| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Oddani sprawie

Oddani sprawie

Rozmowa z Davidem Zingerem, założycielem firmy David Zinger Employee Engagement Associates i stowarzyszenia The Employee Engagement Network

● Czym jest zaangażowanie pracowników dla firmy?

Budowanie zaangażowania jest kluczowym sposobem zarządzania ludźmi. Zaangażowanie pracowników to autentyczne relacje osób zatrudnionych w firmie, które przekładają się na konkretne rezultaty istotne zarówno dla organizacji – mam tu na myśli wyniki finansowe – jak i dla samych pracowników. Zaangażowanie może być też definiowane jako powiązanie pracowników z organizacją i z innymi pracownikami tej organizacji. To nie jest coś ekstra w firmie, jak czasem bywa postrzegane. Zaangażowanie to zasadnicza i strategiczna kwestia dla każdej organizacji.

● Czy zaangażowanie warto budować tylko w czasach koniunktury, czy jest to istotne również w czasach kryzysu?

Zaangażowanie pracowników jest kluczowym aspektem w budowaniu sukcesu organizacji, niezależnie od koniunktury rynkowej. Można je osiągać, jeśli jest ono korzyścią dla wszystkich: organizacji, liderów, menedżerów, pracowników, klientów i udziałowców. Jeśli oczekujemy zaangażowania od pracowników, tego samego pracownicy oczekują od organizacji i jej menedżerów. Jeśli pracownicy czują, że nie są dla firmy dużą wartością, jeśli zarząd i menedżerowie nie dają odczuć pracownikom, że są oni znaczącą częścią organizacji, z pewnością spowoduje to ich zniechęcenie. Kiedy doradzam pracodawcom, czy prowadzę warsztaty na całym świecie, zawsze powtarzam, że zaangażowanie pracowników w każdej sytuacji, czy jest okres hossy czy bessy, ma dla organizacji kluczowe znaczenie. W trakcie koniunktury gospodarczej zaangażowany pracownik będzie lojalnym pracownikiem, a w czasie kryzysu stanie się kołem zamachowym organizacji. O zaangażowanie pracowników trzeba jednak dbać.

● Ale jak zabiegać o zaangażowanie w firmie, która właśnie przeżywa problemy finansowe, spadek zamówień i jest zmuszona do podjęcia działań restrukturyzacyjnych?

Kryzys to czas prawdziwej próby zarówno dla zarządów firm, jak i dla pracowników. Obie strony muszą zdawać sobie sprawę, że mogą wyjść zwycięsko z trudnej sytuacji, jeśli będą się wzajemnie wspierać. Czas spowolnienia gospodarczego i niepewności zatrudnienia z pewnością będzie budził wśród pracowników zniechęcenie. Menedżerowie będą musieli stawić temu czoła. Może się tak stać tylko dzięki efektywnej i szczerej komunikacji między zarządem firmy a pracownikami. Warto szczerze informować pracowników o bieżącej sytuacji firmy, ale także rozmawiać z nimi o tym, jak będzie wyglądała praca w firmie w przyszłości, jak zostaną potraktowani pracownicy, którzy w trudnym okresie dali z siebie jak najwięcej. Menedżerowie powinni angażować pracowników w codzienne rozwiązywanie problemów, ale również w planowanie tego, co będzie w przyszłości.

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie zniechęcenia pracowników w czasie kryzysu i zbierania potencjału zaangażowania na przyszłość. Oczywiście, w czasie recesji wiele firm musiało borykać się ze zwolnieniami. W wielu przypadkach nie dało się tego uniknąć. Pracownicy, którzy pozostali w firmie po procesie restrukturyzacji, potrzebują uwagi i uznania ze strony swoich przełożonych, a nie poczucia ciągłego zagrożenia i strachu. Praca w budowaniu zaangażowania tych pracowników jest równie ciężka i z pewnością sam fakt, że pracownik pozostał w firmie po okresie zwolnień, nie jest wystarczającym elementem budowania jego zaangażowania.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Służewska – Woźnicka

adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »