REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absencja pracowników. Główne wyzwanie kadrowe dla niemal 40 proc. przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
chora pracowniczka pracownik pracownica zwolnienie lekarskie chorobowe zasiłek chorobowy L4
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka absencja pracowników stanowi największe wyzwanie kadrowe dla 39 proc. managerów i pracowników HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa oraz 37 proc. przedstawicieli średnich firm w Polsce – wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. Z jakimi jeszcze problemami pracowniczymi mierzą się polscy przedsiębiorcy? 

Aż 27 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączną liczbę 288,8 mln dni absencji zarejestrował w 2022 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Najwyższy odsetek – 27,5 proc. dni – odnotowano w grupie wiekowej między 30 a 39 rokiem życia. 

REKLAMA

Autopromocja

 

Wyzwania kadrowe dużych i średnich przedsiębiorstw

Źródło zewnętrzne

Absencja coraz częściej spowodowana zaburzeniami psychicznymi

Według danych ZUS najczęstszą przyczyną nieobecności w pracy w 2022 roku były choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej – 16,4 proc. ogółu liczby dni absencji. Na kolejnych pozycjach znalazły się: ciąża, poród i połóg (15,7 proc.), choroby układu oddechowego (14,2 proc.), urazy, zatrucia i inne określone skutki działania czynników zewnętrznych (13,3 proc.), a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania (10 proc.). Eksperci twierdzą, że problemy ze zdrowiem psychicznym będą w przyszłości generowały coraz więcej dni absencji chorobowej, co w znacznym stopniu odbije się na funkcjonowaniu firm. 

 

Aleksandra Łomzik

Źródło zewnętrzne

REKLAMA

– Jak wynika z danych ZUS w 2019 roku, czyli tuż przed wybuchem pandemii COVID-19, zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania były przyczyną 20,2 mln dni absencji chorobowych w Polsce. W 2022 liczba ta wzrosła do 23,8 mln dni. To tak jakby przez cały 2022 rok wyłączyć z pracy ponad 90 tysięcy osób – tłumaczy Aleksandra Łomzik, redaktorka programowa w Focusly, aplikacji mobilnej, która wspiera ludzi w radzeniu sobie ze współczesnymi problemami: stresem, przebodźcowaniem, lękami, wypaleniem zawodowym czy depresją.

 – W 2021 roku epizod depresyjny znalazł się na ósmym miejscu pod kątem jednostek chorobowych, które powodują najdłuższą absencję. Z kolei reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne były na piątym miejscu. Już dziś eksperci przewidują, że do 2030 roku depresja stanie się pierwszą najczęściej diagnozowaną jednostką chorobową na świecie. To problem, który w przyszłości będzie mocno rzutował na funkcjonowanie firm również w Polsce – dodaje. 

Absencja nie jedynym wyzwaniem polskich pracodawców

Zgodnie z danymi zebranymi na zlecenie VanityStyle na drugim miejscu największych wyzwań kadrowych znalazło się przeładowanie pracowników obowiązkami. Takiego zdania jest 31 proc. managerów i pracowników HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa oraz 38 proc. przedstawicieli średnich firm. Spadek zaangażowania to wyzwanie dla 34 proc. respondentów, a wysoka rotacja stanowi problem dla 33 proc. ankietowanych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Joanna Skoczeń

Źródło zewnętrzne

REKLAMA

– Spadek zaangażowania oraz wysoka rotacja to zjawiska coraz bardziej powszechne w polskich firmach. Wpływ na nie ma wiele czynników, w tym to, na co zwracają uwagę sami managerowie i przedstawiciele działów HR, czyli przeładowanie pracowników obowiązkami. Bardzo istotną kwestią jest również odpowiednie wynagrodzenie, a także kultura organizacyjna, czyli atmosfera szacunku i zaufania, która wpływa na podejście pracownika do wykonywanych zadań – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu firmy VanityStyle. 

– Niebagatelne znaczenie w przeciwdziałaniu rotacji i budowaniu zaangażowania odgrywa także kwestia skutecznej motywacji, dostosowanej do indywidualnych potrzeb pracowników, w tym m.in. wspieranie ich w dbaniu o zdrowie fizyczne i psychiczne, aktywność ruchową, rozwój osobisty czy work–life–balance. Jak wynika z przeprowadzonych przez nas badań, aż 94 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR w dużych i średnich przedsiębiorstwach uważa, że benefity pozapłacowe zwiększają skłonność kadr do związania się z firmą – dodaje. 

Managerowie oraz przedstawiciele działów HR, którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym na zlecenie VanityStyle wśród głównych wyzwań kadrowych wskazują też problemy z komunikacją i współpracą w zespołach (28 proc. wskazań) oraz stres i wypalenie zawodowe (20 proc. wskazań). 

VanityStyle od ponad 15 lat pomaga holistycznie dbać o zdrowie pracowników, oferując benefity pozapłacowe oraz budując kulturę organizacyjną skoncentrowaną na człowieku poprzez: program sportowy FitProfit i FitSport, umożliwiający korzystanie z tysięcy obiektów sportowych w całej Polsce; platformę online Strefa VanityStyle Premium z treningami, dietami, konsultacjami ze specjalistami, materiałami redukującymi stres i kodami rabatowymi; kupony QlturaProfit, dzięki którym można korzystać z bogatej oferty teatrów, kin, muzeów czy zoo. 

Zobacz także: Pulmonologia

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

Raz w roku 14 dni z rzędu urlopu wypoczynkowego? Czy to obowiązek pracownika?

Czy pracownik musi raz w roku kalendarzowym wykorzystać 14 dni urlopu wypoczynkowego z rzędu? Zgodnie z art. 162 Kodeksu pracy na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części, ale co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł: nowe przepisy już w mocy. Poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Nie do 5 000 zł a do 46 000 zł. Aż 9. krotnie poszła w górę wysokość grzywny za wykroczenia przeciwko przepisom ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Kto zyska a kto straci i dlaczego tak się stało? Ustawodawca reaguje na bieżącą sytuację na rynku pracy. Tym samym znowelizowano najistotniejszą ustawą w obszarze ubezpieczeń społecznych jaką jest ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 350, dalej jako: ustawa). Zatem za co można nałożyć taką grzywnę?

Sprawdź, którym liderem jesteś: kontroler, terapeuta, mesjasz, eko-lider [Zarządzanie]

Dr Simon Western wyróżnia 4 typy liderów w firmach: terapeuta, mesjasz, kontroler i eko-lider. Który typ przywództwa został uszyty na miarę naszych czasów? Sprawdź, którym typem lidera jesteś.

REKLAMA

Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co się zmieni?

94% kandydatów do pracy przez brak widełek płacowych w ogłoszeniu rezygnuje z aplikowania, nawet jeśli oferta jest atrakcyjna dla rozwoju ich ścieżki kariery. Nadchodzi jawność wynagrodzeń. Co to oznacza? Czy podanie widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę będzie obowiązkowe?

Lipiec 2025: jakie zmiany i ważne daty w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych?

Lipiec 2025 r. przyniósł ważne zmiany w prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. Zmiany mają wpływ na sytuację pracowników, pracodawców, osób z niepełnosprawnościami, przedsiębiorców, osób bezrobotnych, stażystów i dla wielu innych grup. Wchodzi w życie sporo nowych przepisów - jedne są bardziej niszowe - bo dotyczące np. zatrudnienia w służbach, a drugie mniej, odnoszące się do wielu osób. Przypominamy też jakie są ważne terminy kadrowo-płacowe, które powinny być dochowane w lipcu 2025 r.

Czy certyfikacja ISO nadal ma sens?

Zarządzanie jakością, zarządzanie środowiskowe, systemy zapewniania bezpieczeństwa i higieny pracy czy czystości mikrobiologicznej – nowoczesne organizacje, szczególnie te, działające globalnie, porządkują wewnętrzne procesy własnymi procedurami. Czy w tej sytuacji certyfikacja ISO nadal ma sens? – Bez wątpienia. I to nie tylko po to, żeby zwiększyć konkurencyjność i wiarygodność w oczach kontrahentów – przekonuje Katarzyna Petrusiewicz, ekspert CWS Workwear.

Najbardziej szanowane zawody 2025. B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę

Jakie zawody są obecnie najbardziej szanowane przez społeczeństwo? Na końcu listy znajdują się posłowie, europosłowie, samorządowcy, influencerzy i youtuberzy. Zmienia się idealna wizja pracy - B2B, outsourcing i praca tymczasowa wypierają umowę o pracę.

REKLAMA

Pracodawca powinien redukować przebodźcowanie pracowników [SPOSOBY]

Współcześnie pracujemy za dużo, za głośno i za szybko. Wpływa to na przebodźcowanie, co z kolei powoduje niezdolność do koncentracji, złe samopoczucie, a nawet problemy psychiczne. Raport Pracuj.pl “Neurokomfort w pracy i rekrutacji, czyli przed jakimi wyzwaniami stajemy jako neuroróżnorodni w świecie pełnym bodźców” przedstawia problem i podaje pracodawcom sposoby na redukowanie przebodźcowania pracowników.

Uwaga! Komunikat ZUS: Od 1 lipca 2025 nowy kod ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych na stażu. Sprawdź, jak rozliczać 09 21 i 09 20

ZUS przypomina: od 1 lipca 2025 r. obowiązuje nowy kod tytułu ubezpieczenia dla osób niepełnosprawnych pobierających stypendium z urzędu pracy. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA