skłaniających pracowników od odejścia. Prostszą i szybszą formą exit interview jest ankieta internetowa przesłana pracownikom po odejściu, a następnie analizowana przez dział HR. Taka praktyka jest jednak na razie dość rzadko stosowana w polskich firmach. Kwestionariusze mają tę zaletę, iż eliminują błąd ludzki: uprzedzenia, ewentualną hierarchiczną zależność pomiędzy rozmówcami, ich wzajemny stosunek emocjonalny. Ułatwiają także późniejszą obiektywną analizę. Ważne jest, aby ta analiza nie była traktowana jako jedyne narzędzie poznawania kultury firmy, ale jako jeden z jej elementów. Cenne dane na temat trudności doświadczanych w pracy przez odchodzących pracowników powinny po analizie zostać przekazane menedżerom, którzy na ich podstawie mogą wprowadzić zmiany w zarządzaniu firmą, w rezultacie zmniejszające rotację pracowników.

Szybka interwencja

Szczególnym wyzwaniem dla pracowników działu HR są przypadki odejścia kluczowych dla firmy pracowników szczebla menedżerskiego. Osoby z dużym doświadczeniem i wiedzą na temat funkcjonowania firmy, obdarzone umiejętnością motywowania podwładnych, są trudne do zastąpienia w krótkim czasie, co może prowadzić do pogorszenia wyników firmy. Ponieważ jest to szczególnie niebezpieczne dla przedsiębiorstwa, należy starać się przewidzieć takie sytuacje i szybko interweniować. W takim wypadku najlepiej przedstawić takie warunki pracownikowi, aby rozważył pozostanie w firmie. Jeśli to się nie uda, ważne jest, aby rozstanie przebiegło w możliwie przyjaznej atmosferze. Dobry kontakt z odchodzącym pracownikiem może zaowocować powrotem cennego specjalisty z dodatkowymi doświadczeniami i umiejętnościami do naszej firmy.

Exit interview powinien być praktyką stosowaną nie tylko w dużych firmach, lecz także w małych przedsiębiorstwach. Wywiady prowadzone systematycznie, z każdym odchodzącym pracownikiem, dają w dłuższym okresie cenne informacje na temat trendów istniejących w firmie i na rynku pracy, błędów w zarządzaniu, możliwych konfliktów personalnych, a także dane dotyczące koniecznych do przeprowadzenia w firmie zmian.

 

PRZYPIS

* M. Sidor-Rządkowska, „Zwolnienia pracowników a polityka personalna firmy”, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »