REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole PFRON. Nowe zasady przeprowadzania kontroli obowiązują od 24 października 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasady przeprowadzania kontroli przez PFRON obowiązują od 24 października 2024 r.
PFRON

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady przeprowadzania kontroli przez PFRON wprowadzono głównie na podstawie uwag zgłaszanych przez organy upoważnione do kontroli. Dotyczą one m.in. zawiadomienia o kontroli, zasad uczestniczenia w kontroli podmiotu kontrolowanego, korzystania ze środków technicznych kontrolowanego przez osobę przeprowadzającą kontrolę czy formy kontroli. 

Nowe rozporządzenie dotyczące kontroli przeprowadzanych przez PFRON powiela w większości przepisy uchylonego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 20 grudnia 2012 r. w sprawie trybu i sposobu przeprowadzania kontroli przez organy upoważnione do kontroli na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kontrole PFRON – co się zmieniło 

Regulacje obowiązujące od 24 października 2023 r. zmodyfikowały upoważnienie do przeprowadzenia kontroli przez  uzupełnienie go m.in. o informację o imieniu, nazwisku i funkcji osoby udzielającej upoważnienia oraz o pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego. Ponadto w upoważnieniu nie jest już podawany numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej do kontroli, ale numer jej legitymacji służbowej. Umożliwiono też zmianę składu zespołu kontrolującego.

Dodane zostały przepisy dotyczące obowiązku przeprowadzenia kontroli w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego wyznaczonej, jak również kontrolowany został zobowiązany do wyznaczenia osoby do reprezentowania go w czasie kontroli. 

Wprowadzono regulacje stanowiące, że w razie nieobecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymacja służbowa mogą być okazane osobie czynnej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 97 Kodeksu cywilnego. Przepisy te mają zapobiegać unikaniu kontroli przez niestawianie się przez kontrolowanego w siedzibie lub miejscu prowadzonej przez niego działalności i uniemożliwianiu w ten sposób jej przeprowadzenia.

REKLAMA

Kontrole PFRON – także w trybie zdalnym

Nowe rozporządzenie umożliwia ponadto przeprowadzenie kontroli w sposób zdalny za zgodą kontrolowanego, za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Ma to umożliwić przeprowadzanie kontroli bez konieczności przybycia na miejsce osoby kontrolującej, jeśli obecność osobista nie jest bezwzględnym warunkiem prawidłowego przeprowadzenia kontroli (kontrola dotyczy np. wyłącznie badania dokumentów). Ma to także duże znaczenie w przypadku np. wystąpienia stanu zagrożenia epidemią oraz upowszechniania się pracy zdalnej i obiegu dokumentów w formie elektronicznej. Wprowadzono też możliwość kontroli w miejscu przechowywania przez kontrolowanego dokumentacji dotyczącej działalności podlegającej kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Modyfikacji w odniesieniu do rozporządzenia dotychczasowego uległy uregulowania w zakresie warunków, jakie kontrolowany ma zapewnić kontrolującym i biegłym. Kontrolowany będzie musiał zapewnić dodatkowo możliwość podłączenia do sieci elektrycznej sprzętu komputerowego i elektronicznego służącego do prowadzenia kontroli oraz korzystania z innych środków technicznych (drukarki, kserokopiarki) niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, o ile dysponuje takimi środkami technicznymi. 

Wprowadzono także zmianę, zgodnie z którą w przypadku zmiany składu zespołu kontrolującego i wydania nowego upoważnienia do kontroli protokół kontroli podpisują kontrolujący wskazani w tym upoważnieniu. Przepis ten ma usunąć ewentualne wątpliwości w zakresie tego, kto ma podpisać protokół kontroli w przypadku zmiany kontrolującego. Ponadto protokół może zostać przekazany kontrolowanemu w celu jego podpisania za pośrednictwem operatora pocztowego albo z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. 

Kontrole PFRON – co się zmienia w protokole pokontrolnym

Nowe przepisy wprowadzają też domniemanie prawne co do odmowy podpisania protokołu kontroli, w przypadku unikania przez kontrolowanego kontaktu z organem po otrzymaniu do podpisania protokołu kontroli. Zrezygnowano z przepisu stanowiącego, że w wystąpieniu pokontrolnym ma znaleźć się ocena kontrolowanej działalności, wynikająca z ustaleń opisanych w protokole kontroli. Pozostawiono jedynie wymóg zamieszczenia opisu stwierdzonych nieprawidłowości. 

Umożliwiono natomiast m.in. sporządzenie protokołu w postaci elektronicznej lub papierowej czy przekazanie zawiadomienia o kontroli w formie pisemnej lub elektronicznej. Wprowadzono także regulacje pozwalające na doręczenie protokołu za pośrednictwem operatora pocztowego oraz doręczenie elektroniczne.

Kontrole PFRON – przepisy przejściowe

W nowych przepisach znalazły się też regulacje przejściowe mające na celu utrzymanie w mocy czynności kontrolnych dokonanych i dowodów zebranych w związku z kontrolami niezakończonymi przed 10 marca 2023 r. z zastrzeżeniem, że stan faktyczny dotyczący tych kontroli nie uległ zmianie. Chodzi tu o możliwość wykorzystania tych ustaleń przy nowo podjętych kontrolach, aby nie powielać tych samych działań.  Jednocześnie umożliwiono przeprowadzenie planowych kontroli okresowych, których nie można było wykonać ze względu na utratę mocy przepisów rozporządzenia poprzedzającego. Aby  zabezpieczyć prawa podmiotów podlegających kontrolom został wprowadzony 60-dniowy okres na ich przeprowadzenie.

Źródło: www.rcl.gov.pl

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Widełki wynagrodzeń dla specjalistów od cyberbezpieczeństwa wzrosły nawet o 5 tys. zł brutto od początku roku

Mediany górnych widełek wynagrodzeń oferowanych ekspertom od cyberbezpieczeństwa są obecnie najwyższe od początku 2024 roku i sięgają nawet 30,2 tys. zł netto (+ VAT) na kontrakcie B2B. Rośnie też zapotrzebowanie na specjalistów z tej branży na rynku pracy – oferty z tej kategorii stanowią już 2,5 proc. wszystkich ogłoszeń na portalu No Fluff Jobs. W wymaganiach rzadko pojawiają się kompetencje miękkie, a tylko w co 10. ofercie od kandydatów i kandydatek oczekuje się wyższego wykształcenia. Najczęściej pojawiające się wymagania to znajomość Pythona i rozwiązań chmurowych do zarządzania infrastrukturą IT.

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych - co to daje? [ustawa z podpisem Prezydenta RP]

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych, a konkretnie w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1113 oraz z 2025 r. poz. 1069 i 1216). Prezydent RP podpisał już ustawę. Zmiany wchodzą w życie już w 2026 r. warto więc wiedzieć co można zyskać i co się zmieni.

Porażka pilotażu skróconego tygodnia pracy? Co się okazało już na starcie

Pilotaż skróconego tygodnia pracy prowadzony przez MRPiPS nie będzie miał takiego znaczenia jak się spodziewaliśmy. Okazało się, że zgłosiły się głównie jednostki sektora finansów publicznych - jednostki samorządowe, spółki miejskie, urzędy. Nie taka miała być idea tego programu. Nie dowiemy się jaki wpływ na gospodarkę miałby 4-dniowy tydzień pracy. Liczba firm prywatnych zakwalifikowanych do programu jest zbyt mała.

Status UKR, NFZ, 800+, PESEL czyli kilka ważnych zmian dla obywateli Ukrainy na przełomie roku 2025 i 2026

Co zmienia się dla obywateli Ukrainy na przełomie 2025 i 2026 roku? Nowe przepisy dotyczą przedłużenia statusu UKR, świadczeń na NFZ, prawa do świadczenia 800+ czy obowiązkowego PESELu i pobrania odcisków palców. Oto najważniejsze zmiany.

REKLAMA

Będzie trzynastka dla nowej szerokiej grupy pracowników - ale dopiero po 2026, trzeba poczekać do 2027

Rząd planuje finansową niespodziankę dla licznej grupy pracowników. Na szczęście tym razem jest to pomysł, który zadowoli, a nie zmartwi – chodzi bowiem o rozszerzenie wypłat trzynastej pensji na nową grupę pracowników. Jeżeli prace legislacyjne zakończą się pomyślnie, to trzynastka będzie możliwa w 2027 roku. To minus całego rozwiązania, że odpowiedzialny resort planuje prace w tym zakresie powoli.

Rewolucja w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2026 r. Okresy prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania pracy na podstawie umów zleceń oraz umów agencyjnych będą wliczały się do stażu pracy

Karol Nawrocki podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Czy pracowników i pracodawców czekają rewolucyjne zmiany? Jak się okazuje nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni?

Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA