REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bierna obecność pracownika w pracy

Agencja Public Relations CORE PR
Bierna obecność pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
Bierna obecność pracownika w pracy. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bierna obecność pracownika w pracy oznacza słabą efektywność działań, co w konsekwencji wpływa negatywnie na dochody firmy. Większa wydajność pracy wpłynęłaby korzystnie na wizerunek i wyniki finansowe zakładu pracy. Jak zmotywować pracowników do bardziej efektywnej pracy?

Coraz więcej firm szuka sposobu na zwiększanie efektywności swoich pracowników, aby poprawić dochodowość firmy. Często jednak zapominają przy tym o czynnikach, które efektywność pracowników obniżają. Słabsza wydajność zaś przynosi firmie straty, nie tylko finansowe, ale też wizerunkowe. Jedną z głównych przyczyn niskiej efektywności pracowników może być bierna obecność w pracy.

Autopromocja

Bierna obecność (ang. presenteeism) to określenie stanu, w którym pracownik jest fizycznie obecny w pracy, ale nie jest w pełni efektywny z powodów osłabionej kondycji psychicznej lub fizycznej (polską nazwę zaproponowała Beata Dyraga, prodialog.pl). Główne medyczne jej przyczyny to stany depresyjne, bóle kręgosłupa, depresja, przyczyny mentalne, złe samopoczucie, a także bóle kręgosłupa czy kłopoty gastryczne. Jak pokazują badania, bierna obecność może wpływać na obniżenie wydajności pracownika nawet o 40%. Ponadto niejednokrotnie opiniuje się bierną obecność jako o wiele większe zagrożenie dla firmy niż fizyczną nieobecność pracownika. Problem więc jest poważny, mimo iż tak często nieuświadamiany przez pracodawców.

Zobacz również serwis: Motywowanie

Skutki biernej obecności

Skutki biernej obecności są odczuwalne zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Dlatego chęć do eliminowania problemu powinna wypływać z obydwu stron. Pracownik „bierny” ma niższą koncentrację, przez co jego praca, (zwłaszcza pracowników fizycznych) może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa dla niego i całego środowiska pracy. Osoby biernie obecne cechują się brakiem kreatywności, wpływają demotywująco na resztę zespołu, co odbija się na atmosferze w pracy. Ponadto ilość wykonywanej przez nich pracy ograniczana jest do minimum. To wszystko składa się na gorszą jakość pracy, czyli słabsze wyniki firmy, a więc w efekcie również na negatywny wizerunek firmy w jej otoczeniu biznesowym – mówi Beata Dyraga prekursorka wellnessu w firmie, założycielka firmy szkoleniowej Prodialog.

Przyczyny biernej obecności

Skąd bierze się bierna obecność? Pracownik przynosi problemy, rozterki, bóle i choroby do pracy, przez co trudniej przychodzi mu skupianie się na obowiązkach. Pracodawcy powinni jednak zadbać o to, żeby problemy osobiste nie wpływały na jakość pracy. Również miejsce pracy może mieć negatywny wpływ na pracownika. Niewygodne fotele, złe oświetlenie itp. wpływają na jego stan zdrowia powodując bóle kręgosłupa, oczu. Wszystko to ma negatywny wpływ na pracownika i jego motywację do pracy. Istotnym jest także lęk przed utratą zatrudnienia, coraz częściej spotykany w związku z trudną sytuacją na rynku pracy oraz bezrobociem. Może powodować, że pracownik mimo problemów, np. chorobowych, przychodzi do pracy, co skutkuje zarażaniem pozostałych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie najnowszych badań można stwierdzić, że Polska pod względem kondycji psychofizycznej swoich obywateli plasuje się na jednym z ostatnich miejsc wśród krajów Unii Europejskiej. Jak podają raporty 25% Polaków narzeka na częste bóle kręgosłupa, 47% boryka się z nadwagą, ponad 50% ma problemy ze snem, od 1,5 do 3 mln Polaków cierpi na depresję, a 76% Polaków nie przyznaje się że na nią cierpi. Do tego co trzeci dorosły ma kłopoty z nadciśnieniem w wyniku stresu, papierosów, złej diety, małej ilości ruchu („Sytuacja zdrowotna ludności Polski 2012” Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego; absencje Chorobowe 2011 ZUS; stan zdrowia ludności
Polski 2009 GUS; Ocena stanu zdrowia Polaków Millward Brown dla philips Polska; raport Eurostat 2012; raport EZOP 2012). To wyraźne sygnały, że w Polsce sytuacja zdrowotna wygląda źle. Co więcej – pogarsza się w stosunku do wyników analiz z poprzednich lat. Jest to alarm, którego nie powinniśmy ignorować zarówno jako pracodawcy, jak i pracownicy.

Polecamy także: Jak radzić sobie z rutyną i nawykami pracowników?

