Zaświadczenie z ZUS ściągniesz z Internetu
REKLAMA
REKLAMA
Zaświadczenie o wysokości emerytury lub zasiłku z ZUS
Od 31 lipca 2021 roku osoby, które potrzebują zaświadczenia o wysokości emerytury lub zasiłku z ZUS mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne potwierdzenia. Taki dokument nie wymaga podpisu pracownika ZUS i można przekazać go do instytucji, która tego wymaga.
REKLAMA
Dotychczas tylko ubezpieczeni i płatnicy składek mogli samodzielnie generować elektroniczne potwierdzenia o danych zgromadzonych w ZUS na PUE ZUS. Od 31 lipca taką możliwość zyskali również świadczeniobiorcy, czyli osoby, które dostają pieniądze z ZUS.
Dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej ZUS
- Potwierdzenie, które klient sobie wygeneruje to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który nie wymaga już podpisu pracownika ZUS – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – To znaczne ułatwienie dla tych, którzy potrzebują np. zaświadczenia o wysokości emerytury lub renty – dodaje.
Co może zawierać zaświadczenie z ZUS?
Na wygenerowanym elektronicznie na indywidualnym koncie elektronicznym PUE ZUS mogą znaleźć się informacje dotyczące przysługujących emerytur, rent i zasiłków, a także wysokości wypłat. Taki dokument można przekazać do instytucji, która tego wymaga. Można również wygenerować potwierdzenie z informacją, że z ZUS nie dostaje się żadnego świadczenia.
PUE ZUS
Według najnowszych danych z końca lipca już ponad 8 mln osób założyło profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. PUE to narzędzie, które ułatwia dostęp do szeregu usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Portal PUE jest ułatwieniem dla osób ubezpieczonych (na przykład pracowników, zleceniobiorców), płatników składek (na przykład: pracodawców, osób, które prowadzą działalność pozarolniczą), świadczeniobiorców (na przykład emerytów i rencistów), lekarzy umożliwia bowiem załatwianie spraw w ZUS drogą online.
Jak założyć konto na PUE ZUS?
Założenie profilu trwa zaledwie kilka minut. Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można znaleźć szczegółowe informacje oraz film instruktażowy, w jaki sposób to zrobić. Aby założyć profil należy się zarejestrować i potwierdzić swoją tożsamość. Potwierdzić tożsamość można m.in. za pomocą Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej lub osobiście w każdej placówce ZUS.
Na PUE można załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym bez wychodzenia z domu. Na swoim profilu każdy znajdzie odpowiednią dla siebie zakładkę: ubezpieczony, świadczeniobiorca, płatnik składek, lekarz. W zakładce znajdują się dane i usługi, z których można skorzystać.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat