| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Specjalista z językiem czy bez

Specjalista z językiem czy bez

Perfekcyjna znajomość języka angielskiego podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie jest już główną kartą przetargową. Ze względu na rosnącą liczbę inwestycji polskich firm na rynkach Europy Środkowej coraz częściej poszukiwani są specjaliści ze znajomością języka rosyjskiego, ukraińskiego czy węgierskiego.

Język potrzebny od zaraz

Sytuacja wygląda trochę inaczej w przypadku firm i stanowisk, gdzie znajomość języków obcych jest niezbędna już pierwszego dnia pracy, bo wszystkie dokumenty pisane są w języku innym niż polski.

Często jest również tak, że dobra znajomość języka obcego jest niezbędna, żeby przejść proces rekrutacji. Później jednak pracownicy skarżą się, że nie wykorzystują tej umiejętności na co dzień.

- W firmach międzynarodowych zdarza się, że języka obcego w pracy używają osoby na wyższych stanowiskach, a pozostałe tylko okazyjnie, np. podczas wyjazdów zagranicznych - tłumaczy Katarzyna Szweda. - Jednak już podczas rekrutacji pracodawca wybiera kandydatów władających językami, którzy będą gotowi pracować w międzynarodowym środowisku. Również pracownikom zależy na tym, żeby w codziennej pracy korzystać z języków obcych i często podczas rekrutacji pytają, czy pracodawca daje taką możliwość.

Rzadkością są już jednak ogłoszenia rekrutacyjne drukowane w językach obcych. Kiedyś był to swojego rodzaju snobizm i znajdowało się ich więcej. Poza tym menedżerami często byli ekspaci, którzy porozumiewali się z zespołem po angielsku. Dzisiaj takie ogłoszenia drukuje się tylko w pełni uzasadnionych przypadkach, a podstawowa zaleta takiej rekrutacji to przeprowadzenie wstępnej selekcji już na etapie wysyłania przez kandydata CV.

- Rekrutacja w obcym języku często prowadzona jest z centrali za granicą lub dotyczy stanowiska regionalnego, np. wiążącego się z odpowiedzialnością za Europę Środkową, a kandydatów szuka się w całym regionie - Katarzyna Szweda podaje przykłady.

Rumuński mile widziany

Świat biznesu mówi po angielsku, ale, jak się okazuje, i tutaj są wyjątki. Mniejsze firmy zagraniczne, które mają kilka oddziałów w Europie, chcą, żeby pracownicy mówili w ich rodzinnym języku.

Ostatnio wzrasta zapotrzebowanie na pracowników mówiących po węgiersku, rumuńsku i bułgarsku.

- Wynika to z rosnącej liczby inwestycji polskich firm na rynkach Europy Środkowej. Istnieją nawet serwisy dla inwestorów z tamtego obszaru. Nic więc dziwnego, że rośnie zapotrzebowanie na pracowników oraz tłumaczy mówiących po węgiersku czy rumuńsku - mówi Katarzyna Gajda z FPA Group. - Poznanie specyfiki danego kraju, jego kultury jest w pełni możliwe dopiero przez naturalny język. Do tego dochodzą jeszcze kłopoty komunikacyjne i mentalnościowe - tamtejsze kadry słabo komunikują się w języku angielskim, mają także zupełnie inne podejście do pracy. Sukces inwestycji może przynieść więc zatrudnienie osoby znającej specyfikę lokalnego rynku.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Biernacki

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »