| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Co robić, aby zyskać reputację pozytywnego lidera?

Co robić, aby zyskać reputację pozytywnego lidera?

Na jednym ze szkoleń usłyszałem, że dzięki pochwałom wobec współpracowników menedżer może zyskać znacznie więcej niż za pomocą krytyki, nawet jeśli jest ona konstruktywna. Ponadto dowiedziałem się o idei „pozytywnego przywództwa”, które polega na stwarzaniu współpracownikom warunków, aby mogli dać z siebie to, co w nich najlepsze. Choć idea wydała mi się obiecująca, mam wiele związanych z nią wątpliwości. Czy menedżer powinien chwalić podwładnych, nawet jeśli oni na to nie zasługują? Czy rzeczywiście należy zrezygnować z wszelkiej, nawet konstruktywnej, krytyki?

Raczej inspirowanie, niż przerażanie

Pozytywny lider dąży do tego, aby być kojarzony z czymś przyjemnym. Kluczem do tego jest odpowiednia komunikacja ze współpracownikami. Udzielanie im pochwał za dobrą jakość i efektywność podejmowanych przez nich działań jest jedną z dróg prowadzących do zyskania pozytywnej reputacji – wizerunku osoby, która inspiruje i motywuje. Pozytywne oczekiwania i emocje wynikające z dobrych relacji z przełożonym przyczyniają się do prosperowania podwładnych dzięki zjawisku „poszerzania i budowania” (broaden and build effect). Zjawisko to zostało zidentyfikowane, nazwane i opisane przez psychologów pozytywnych. Polega ono na tym, że osoby, które odczuwają pozytywne emocje, mają tendencję do przyjmowania szerszej perspektywy wobec swoich obowiązków, co sprzyja bardziej innowacyjnemu, niesztampowemu myśleniu i działaniu, które potencjalnie może prowadzić do większej efektywności pracy, jej usprawnień oraz nowych, ciekawych rozwiązań. Konsekwencje tego zjawiska są szczególnie pożądane w przypadku ról zawodowych, które wymagają dużej dozy kreatywności, w tym stanowisk specjalistycznych, gdzie ważne jest twórcze korzystanie ze specjalistycznej wiedzy. Ponadto zjawisko „poszerzania i budowania” jest podstawą do wyzwolenia w pracowniku wewnętrznej motywacji do doskonalenia siebie.

Konstruktywna krytyka

Pozytywny lider powinien jednak także zwracać uwagę na ewentualne niedociągnięcia lub niewystarczające wyniki swojego zespołu. Może i powinien dawać podwładnym konstruktywną informację zwrotną. Sztuka polega jednak na tym, w jaki sposób ta informacja jest komunikowana. Pozytywny odbiór lidera przez współpracowników tworzy kontekst, w którym konstruktywna krytyka nie prowokuje postawy obronnej, lecz sprzyja rzeczowej rozmowie, trzeźwej ocenie stanu faktycznego i racjonalnemu planowaniu wdrożenia niezbędnych zmian w jakości i efektywności działań. Zatem pozytywny lider poprzez umiejętne zadawanie pytań stwarza podwładnemu okazję do refleksji nad własnym działaniem i jego efektami oraz stymuluje do wyciągnięcia konstruktywnych wniosków. Lider więc nie krytykuje otwarcie podwładnego i nie mówi mu, co ten powinien zrobić, lecz pozwala lepiej zrozumieć jego działania oraz zaplanować sposób, który pozwoli mu efektywniej realizować obowiązki.

Więcej niż chwalenie

Pozytywnego przywództwa nie można sprowadzić tylko i wyłącznie do chwalenia i umiejętnego przekazywania informacji zwrotnej. Innym jego ważnym aspektem jest budowanie pozytywnej, atrakcyjnej tożsamości zespołowej i organizacyjnej. Tworzy ona wśród pracowników poczucie wartości i wyjątkowości, nadaje sens ich pracy oraz sprzyja lojalności wobec organizacji, jej wartości i celów. W idei pozytywnego przywództwa wiele uwagi poświęca się więc kwestii identyfikacji pracowników z organizacją, a także roli lidera, w tym zaufania współpracowników do przełożonego, jako czynnika, który jest w dużym stopniu odpowiedzialny za ich identyfikację z organizacją.


reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

AchieveGlobal

Firma szkoleniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »