| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Oddani sprawie

Oddani sprawie

Rozmowa z Davidem Zingerem, założycielem firmy David Zinger Employee Engagement Associates i stowarzyszenia The Employee Engagement Network

● Czym jest zaangażowanie pracowników dla firmy?

Budowanie zaangażowania jest kluczowym sposobem zarządzania ludźmi. Zaangażowanie pracowników to autentyczne relacje osób zatrudnionych w firmie, które przekładają się na konkretne rezultaty istotne zarówno dla organizacji – mam tu na myśli wyniki finansowe – jak i dla samych pracowników. Zaangażowanie może być też definiowane jako powiązanie pracowników z organizacją i z innymi pracownikami tej organizacji. To nie jest coś ekstra w firmie, jak czasem bywa postrzegane. Zaangażowanie to zasadnicza i strategiczna kwestia dla każdej organizacji.

● Czy zaangażowanie warto budować tylko w czasach koniunktury, czy jest to istotne również w czasach kryzysu?

Zaangażowanie pracowników jest kluczowym aspektem w budowaniu sukcesu organizacji, niezależnie od koniunktury rynkowej. Można je osiągać, jeśli jest ono korzyścią dla wszystkich: organizacji, liderów, menedżerów, pracowników, klientów i udziałowców. Jeśli oczekujemy zaangażowania od pracowników, tego samego pracownicy oczekują od organizacji i jej menedżerów. Jeśli pracownicy czują, że nie są dla firmy dużą wartością, jeśli zarząd i menedżerowie nie dają odczuć pracownikom, że są oni znaczącą częścią organizacji, z pewnością spowoduje to ich zniechęcenie. Kiedy doradzam pracodawcom, czy prowadzę warsztaty na całym świecie, zawsze powtarzam, że zaangażowanie pracowników w każdej sytuacji, czy jest okres hossy czy bessy, ma dla organizacji kluczowe znaczenie. W trakcie koniunktury gospodarczej zaangażowany pracownik będzie lojalnym pracownikiem, a w czasie kryzysu stanie się kołem zamachowym organizacji. O zaangażowanie pracowników trzeba jednak dbać.

● Ale jak zabiegać o zaangażowanie w firmie, która właśnie przeżywa problemy finansowe, spadek zamówień i jest zmuszona do podjęcia działań restrukturyzacyjnych?

Kryzys to czas prawdziwej próby zarówno dla zarządów firm, jak i dla pracowników. Obie strony muszą zdawać sobie sprawę, że mogą wyjść zwycięsko z trudnej sytuacji, jeśli będą się wzajemnie wspierać. Czas spowolnienia gospodarczego i niepewności zatrudnienia z pewnością będzie budził wśród pracowników zniechęcenie. Menedżerowie będą musieli stawić temu czoła. Może się tak stać tylko dzięki efektywnej i szczerej komunikacji między zarządem firmy a pracownikami. Warto szczerze informować pracowników o bieżącej sytuacji firmy, ale także rozmawiać z nimi o tym, jak będzie wyglądała praca w firmie w przyszłości, jak zostaną potraktowani pracownicy, którzy w trudnym okresie dali z siebie jak najwięcej. Menedżerowie powinni angażować pracowników w codzienne rozwiązywanie problemów, ale również w planowanie tego, co będzie w przyszłości.

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie zniechęcenia pracowników w czasie kryzysu i zbierania potencjału zaangażowania na przyszłość. Oczywiście, w czasie recesji wiele firm musiało borykać się ze zwolnieniami. W wielu przypadkach nie dało się tego uniknąć. Pracownicy, którzy pozostali w firmie po procesie restrukturyzacji, potrzebują uwagi i uznania ze strony swoich przełożonych, a nie poczucia ciągłego zagrożenia i strachu. Praca w budowaniu zaangażowania tych pracowników jest równie ciężka i z pewnością sam fakt, że pracownik pozostał w firmie po okresie zwolnień, nie jest wystarczającym elementem budowania jego zaangażowania.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

TC Concept

Firma doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK