REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absencja pracowników. Główne wyzwanie kadrowe dla niemal 40 proc. przedsiębiorców

chora pracowniczka pracownik pracownica zwolnienie lekarskie chorobowe zasiłek chorobowy L4
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka absencja pracowników stanowi największe wyzwanie kadrowe dla 39 proc. managerów i pracowników HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa oraz 37 proc. przedstawicieli średnich firm w Polsce – wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. Z jakimi jeszcze problemami pracowniczymi mierzą się polscy przedsiębiorcy? 

Aż 27 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączną liczbę 288,8 mln dni absencji zarejestrował w 2022 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Najwyższy odsetek – 27,5 proc. dni – odnotowano w grupie wiekowej między 30 a 39 rokiem życia. 

REKLAMA

Autopromocja
Wyzwania kadrowe dużych i średnich przedsiębiorstw.jpg Jest już gotowy do zapisu.

 

Wyzwania kadrowe dużych i średnich przedsiębiorstw

Źródło zewnętrzne

Absencja coraz częściej spowodowana zaburzeniami psychicznymi

Według danych ZUS najczęstszą przyczyną nieobecności w pracy w 2022 roku były choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej – 16,4 proc. ogółu liczby dni absencji. Na kolejnych pozycjach znalazły się: ciąża, poród i połóg (15,7 proc.), choroby układu oddechowego (14,2 proc.), urazy, zatrucia i inne określone skutki działania czynników zewnętrznych (13,3 proc.), a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania (10 proc.). Eksperci twierdzą, że problemy ze zdrowiem psychicznym będą w przyszłości generowały coraz więcej dni absencji chorobowej, co w znacznym stopniu odbije się na funkcjonowaniu firm. 

Aleksandra Łomzik

 

Aleksandra Łomzik

Źródło zewnętrzne

– Jak wynika z danych ZUS w 2019 roku, czyli tuż przed wybuchem pandemii COVID-19, zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania były przyczyną 20,2 mln dni absencji chorobowych w Polsce. W 2022 liczba ta wzrosła do 23,8 mln dni. To tak jakby przez cały 2022 rok wyłączyć z pracy ponad 90 tysięcy osób – tłumaczy Aleksandra Łomzik, redaktorka programowa w Focusly, aplikacji mobilnej, która wspiera ludzi w radzeniu sobie ze współczesnymi problemami: stresem, przebodźcowaniem, lękami, wypaleniem zawodowym czy depresją.

 – W 2021 roku epizod depresyjny znalazł się na ósmym miejscu pod kątem jednostek chorobowych, które powodują najdłuższą absencję. Z kolei reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne były na piątym miejscu. Już dziś eksperci przewidują, że do 2030 roku depresja stanie się pierwszą najczęściej diagnozowaną jednostką chorobową na świecie. To problem, który w przyszłości będzie mocno rzutował na funkcjonowanie firm również w Polsce – dodaje. 

Absencja nie jedynym wyzwaniem polskich pracodawców

Zgodnie z danymi zebranymi na zlecenie VanityStyle na drugim miejscu największych wyzwań kadrowych znalazło się przeładowanie pracowników obowiązkami. Takiego zdania jest 31 proc. managerów i pracowników HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa oraz 38 proc. przedstawicieli średnich firm. Spadek zaangażowania to wyzwanie dla 34 proc. respondentów, a wysoka rotacja stanowi problem dla 33 proc. ankietowanych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Joanna Skoczeń

 

Joanna Skoczeń

Źródło zewnętrzne

REKLAMA

– Spadek zaangażowania oraz wysoka rotacja to zjawiska coraz bardziej powszechne w polskich firmach. Wpływ na nie ma wiele czynników, w tym to, na co zwracają uwagę sami managerowie i przedstawiciele działów HR, czyli przeładowanie pracowników obowiązkami. Bardzo istotną kwestią jest również odpowiednie wynagrodzenie, a także kultura organizacyjna, czyli atmosfera szacunku i zaufania, która wpływa na podejście pracownika do wykonywanych zadań – tłumaczy Joanna Skoczeń, prezes zarządu firmy VanityStyle. 

– Niebagatelne znaczenie w przeciwdziałaniu rotacji i budowaniu zaangażowania odgrywa także kwestia skutecznej motywacji, dostosowanej do indywidualnych potrzeb pracowników, w tym m.in. wspieranie ich w dbaniu o zdrowie fizyczne i psychiczne, aktywność ruchową, rozwój osobisty czy work–life–balance. Jak wynika z przeprowadzonych przez nas badań, aż 94 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR w dużych i średnich przedsiębiorstwach uważa, że benefity pozapłacowe zwiększają skłonność kadr do związania się z firmą – dodaje. 

Managerowie oraz przedstawiciele działów HR, którzy wzięli udział w badaniu zrealizowanym na zlecenie VanityStyle wśród głównych wyzwań kadrowych wskazują też problemy z komunikacją i współpracą w zespołach (28 proc. wskazań) oraz stres i wypalenie zawodowe (20 proc. wskazań). 

VanityStyle od ponad 15 lat pomaga holistycznie dbać o zdrowie pracowników, oferując benefity pozapłacowe oraz budując kulturę organizacyjną skoncentrowaną na człowieku poprzez: program sportowy FitProfit i FitSport, umożliwiający korzystanie z tysięcy obiektów sportowych w całej Polsce; platformę online Strefa VanityStyle Premium z treningami, dietami, konsultacjami ze specjalistami, materiałami redukującymi stres i kodami rabatowymi; kupony QlturaProfit, dzięki którym można korzystać z bogatej oferty teatrów, kin, muzeów czy zoo. 

Zobacz także: Pulmonologia

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy 36 dni urlopu dla pracownika?

Standardem jest, że pracownicy mają 20 lub 26 dni urlopu wypoczynkowego w roku. Niektórzy pracownicy są uprawnieni do nawet 36 dni urlopu. Kto i kiedy może liczyć na tak długi urlop?

Utrata przez uczestnika PPK statusu osoby zatrudnionej to nie koniec oszczędzania w PPK [Przykłady]

Zmiana przez uczestnika PPK tytułu do ubezpieczeń społecznych nie zwalnia podmiotu zatrudniającego z obowiązku dokonywania wpłat do PPK za tę osobę. Oznacza to, że utrata statusu osoby zatrudnionej nie wpływa na status uczestnika PPK. Nadal należy odprowadzać wpłaty do PPK.

Ważny wyrok dla osób z niepełnosprawnościami. Spory w MOPS trwają bo nie uzasadnia swoich decyzji

Wiele osób z niepełnosprawnościami nie jest świadomych co do tego, że często organ postępuje wadliwie w ich sprawie. Organ zamiast wydać decyzję administracyjną o prawie lub braku prawa do świadczenia, wydaje informację o sposobie rozpatrzenia wniosku bez uzasadnienia. To nie jest to samo co decyzja administracyjna, która zawiera ściśle określone elementy. Jednostka powinna mieć gwarancję rozpoznania jej wniosku w formie decyzji, wydawanej w odpowiedniej procedurze, która następnie podlega kontroli. Odnosi się to zwłaszcza do rozstrzygnięć opartych na uznaniu, czy na ocenie nieostrych przesłanek - w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

ZUS wypłaci wyższe odszkodowanie. Już obowiązują nowe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy

Od 1 kwietnia 2025 r. obowiązują nowe, wyższe kwoty odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy lub choroby zawodowej. Za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje 1636 zł.

REKLAMA

Umowa o pracę bez formy pisemnej, uproszczone zatrudnianie cudzoziemców – jaką deregulację postulują przedsiębiorcy?

Konfederacja Lewiatan od lat przedstawia propozycje zmian, które mają zmniejszyć liczbę skomplikowanych regulacji. Odejście od obowiązku stosowania umowy pisemnej w przepisach prawa pracy czy też skrócenie czasu trwania procedur legalizujących pobyt i pracę cudzoziemców oraz uproszczenie wymogów przy zmianie warunków ich zatrudnienia – to tylko niektóre z postulatów deregulacyjnych.

Komunikat ZUS: Wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe 2025/2026

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że wysłał płatnikom zawiadomienia o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe na rok składkowy 2025/2026.

Wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. dla wybranych pracowników. Jest zarządzenie premiera

Prezes Rady Ministrów wydał zarządzenie w sprawie czasu pracy i dni wolnych. Wiadomo już kto zgodnie z nowymi przepisami ma wolne 2 maja i 10 listopada 2025 r. Dwa dodatkowe dni wolne są jednak tylko dla niektórych pracowników.

Pierwsze trzynaste emerytury ZUS wypłaci 1 kwietnia. Jaka będzie wysokość dodatkowej emerytury?

1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów. Nie każdy dostanie dodatkową trzynastą emeryturę w takiej samej kwocie. Kwota, która wpłynie na konta seniorów jest uzależniona od tego jak wysoka jest ich comiesięczna wypłata z ZUS, ponieważ trzynastka będzie opodatkowana i oskładkowana.

REKLAMA

BHP: Komu przysługuje obuwie ochronne?

Obuwie ochronne BHP – kto powinien je stosować i dlaczego jest niezbędne? Odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w miejscu pracy. W wielu branżach stanowi podstawowy środek ochrony indywidualnej, zabezpieczając pracowników przed poważnymi urazami. Dobrze dobrane buty nie tylko chronią stopy przed uderzeniami, przecięciami czy przebiciami, ale także zapewniają stabilność, wygodę i odporność na czynniki środowiskowe. W jakich zawodach obuwie ochronne jest konieczne i jakie zagrożenia może ograniczyć?

Czy dodatek motywacyjny będzie dla wszystkich pracowników? Obecne rozwiązania są krzywdzące

Związek Miast Polskich przyjął stanowisko w sprawie dofinansowania wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej. Zdaniem samorządowców włączenie wszystkich pracowników realizujących zadania z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej do programu dodatku motywacyjnego przełoży się na jakość świadczonych usług.

REKLAMA