Skuteczne metody zapobiegania biernej obecności

Ważne jest zarówno zapobieganie, jak i naprawianie, „leczenie” biernej obecności i jej skutków. Metod służących temu środkowi jest wiele. Z tego szerokiego spektrum trzeba jednak wybierać racjonalnie. Należy dopasować środki do specyficznego środowiska każdej firmy - inne metody proponuje się pracownikom fizycznym, inne biurowym. Uwzględnić należy również to, czy firma to duża korporacja z wieloma oddziałami rozproszonymi po całym kraju, czy niewielkie, rodzinnie zarządzane przedsiębiorstwo.
Najpierw należy przeprowadzić diagnozę problemów w firmie. Następnie wdraża się środki z zakresu „corporate wellness”. Mogą nimi być zajęcia z jogi, masaże lecznicze, ale też po prostu wymiana foteli w biurze. Dobrym narzędziem są też warsztaty edukacyjne dla pracowników, np. co zrobić, gdy boli kręgosłup lub jak selekcjonować informacje, żeby nie tworzyć chaosu w głowie, jak skutecznie zapanować nad balansem między pracą zawodową a życiem rodzinnym, czy jak radzić sobie w stresujących sytuacjach – dodaje Beata Dyraga.

Warto zwrócić uwagę na pracowników i ich problemy. Dobrze jest polegać na specjalistach, żeby nie zaszkodzić własnej firmie. Kiedy jednak pracodawca pomoże swoim ludziom, może uzyskać dodatkowe 40% wydajności swojej firmy. Powinno to być wystarczającą zachętą.

Więcej informacji o wellness w firmie można znaleźć na stronie internetowej www.prodialog.pl.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienia grupowe: Zasady przyznawania i obliczania wysokości odprawy pieniężnej

Pracownik, którego umowa została rozwiązana w ramach zwolnień grupowych, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej wysokość zależy wysokości miesięcznego wynagrodzenia pracownika i od zakładowego stażu pracy.

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową

Koniec z personalizowanymi reklamami - internetowy identyfikator jest daną osobową. Można więc domniemywać, że z Internetu znikną banery wymuszające „zgody” na profilowanie w celach marketingowych. Użytkownicy Internetu są coraz bardziej chronieni. Szczególnie teraz kiedy zapadł ważny wyrok TSUE potwierdzający coraz szery katalog danych osobowych. Trzeba też pamiętać o akcie o usługach cyfrowych w UE, który obowiązuje od lutego 2024 r. W sieci nie jest się już tak bezkarnym jak kiedyś.

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem dyrektywy

Kim jest sygnalista? Polska ma problem z wdrożeniem unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów. Pomimo tego, że 2 kwietnia 2024 r. rząd przyjął projekt ustawy o ochronie sygnalistów, tj. osób zatrudnionych w sektorze prywatnym lub publicznym i zgłaszających naruszenia prawa związane z pracą, to i tak TSUE nałożył karę na Polskę, bo znacznie przekroczyła termin. Trwają wzmożone prace w Sejmie nad projektem, ale kara 7 mln euro jednak jest!

Komunikat MRPiPS: Bezrobocie w marcu 2024 r. - od 3,2 proc. w Wielkopolsce do 8,7 proc. na Podkarpaciu

GUS potwierdził szacunki Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce w marcu 2024 r. wyniosła 5,3 proc. Niższe bezrobocie w marcu zanotowano po raz ostatni w 1990 r.

REKLAMA

Wymiar czasu pracy 2024 – tabela

Wymiar czasu pracy w 2024 roku – tabela przedstawia miesięczny wymiar czasu pracy, 3-miesięczny wymiar czasu pracy, 4-miesięczny wymiar czasu pracy i roczny wymiar czasu pracy. Sprawdź czas pracy dla każdego okresu rozliczeniowego w 2024 r.

Praca w niedziele i święta: niedziela handlowa 28.04.2024 i pracująca majówka

Już w ten weekend można zrobić zakupy przed majówką. Niedziela 28.04.2024 r. to niedziela handlowa! Dużo osób będzie więc pracowało w najbliższą niedziele. Sporo osób będzie też pracowało w samą majówkę 1 i 3 maja. Święto, świętem - ale są grupy zawodowe, które muszą być ciągłej w dyspozycji. Jaka jest rekompensata za pracę w niedziele i święta?

Wiosną rośnie ryzyko zakażenia. Na tę chorobę nie ma leku. Jak się chronić?

Nadejście wiosny oznacza niebezpieczeństwo związane z kleszczami i kleszczowym zapaleniem mózgu. Dostępny jest tylko jeden sposób ochrony przed tą chorobą.

Ile można dorobić do renty rodzinnej w 2024 roku?

Ile można dorobić do renty rodzinnej po zmarłym rodzicu w 2024 roku? Czy jest limit zarobku przy umowie zlecenie studenta do 26 roku życia?

REKLAMA

Szefowa Służby Cywilnej zachęca do udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym na urzędnika. Zgłoszenia do 31 maja 2024 r.

Anita Noskowska-Piątkowska, Szef Służby Cywilnej, zachęca pracowników korpusu służby cywilnej do udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym. Uzyskanie statusu urzędnika służby cywilnej umożliwi im uzyskanie m.in. lepszego wynagrodzenia i ochronę zatrudnienia.

Pracownikom z Ukrainy zakwaterowanie zapewniają pracodawcy

Liczba pracodawców zapewniających zakwaterowanie pracownikom z Ukrainy rośnie. Tymczasem od lipca 2024 r. anulowano dotacje dla ośrodków zbiorowego zakwaterowania uchodźców z Ukrainy.

REKLAMA